Podpora souvislého mluveného projevu žáků ZŠ
Název práce v češtině: | Podpora souvislého mluveného projevu žáků ZŠ |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Supporting speaking competence of children in primary school |
Klíčová slova: | mluvený projev, základní škola, komunikační výchova, postup výkladový, slovní hry, učebnice českého jazyka |
Klíčová slova anglicky: | speaking competence, primary education, communication education, expository writing, word games, Czech language textbooks |
Akademický rok vypsání: | 2013/2014 |
Typ práce: | diplomová práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Ústav českého jazyka a teorie komunikace (21-UCJTK) |
Vedoucí / školitel: | doc. PhDr. Lucie Saicová Římalová, Ph.D. |
Řešitel: | skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd. |
Datum přihlášení: | 13.02.2014 |
Datum zadání: | 19.03.2014 |
Schválení administrátorem: | zatím neschvalováno |
Datum potvrzení stud. oddělením: | 26.03.2014 |
Datum a čas obhajoby: | 20.06.2016 10:30 |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 12.05.2016 |
Datum proběhlé obhajoby: | 20.06.2016 |
Odevzdaná/finalizovaná: | odevzdaná studentem a finalizovaná |
Oponenti: | prof. PhDr. Karel Šebesta, CSc. |
Zásady pro vypracování |
Cílem práce je navrhnout a na vybraném malém vzorku dětí vyzkoušet sadu cvičení či aktivit rozvíjejících souvislý mluvený projev dětí, a to s důrazem na slohový postup výkladový. Práce se soustředí na děti v počátečních třídách druhého stupně základní školy, popř. v odpovídajících třídách gymnázií. Postup práce: 1. Prostudovat dostupnou relevantní literaturu k tématu, zejména o mluvených projevech dětí daného věku a jejich možném rozvíjení. 2. Prostudovat učebnice zejm. českého jazyka a komunikační výchovy určené pro danou věkovou skupinu a zorientovat se v tom, jaké typy aktivit a cvičení pro podporu souvislých mluvených projevů sledovaného typu nabízejí. 3. Navrhnout vhodné aktivity, které by nabídku z učebnic doplnily či rozšířily. Aktivity metodicky připravit. 4. Navázat kontakt se školou, školami či dalšími institucemi, na nichž bude výzkum probíhat; získat souhlas vedení a vyučujících; informovat rodiče dětí, které se výzkumu zúčastní, a získat jejich informovaný souhlas. 4. Vyzkoušet připravené aktivity na vybraném vzorku dětí a toto testování zhodnotit. Umožní-li to okolnosti, před vlastním testováním aktivit nejdříve provést jednoduché ověření toho, jakým způsobem vybrané děti zvládají mluvenou podobu výkladu, a po vyzkoušení aktivit se pokusit zachytit jejich případný efekt. Sledovat též reakce dětí, popř. vyučujících na navrhované aktivity. 5. Shrnout výsledky a vyvodit závěry. |
Seznam odborné literatury |
Základní literatura: Čechová, M. (1998): Komunikační a slohová výuka. Praha: ISV. Kuželová, M. - Pavlovská, M. (1996): Tvořivá dramatika ve výuce slohu. Brno: PedF MU. Liptáková, L. a kol. (2011): Integrovaná didaktika slovenského jazyka a literatúry pre primárne vzdělávanie. Prešov: PU v Prešove. (relevantní části) Harčaríková, P. – Klimovič, M. (2011): Naratíva v detskej reči. Prešov: Prešovská univerzita v Prešove. (zde viz též odkazy na další literaturu) Kala, M. – Benešová, V. (1989): Písemný a mluvený projev žáků ZŠ. Praha. SPN. Kesselová, J. (2001): Lingvistické štúdie o komunikácii detí. Prešov: Nauka. Owens, Jr., R. E. (2001): Language Development. An Introduction. Boston et al.: Allyn and Bacon. (nebo jiné vyd.; relevantní části) Pražská skupina školní etnografie (2005): Psychický vývoj dítěte od 1. do 5. třídy. Praha: karolinum Šebesta, K. (2005): Od jazyka ke komunikaci. Didaktika českého jazyka a komunikační výchova. Praha: Karolinum. Vágnerová, M. (2012): Vývojová psychologie. Dětství a dospívání. Praha: Karolinum. Viktorová, I. (2009): Od sedmi do jedenácti. Jak děti mladšího školního věku píší literaturu. Praha: Karolinum. Sytlistiky češtiny, didaktické práce o výuce slohové a komunikační, vybrané učebnice českého jazyka a komunikační výchovy. Časopisecké a sborníkové studie, diplomové, bakalářské apod. práce k tématu, relevatní slovníková hesla. |