Osobnostní a sociální rozvoj ve výuce českého jazyka na základní škole
Název práce v češtině: | Osobnostní a sociální rozvoj ve výuce českého jazyka na základní škole |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Development of Personality and Social Education in Czech Language Lessons at Primary School |
Klíčová slova: | český jazyk, základní škola, osobnostní a sociální výchova |
Klíčová slova anglicky: | Czech langauge, basic school, development of personality and social education |
Akademický rok vypsání: | 2013/2014 |
Typ práce: | diplomová práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Ústav českého jazyka a teorie komunikace (21-UCJTK) |
Vedoucí / školitel: | doc. PhDr. Lucie Saicová Římalová, Ph.D. |
Řešitel: | skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd. |
Datum přihlášení: | 22.02.2014 |
Datum zadání: | 19.03.2014 |
Schválení administrátorem: | zatím neschvalováno |
Datum potvrzení stud. oddělením: | 26.03.2014 |
Datum a čas obhajoby: | 14.09.2015 10:00 |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 12.08.2015 |
Datum proběhlé obhajoby: | 14.09.2015 |
Odevzdaná/finalizovaná: | odevzdaná studentem a finalizovaná |
Oponenti: | Mgr. Kateřina Šormová, Ph.D. |
Zásady pro vypracování |
Cílem práce je prozkoumat, jak je možné začlenit průřezové téma osobnostního a sociálního rozvoje (osobnostní a sociální výchovu) do výuky českého jazyka v 6. a 7. třídě základní školy, popř. v odpovídajících ročnících gymnázií. Východiskem práce bude orientační průzkum formou strukturovaného rozhovoru s vybranými vyučujícími předmětu český jazyk, který bude zjišťovat, zda a jak je osobnostní a sociální výchova do předmětu začleňována, popř. jaké materiály vyučující využívají. Jádrem práce bude navržení možných aktivit, které by v rámci daného předmětu mohly být pro osobnostní a sociální výchovu využívány, a zvážení způsobů jejich začlenění do výuky, popř. navržení několika modelových vyučovacích hodin. Vybrané aktivity, popř. navržené modelové hodiny budou vyzkoušeny na malém vzorku dětí a toto pilotní testování bude zhodnoceno.
Postup práce: 1) Prostudovat relevantní odbornou literaturu k tématu, a to zejména o osobnostní a sociální výchově, jejích tématech, formách začleňování a formách metodách výuky. Seznámit se s vybranými učebnicemi českého jazyka, popř. komunikační výchovy a s tím, zda a jak je v nich osobnostní a sociální výchova začleněna. 2) Připravit otázky pro strukturovaný rozhovor s vyučujícími. 3) Oslovit vybrané vyučující a pomocí připraveného rozhovoru získat informace o tom, zda, jak a pomocí jakých materiálů do výuky začleňují sledované průřezové téma. Výsledky rozhovoru zpracovat. 4) Navrhnout a připravit sadu vhodných aktivit využitelných pro osobnostní a sociální výchovu v předmětu český jazyk (popř. upravit aktivity využívané učiteli či nabízené v učebnicích), případně navrhnout možné modelové vyučovací hodiny. 5) Navázat kontakt se školami, na nichž budou navržené aktivity vyzkoušeny. Získat souhlas vedení a vyučujících. Získat informovaný souhlas rodičů. 6) Navržené aktivity vyzkoušet na vybraném vzorku dětí. Výsledky tohoto zkušebního testování zhodnotit. 6) Vyvodit závěry. |
Seznam odborné literatury |
Základní literatura
Čáp, J. – Mareš, J.: Psychologie pro učitele. Praha: Portál 2001. (nebo jiné vyd.) Kasíková, H.: Učíme se spolupráci spoluprací. Kladno: AISIS 2005. Kolařík, M.: Interakční psychologický výcvik. Praha: Grada 2011. Kopřiva, P. a kol.: Respektovat a být respektován. Kroměříž, Spirála 2005. Křivohlavý, J.: Jak si navzájem lépe porozumíme. Praha, Svoboda 1988. Kříž, P.: Kdo jsem, jaký jsem. (Aktivity pro osobnostní a sociální výchovu k podpoře sebepoznání a sebepojetí). Kladno: AISIS 2005. Pike, G. – Selby, D.: Cvičení a hry pro globální výchovu II. Praha: Portál 2009. Průcha, J.: Multikulturální výchova. P, Portál 2001. Roche-Olivar, R.: Etická výchova. Bratislava 1992 (slov.). Srb, V. a kol.: Jak na osobnostní a sociální výchovu? Praha, OS Projekt Odyssea 2007. Valenta, J.: Jádrové činnosti – spojnice na ose „cíl“ a „metoda“ osobnostní a sociální výchovy. 2011. [online Metodický portál RVP, http://www.rvp.cz] Valenta, J.: Osobnostní a sociální výchova a její cesty k žákovi. Kladno: AISIS, 2006. Valenta, J.: Učíme (se) komunikovat. Kladno, AISIS 2005. Valenta, J.: Učit se být. Praha – Kladno: STROM – AISIS, 2000. http://www.vuppraha.cz http://www.rvp.cz Vybrané učebnice českého jazyka, didaktiky češtiny, metodické příručky, rámcové vzdělávací programy, popř. další relevantní materiály. Časopisecké a sborníkové studie, diplomové, bakalářské apod. práce k tématu, slovníková hesla v odborných encyklopediích. |