Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 368)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Podpora souvislého mluveného projevu žáků ZŠ
Název práce v češtině: Podpora souvislého mluveného projevu žáků ZŠ
Název v anglickém jazyce: Supporting speaking competence of children in primary school
Klíčová slova: mluvený projev, základní škola, komunikační výchova, postup výkladový, slovní hry, učebnice českého jazyka
Klíčová slova anglicky: speaking competence, primary education, communication education, expository writing, word games, Czech language textbooks
Akademický rok vypsání: 2013/2014
Typ práce: diplomová práce
Jazyk práce: čeština
Ústav: Ústav českého jazyka a teorie komunikace (21-UCJTK)
Vedoucí / školitel: doc. PhDr. Lucie Saicová Římalová, Ph.D.
Řešitel: skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd.
Datum přihlášení: 13.02.2014
Datum zadání: 19.03.2014
Schválení administrátorem: zatím neschvalováno
Datum potvrzení stud. oddělením: 26.03.2014
Datum a čas obhajoby: 20.06.2016 10:30
Datum odevzdání elektronické podoby:12.05.2016
Datum proběhlé obhajoby: 20.06.2016
Odevzdaná/finalizovaná: odevzdaná studentem a finalizovaná
Oponenti: prof. PhDr. Karel Šebesta, CSc.
 
 
 
Zásady pro vypracování
Cílem práce je navrhnout a na vybraném malém vzorku dětí vyzkoušet sadu cvičení či aktivit rozvíjejících souvislý mluvený projev dětí, a to s důrazem na slohový postup výkladový. Práce se soustředí na děti v počátečních třídách druhého stupně základní školy, popř. v odpovídajících třídách gymnázií.
Postup práce:
1. Prostudovat dostupnou relevantní literaturu k tématu, zejména o mluvených projevech dětí daného věku a jejich možném rozvíjení.
2. Prostudovat učebnice zejm. českého jazyka a komunikační výchovy určené pro danou věkovou skupinu a zorientovat se v tom, jaké typy aktivit a cvičení pro podporu souvislých mluvených projevů sledovaného typu nabízejí.
3. Navrhnout vhodné aktivity, které by nabídku z učebnic doplnily či rozšířily. Aktivity metodicky připravit.
4. Navázat kontakt se školou, školami či dalšími institucemi, na nichž bude výzkum probíhat; získat souhlas vedení a vyučujících; informovat rodiče dětí, které se výzkumu zúčastní, a získat jejich informovaný souhlas.
4. Vyzkoušet připravené aktivity na vybraném vzorku dětí a toto testování zhodnotit. Umožní-li to okolnosti, před vlastním testováním aktivit nejdříve provést jednoduché ověření toho, jakým způsobem vybrané děti zvládají mluvenou podobu výkladu, a po vyzkoušení aktivit se pokusit zachytit jejich případný efekt. Sledovat též reakce dětí, popř. vyučujících na navrhované aktivity.
5. Shrnout výsledky a vyvodit závěry.
Seznam odborné literatury
Základní literatura:
Čechová, M. (1998): Komunikační a slohová výuka. Praha: ISV.
Kuželová, M. - Pavlovská, M. (1996): Tvořivá dramatika ve výuce slohu. Brno: PedF MU.
Liptáková, L. a kol. (2011): Integrovaná didaktika slovenského jazyka a literatúry pre primárne vzdělávanie. Prešov: PU v Prešove. (relevantní části)
Harčaríková, P. – Klimovič, M. (2011): Naratíva v detskej reči. Prešov: Prešovská univerzita v Prešove. (zde viz též odkazy na další literaturu)
Kala, M. – Benešová, V. (1989): Písemný a mluvený projev žáků ZŠ. Praha. SPN.
Kesselová, J. (2001): Lingvistické štúdie o komunikácii detí. Prešov: Nauka.
Owens, Jr., R. E. (2001): Language Development. An Introduction. Boston et al.: Allyn and Bacon. (nebo jiné vyd.; relevantní části)
Pražská skupina školní etnografie (2005): Psychický vývoj dítěte od 1. do 5. třídy. Praha: karolinum
Šebesta, K. (2005): Od jazyka ke komunikaci. Didaktika českého jazyka a komunikační výchova. Praha: Karolinum.
Vágnerová, M. (2012): Vývojová psychologie. Dětství a dospívání. Praha: Karolinum.
Viktorová, I. (2009): Od sedmi do jedenácti. Jak děti mladšího školního věku píší literaturu. Praha: Karolinum.
Sytlistiky češtiny, didaktické práce o výuce slohové a komunikační, vybrané učebnice českého jazyka a komunikační výchovy.
Časopisecké a sborníkové studie, diplomové, bakalářské apod. práce k tématu, relevatní slovníková hesla.
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK