Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 368)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Osobnostní a sociální rozvoj ve výuce českého jazyka na základní škole
Název práce v češtině: Osobnostní a sociální rozvoj ve výuce českého jazyka na základní škole
Název v anglickém jazyce: Development of Personality and Social Education in Czech Language Lessons at Primary School
Klíčová slova: český jazyk, základní škola, osobnostní a sociální výchova
Klíčová slova anglicky: Czech langauge, basic school, development of personality and social education
Akademický rok vypsání: 2013/2014
Typ práce: diplomová práce
Jazyk práce: čeština
Ústav: Ústav českého jazyka a teorie komunikace (21-UCJTK)
Vedoucí / školitel: doc. PhDr. Lucie Saicová Římalová, Ph.D.
Řešitel: skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd.
Datum přihlášení: 22.02.2014
Datum zadání: 19.03.2014
Schválení administrátorem: zatím neschvalováno
Datum potvrzení stud. oddělením: 26.03.2014
Datum a čas obhajoby: 14.09.2015 10:00
Datum odevzdání elektronické podoby:12.08.2015
Datum proběhlé obhajoby: 14.09.2015
Odevzdaná/finalizovaná: odevzdaná studentem a finalizovaná
Oponenti: Mgr. Kateřina Šormová, Ph.D.
 
 
 
Zásady pro vypracování
Cílem práce je prozkoumat, jak je možné začlenit průřezové téma osobnostního a sociálního rozvoje (osobnostní a sociální výchovu) do výuky českého jazyka v 6. a 7. třídě základní školy, popř. v odpovídajících ročnících gymnázií. Východiskem práce bude orientační průzkum formou strukturovaného rozhovoru s vybranými vyučujícími předmětu český jazyk, který bude zjišťovat, zda a jak je osobnostní a sociální výchova do předmětu začleňována, popř. jaké materiály vyučující využívají. Jádrem práce bude navržení možných aktivit, které by v rámci daného předmětu mohly být pro osobnostní a sociální výchovu využívány, a zvážení způsobů jejich začlenění do výuky, popř. navržení několika modelových vyučovacích hodin. Vybrané aktivity, popř. navržené modelové hodiny budou vyzkoušeny na malém vzorku dětí a toto pilotní testování bude zhodnoceno.
Postup práce:
1) Prostudovat relevantní odbornou literaturu k tématu, a to zejména o osobnostní a sociální výchově, jejích tématech, formách začleňování a formách metodách výuky. Seznámit se s vybranými učebnicemi českého jazyka, popř. komunikační výchovy a s tím, zda a jak je v nich osobnostní a sociální výchova začleněna.
2) Připravit otázky pro strukturovaný rozhovor s vyučujícími.
3) Oslovit vybrané vyučující a pomocí připraveného rozhovoru získat informace o tom, zda, jak a pomocí jakých materiálů do výuky začleňují sledované průřezové téma. Výsledky rozhovoru zpracovat.
4) Navrhnout a připravit sadu vhodných aktivit využitelných pro osobnostní a sociální výchovu v předmětu český jazyk (popř. upravit aktivity využívané učiteli či nabízené v učebnicích), případně navrhnout možné modelové vyučovací hodiny.
5) Navázat kontakt se školami, na nichž budou navržené aktivity vyzkoušeny. Získat souhlas vedení a vyučujících. Získat informovaný souhlas rodičů.
6) Navržené aktivity vyzkoušet na vybraném vzorku dětí. Výsledky tohoto zkušebního testování zhodnotit.
6) Vyvodit závěry.
Seznam odborné literatury
Základní literatura
Čáp, J. – Mareš, J.: Psychologie pro učitele. Praha: Portál 2001. (nebo jiné vyd.)
Kasíková, H.: Učíme se spolupráci spoluprací. Kladno: AISIS 2005.
Kolařík, M.: Interakční psychologický výcvik. Praha: Grada 2011.
Kopřiva, P. a kol.: Respektovat a být respektován. Kroměříž, Spirála 2005.
Křivohlavý, J.: Jak si navzájem lépe porozumíme. Praha, Svoboda 1988.
Kříž, P.: Kdo jsem, jaký jsem. (Aktivity pro osobnostní a sociální výchovu k podpoře sebepoznání a sebepojetí). Kladno: AISIS 2005.
Pike, G. – Selby, D.: Cvičení a hry pro globální výchovu II. Praha: Portál 2009.
Průcha, J.: Multikulturální výchova. P, Portál 2001.
Roche-Olivar, R.: Etická výchova. Bratislava 1992 (slov.).
Srb, V. a kol.: Jak na osobnostní a sociální výchovu? Praha, OS Projekt Odyssea 2007.
Valenta, J.: Jádrové činnosti – spojnice na ose „cíl“ a „metoda“ osobnostní a sociální výchovy. 2011. [online Metodický portál RVP, http://www.rvp.cz]
Valenta, J.: Osobnostní a sociální výchova a její cesty k žákovi. Kladno: AISIS, 2006.
Valenta, J.: Učíme (se) komunikovat. Kladno, AISIS 2005.
Valenta, J.: Učit se být. Praha – Kladno: STROM – AISIS, 2000.
http://www.vuppraha.cz
http://www.rvp.cz
Vybrané učebnice českého jazyka, didaktiky češtiny, metodické příručky, rámcové vzdělávací programy, popř. další relevantní materiály.
Časopisecké a sborníkové studie, diplomové, bakalářské apod. práce k tématu, slovníková hesla v odborných encyklopediích.
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK