Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 368)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Autoportrét - vivisekce představ sám o sobě
Název práce v češtině: Autoportrét - vivisekce představ sám o sobě
Název v anglickém jazyce: Self-portrait - Vivisection of One´s Own Image
Klíčová slova: autoportrét, žánr, proces tvorby, sebepojetí, sebereflexepředstavy o sobě, subjektivita, individualita, časovost díla, umělec, mýtus umělce, objekt, transgrese, imaginace, nevědomí, divák, interpretace, mýtus o Narcisovi, Cindy Sherman, Max Beckmann, Rembrandt van Rijn, Albrecht Dürer
Klíčová slova anglicky: Self-Portrait, Genre, Creative Process, Self-Concept, Self-Reflection, Subjectivity Individuality, Temporality in Art, Artist, the Myth of an Artist, Object, Self-Transgression, Imagination, Unconsciousness, Myth of Narcissus, Cindy Sherman, Max Beckmann, Rembrandt van Rijn, Albrecht Dürer
Akademický rok vypsání: 2013/2014
Typ práce: bakalářská práce
Jazyk práce: čeština
Ústav: Ústav pro dějiny umění (21-UDU)
Vedoucí / školitel: prof. PhDr. Lubomír Konečný
Řešitel: skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd.
Datum přihlášení: 28.02.2014
Datum zadání: 28.02.2014
Schválení administrátorem: zatím neschvalováno
Datum potvrzení stud. oddělením: 18.05.2015
Datum a čas obhajoby: 16.06.2015 09:00
Datum odevzdání elektronické podoby:18.05.2015
Datum proběhlé obhajoby: 16.06.2015
Odevzdaná/finalizovaná: odevzdaná studentem a finalizovaná
Oponenti: prof. PhDr. Vojtěch Lahoda, CSc.
 
 
 
Zásady pro vypracování
Tato práce se zakládá na tezi zdůrazňující modifikační potenciál sebereflexe během tvůrčího procesu autoportrétu, projevující se v odchylkách prvotní plánované reprezentační roviny a detailu.
Obecné zaměření na žánr autoportrétu ho ukazuje jako unikátně pravdivý z hlediska ultimátního spojení objektu a autora, kteréžto poskytuje jedinečnou možnost nekončící přímé kritiky zrcadlící se ve stejném momentu vždy přímo zpět do svého počátku.
V první části bude tedy definována ona teorie s uváženám jak umělecko-historických, tak filozofických a uměleckých zdrojů, konotací a paralel. Dále bude následovat stručná studie o vývoji náhledu na autoportrét, proměnách statutu umělce a jeho, veděckém i společenském pohledu na sebe sama.
Následuje pojednání o teoretických, filozofických východiskách práce, které se zabývá pojetím individuality obecně, možnostmi a limity objektivity a úkrokem k subjektivitě či temporaliteou.
Samotné tělo práce bude pojednávat o vlivech na žánr autoportrétu a bude obsahovat čtyři případové studio.
Závěrem budou shrnuty poznakty nabyté během tvorby bakalářské práce.
Seznam odborné literatury
ADORNO Theodor W.: Philosophy of Modern Music, New York 1978
AKVINSKÝ Tomáš: Summa theologica I., SULLIVAN (ed.), Chicago 1990
ALBERTI Leon B.: De Pictura, Firenze 1435
ALIGHIERI Dante: Božská komedie, Praha 1989³
ALMEIDA Diane: The Dismembered Body, in: The E. A. Poe Review 11/2010
ANDRÈAS-SALOMÉ Lou: The Dual Orientation of Narcissism, in: Psychoanalytic Quarterly 31/1962
ANKERSMITH Frank: Meaning, Truth and Reference in Historical Representation, Ithaca, NY 2012
ANTHONY Robert:Artist Creates Self-Portraits on Different Drugs, in: Elite Daily. Art,http://elitedaily.com/envision/artist-creates-self-portraits-on-different-drugs-and-the-results-are-insane-photos
ARMSTRONG Carol: Spectrum of Photographic Intetionality, in: Critical Inquiry 38/2012
ASIMOV Isaac: The Roving Mind, New York 1997
BACH Friedrich T.: Albrecht Dürer. Figures of the Marginal, in: RES 36/1999
BARASCH Mosche: Theories of Art 1. From Plato to Wincklemann, New York 1985
BARKER Emma: The Making of Canonical Artist. Vermeer, in: BARKER/WEBB/WOODS (ed.): Changing Status of the Artist, New Haven 1999
BAROLSKY Paul: A Very Brief History of Art from Narcissus to Picasso, in: Classical Journal 90/1995
BARTHES Roland: Rozkoš z textu, Praha 2008
BARTRUM Giulia: Albrecht Dürer and His Legacy, London 2002
BAUMEISTER Thomas: Selbstbewusstsein-Selbstporträt, in: Tijdschrift voor Filosofie 62/2000
BEALL Karen F.: Max Beckmann. Day and Dream, in: The Quaterly Journal of
the Library of Congress 27/1970
BECKMANN Max: Divadlo skutečnosti. Sborník textů, KOLÍBAL (ed.), Praha 2002
BECKMANN Max: On My Painting, London 2003
BENJAMIN Walter: Agesilaus Santander. Výbor z textů, Praha 1998
BENNET Jessica:Our Bodies, Our Selfie. The Feminist Photo Revolution, in: TIME,http://time.com/3099103/feminist-selfies-uglyfeminists-iwokeuplikedis/
BELL Julian: Five Hundred Self-Portraits, London 2000
BERGMANN Martin S.: The Anatomy of Loving, New York 1987
BERLEANT Arnold: Art and Engagement, Philadelphia 2010
BERNE Betsy (ed.):Studio. Cindy Sherman, Interveiw on 1st June 2003, in: Tate Modern,http://www.tate.org.uk/art/artworks/sherman-untitled-p78500/text-summary
BINGHAM Dennis: Whose Lives Are They Anyway?, New Brunswick, NJ 2010
BREVIR Mark: Meaning, Truth and Phenomenology, in: GOSH/KLEINBERG (ed.): Presence, Ithaca, NY 2013
BOROVIČKOVÁ Lenka: Nahota, sexualita a pornografie jako kurátorský projekt (diplomový práce na Filozofické fakultě Masarykovy Univerzity v Brně), Brno 2012
BURGEOIS Stephan: Spectator, in: Parnassus 17/1935
CARRIER David: Art and Its Spectator, in: The Journal of Austetics and Art Criticism 45/1956
CARRIER David: Andy Warhol and Cindy Sherman. The Self-Portrait in the Age of Mechanica Reproduction, in: Notes in History of Art 18/1998
CARROLL Lewis: Through the Looking-Glass. And What Alice Found There. Harmondsworth 1994
CELLINI Benvenuto: The Autobiography of Benvenuto Cellini, New York 1963
CERCIGNANI Fausto: Simply Transcribed, MORRIS (ed.), Brian Morris eBook New Edition 2014
CÉZANNE Paul: Číst přírodu, Praha 2001
CHAPMAN Perry H: Expression, Temperament and Imagination in Rembrandt's Earliest Self-Portraits, in: Art History 12/1989
CHAPMAN Perry H.: Rembrandt's Self-Portraits. A Study in Seventeen Century Identity, Princeton 1990
CHILD Peter: Contemporary Cultural Texts and Critical Approaches, Edinburg 2006
CHIPP Herschel B.: Teories of Modern Art, Berkeley 1968
CLARK Kenneth: An Introduction to Rembrandt, London 1970
CONWAY Martin W.: Dürer's Works in Their Order, in: The Burlington Magazine 13/1908
COPELAND Barbara: Max Beckmann. Self-Portrait in Words, Chicago 1997
DALTON Jennifer: Look at Me. Selfportrait Photography adter Cindy Sherman, in: A Journal of Performance and Art 22/2000
DANTO Arthur C.: Encounters and Reflections. Art in the Historical Present, New York 1990
DANTO Arthur C.: Responses and Replies, in: ROLLINS (ed.): Danto and His Critics, Chicester 2012²
DASCAL Marcelo: Types of Polemics and Types of Polomic Moves, in: NIEMEYER (ed.): Proceedings of the 6th International Conference, Praha 1996
DESCARTES René: Úvahy o první filosofii, Praha 1970
DESCARTES René: Rozprava o metodě, Praha 1992³
DIDI-HUBERMAN Georges: Before the Image, Before Time. The Sovereignity of Anachronism, in: FARAGO/ZWIJNENBERG (ed.): Compelling Visuality, Minneapolis 2003
DIDI-HUBERMAN Georges: Před časem, Praha 2008
DOHERTY Brigid: Between the Art Work and Its „Actualization“, in: Paragraph 3/2009
DUFOUREQ Anabelle: Fenomenologie imaginace. S Husserlem a Merleau-Pontym za hranice skutečnosti a neskutečnosti, in: MAREK/VRABEC (ed.): Obrazotvornost v dějinách evropské filozofie, Praha 2013
DUMAS Marlene: The Image as a Burden (leaflet k výst.), London 2015
DÜRER Albrecht: Schriftliche Nachlass, FAENSEN (ed.), Berlin 1963²
DURNHAM John I.: Biblical Rembrandt, Macon 2004
EISENHAUER Jennifer E.: Beyond Bombardment. Subjectivity, Visual Culture and Art Education, in: Studies in Art Education 47/2006
EISENSTEIN Sergej: Notes of Film Director, Moscow 1946
EMMENS Jan: Rembrandt en de regels an de kunst, Amsterdam 1967
ENDE Michael: Nekonečný příběh, Praha 2006
ENGLAND Paul: Masks, in: The Irish Monthly 40/1912
Expressionisten. Die Avantgarde in Deutschland 1905-1920 (kat. výst), Berlin 1986
FÉNYÖ Ivan: Albrecht Dürer, Budapest 1956
FOUCAULT Michel: Toto nie je fajka, Bratislava 1994
FREUD Sigmund: The Anatomy of Mental Personality, in: idem: New Introductory Lectures on Psychoanalysis, New York 1995
FRIED Michael: Manet's Modernism, London 1996
FROMM Erich: The Revolution of Hope. Toward a Humanized Technology, New York 1968
de la FUENTE PEDERSEN Eva/RØSENBERG Lene B. (ed.): Rembrandt? The Master and His Workshop (kat. výst.), Copenhagen 2006
FULKA Josef: Roland Barthes. Od ideologie k fantasmatu, Praha 2010
GERSHMAN Zhenya: Rembrandt. Turn of a Key, in: Arion 21/2014
GHIBERTI Lorenzo: Lorenzo Ghibertis Denkwürdigkeiten, Berlin 1912
van GOGH Vincent: The Complete Letters of Vincent van Gogh, London 1988²
GOLDSCHNEIDER Ludwig: Fünfhunderd Selbstporträts. Von der Antike bis zur Gegenwart, Wien, 1936
GOMBRICH Ernst H.: Aby Warburg. An Intellectual Biography, Chicago 1986
GOMBRICH Ernst H.: Umění a iluze, Praha 1985
HABERMAS Jürgen: Moral Consciousness and Communicative Action, Cambridge 1990
HECKSCHER William S.: Petite perceptions. An Account of Sortes Warburgianae, in: The Journal of Medieval and Renaissance Studies 4/1974
HEER Friedrich: Evropské duchovní dějiny, Praha 2000
HELD Julia S.: A Rembrandt „Theme“, in: Artibus et Historiae 5/1984
HENNESSEY William/SMITH Graham (ed.): From Ansel Adams to Warhol (kat. výst.), Michigan 1994
HLAVÁČEK Josef: Umění je to, co dělá život zajímavějším než umění (jak praví r. f.), Praha 1999
HLAVÁČEK Luboš: Albrechta Dürer. Kresby (= Mistři světové kresby 15), Praha 1982
HOPPER Richard: Jesus, Buddha, Krishna, Lao Tzu. Parallel Sayings, Hampton 2012
CHADRABA Rudolf: Albrecht Dürer, Praha 1964
JAGER Stephan C.: Enchantment. On Charisma and the Sublime in the Art of the West, Philadelphia 2012
JASPERS Karl: Psychologie der Weltanschauungen, München 1994
JELÍNKOVÁ Klára: Otisk a obraz, in: VRABEC (ed.): Filosofické reflexe umění, Praha 2010
JUNG Carl C.: The Undiscovered Self, Abingdon 1958
JUNG Carl C.: Modern Man in Search of a Soul, San Diego 1993
KELLY Sean: Introduction, in: Self-Portrait. A Modern View (kat. výst.), London 1987
KEMP Martin: Ogni Dipintore Dipinge Se. A Neoplatonic Echo in Leonardo's Art Theory?, in: CLOUGH (ed.): Cultural Aspects of Italian Renaissance, Manchester 1976
KIERKEGAARD Søren: Kierkegaards Journal and Papers. Book 1, Indianapolis 1967
KIDSON Peter: Panofsky, Suger and Saint Denis, in: Journal of the Warburg and Courtals Institut L/1987
KING Catherine: Italian Artists in Search of Virtue, Fame and Honour, in: BARKER/WEBB/WOODS (ed.): Changing Status of the Artist, New Haven 1999
KLIBANSKY Raymond/PANOFSKY Erwin/SAXL Fritz: Saturn and Melancholy, New York 1964
KLIKOVÁ Alice: Mimo princip identity, Praha 2007
KOORTBOJIAN Michael: Self-Portraits (= Themes in Art), London 1992
KRISTEVA Julia/ROUDIEZ Leon S. (ed.): Tales of Love, New York 1987
KURZ Otto/KRIS Ernst: Legenda o umělci, Praha 2008
LACKNER Stephan: Max Beckmann, Naefels 1983
LACKNER Stephan:Max Beckmann. Self-Portait in Tuxedo, in: Artchive,http://www.artchive.com/artchive/B/beckmann/tuxedo.jpg.html
LAMOREAUX John C./ROREM Paul: John of Scythopolis and the Dionysian Corpus, Oxford 1998
LEDBURY Mark (ed.): Fictions of Art History, Yale 2013
LEMMON Nadine: The Sherman Phenomenon, in: Discourse 16/1993
LERMOLIEFF Ivan: Kunsthistorische Studien über Italienische Malerei, Leipzig 1893
LUCIE-SMITH Edward: The Self-Portrait. A Background, in: The Self-Portrait. A Modern View (kat. výst.), London 1987
LYOTARD Jean-Francois: Návrat a jiné eseje, Praha 2002
LYOTARD Jean-Francois: O postmodernismu, Praha 1993
MARKOVÁ Ivana: Dialogičnost a sociální reprezentace. Dynamika mysli, praha 2007
MARTIN Gregory: A Rembrandt Self-Portrait from His Last Year, in: The Burlington Magazine 109/1967
MAYER Ernst T.: Melancholia I, in: Musik-, Tanz- und Kunstterapie 20/2009
MERHAUT Luboš: Polemika. Dialog nerozumění, in: Česká literatura 5/1999
MERLEAU-PONTY Maurice: Oko a duch a jiné eseje, Praha 1971
MERLEAU-PONTY Maurice: Viditelné a neviditelné, Praha 1998
MESKIMMON Mascha: Chronology Through Cartography. Mappin 1970s Feminist Art Globally, in: MARK (ed.): WACK! Art and the Feminist Revolution, Cambridge, MA 2007
MIRZOEFF Nicolas: Úvod do vizuální kultury, Praha 2012
MOORE Thomas S.: Albert Dürer, Project Gutenberg Ebook 2003
MUKAŘOVSKÝ Jan: K problému funkcí v architektuře, in: Stavba XIV/1937-38
MULLIGAN Therese/WOOTERS David (ed.): A History of Photography, Köln 2005
NIETZSCHE Friedrich: Zrození tragédie z ducha hudby, Praha 2008
NOË Alva: Varieties of Presence, Harvard 2012
NORMAN Diane: „Little Desire for Glory.“, in: BARKER/WEBB/WOODS: The Changing Status of the Artist, New Haven 1999
OVIDIUS Publis, Naso: Proměny, Praha 1958
OLBRIST Hans U. (ed.): Stručná historie kurátorství, Kutná Hora 2012
PANOFSKY Erwin: Albrecht Dürer, Princeton 1948
PATOČKA Jan: Věčnost a dějinnost, Praha 2007
PERRY Gillian: Gender and Art, New Haven 1999
PETŘÍČEK Miroslav: Úvod do (současné) filosofie, Praha 1997
PFISTER Kurt: Der junde Dürer, München 1923
von PFISTERER Ulrich/von ROSEN Valeska: Der Künstler als Kunstwerk, Stuttgart 2005
PIGAFFETA Antonio: Zpráva o první cestě kolem světa, Praha 1975
PLATON: Ústava, Praha 1993
PLINIUS Gaius, Secundus: Historia Naturalis XXXV, München 1967
PLINIUS Gaius, Secundus: Kapitoly o přírodě, NĚMEČEK (ed.), Praha 1974
POKORNÝ Vít: Teorie představivosti v současných kognitivních vědách, in: MAREK/VRABEC (ed.): Obrazotvornost v dějinách evropské filozofie, Praha 2013
POLLOCK Griselda: Artists, Mythologies, in: BARKER/WEBB/WOODS (ed.): The Changing Status of the Artist, New Haven 1999
Jackson Pollock. Autumn Rhythms (kat. výst.), New York 2001
POTTS Albert M.: The World's Eye, Lexington 2015
RÁDL Emanuel: Dějiny filosofie. II. Novověk, Praha 1933
RAINBIRD Sean (ed.): Max Beckmann, New York 2003
RESCHER Nicolas: The Philosophy of Leibniz, New Jersey 1967
ROBINSON Kim S.: Gallileo's Dream, New York 2009
ROSE Barbara: Self-Portrait. Theme with a Thousand Faces, in: Art in America January-February/1975
ŘÍČAN Pavel: Psychologie osobnosti, Praha 2007
SANTAYANA George: The Life of Reason. Vol. 1, ondon 1905
SAVICKÝ Nikolaj: Záludnosti zrcadlení v dějinách, Košice 1997
SCALLEN Catherin B.: Rembrandt, Reputation and the Practise of Connoissieurschip, Amsterdam 2004
SCHAPIRO Meyer: Dílo a styl, Praha 2006
SCHJELDAHL Peter: Schermanettes, in: Art in America 70/1982
SCHLEIF Corine: Albrecht Dürer between Agnes Frey and Willibald Pirckheimer, in: SILVER (ed.): The Essential Dürer, Philadelphia 2010
SCHULZ Karla: In Defense of Narcissus. Lou Andreas-Salomé and Julia Kristeva, in: The German Quarterly 2/1994
SCHULZ-HOFFMANN Carla/WEISS Judith C.: Max Beckmann. Retrospective (kat. výst.) München 1984
SIMONOWSKO Robert: Digital Art and Meaning, Minneapolis 2011
SONTAG Susan: Against Interpretation and Other Essays, London 2001
SONTAG Susan: On Photography, New York 1977
STILL Clyfor: dopis příteli, in: Fifteen Americans (kat. výst.), New York 1952
STOPPARD Tom: Rosencratz and Guildenstern are Dead, New York 1967
SULLIVAN Scott A.: Rembrandt's Self-Portrait with a Dead Bittern, in: The Art Bulletin 62/1980
SUSSLER Betsy (ed.): Interview with Cindy Sherman, in: BOMB 12/1985
SYLVESTER David: Looking Back at Francis Bacon, London 2000
TAYLOR Michael: Rembrandt's Nose, New York 2007
TOBIN Richard: The Canon of Polykleitos, in: American Journal of Archaelogy October/1975
VÁGNEROVÁ Marie: Psychologie osobnosti, Praha 2010
van de VALL Renée: Touching the Face. The Ethic of Visuality between Levinas and Rembrandt Self-Portrait, in: FARAGO/ZWIJNENBERG (ed.): Compelling Visuality, Minneapolis 2003
VASARI Giorgio: Životy nejvýznamnějších malířů, sochařů a architektů. Díl 1, Praha 1998
VAŠÍČEK Zdeněk: Minulost a současnost. Paměť a dějiny, in: idem/MAYER (ed.): Minulost a současnost. Paměť a dějiny, Praha 2008
WALSCH Linda: Subject, Society, Style, in: BARKER/WEBB/WOODS (ed.): Changing Status of the Artist, New Haven 1999
WARD Koral: Augenblick. The Concept of the „Decisive Moment“ in 19th- and 20th Century Western Philosophy, Padstow 2008
van de WETERING Ernst: Rembrandt. The Painter at Work, Amsterdam 2000
van de WETERING Ernst (ed.): A Corpus of Rembrandt's Paintings IV. The Self-Portraits, Amsterdam 2005
WILD Oscar: The Picture of Dorian Grey, Project Gutenberg Ebook 2008
WILLIS Steve: Crystalline Awareness. A Suggestion for Arts Assesment, in: Visual Art Research 40/2014
WILSON Dawn M.: Facing the Camera. Self-Portrait of Photographers as Artists, in: The Journal of Aesthetics and Art Criticism 70/2012
leWITT Sol: Paragraphs on Conceptual Art, in: Art-Language 1969
WITTGENSTEIN Ludwig: Filosofická zkoumání, Praha 1998
WITTLICH Petr: Fillovo překonání naturalismu, in: Umění XXXV/1988
WITTLICH Petr: Literatura k dějinám umění. Vývojový přehled, Praha 2008
WÖLLFLIN Heinrich: Die Kunst Albrecht Dürers, München 1926
WOOD Paul: Genius and Melancholy. The Art of Dürer, in: BARKER/WEBB/WOODS (ed.): Changing Status of the Artist, New Haven 1999
WOODS Kim: Biography and the Image of the Artist, in: BARKER/WEBB/WOODS (ed.): Changing Status of the Artist, New Haven 1999
WOODS Kim: The Status of the Artist in Northern Europe in the 16th Century, in: BARKER/WEBB/WOODS (ed.): Changing Status of the Artist, New Haven 1999
WOOLF Virginia: Jacob's Room, London 1992
WOOLF Virginia: Sketch of the Past, in: SCHULKIND (ed.): Moments of Being, New York 1976
WORRINGER Willhelm: Abstrakce a vcítění, Praha 2001
ZIKA Richard: Umění a identita. Místo umění v Schellingově Soustavě transcendentálního idealismu, in: VRABEC (ed.): Filozofické reflexe umění, Praha 2010
ZIKMUND-LENDER Ladislav (ed.): Gender a umění 19. a 20. století, Praha 2009
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK