Komunikace v edukačních televizních pořadech pro děti
Název práce v češtině: | Komunikace v edukačních televizních pořadech pro děti |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Communication in Educational TV Programs for Children |
Klíčová slova: | komunikace, masová média, televizní pořady pro děti, edukační pořady, zóna nejbližšího vývoje |
Klíčová slova anglicky: | communication, mass media, TV programs for children, educational programs, zone of proximal development |
Akademický rok vypsání: | 2013/2014 |
Typ práce: | bakalářská práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Ústav českého jazyka a teorie komunikace (21-UCJTK) |
Vedoucí / školitel: | doc. PhDr. Lucie Saicová Římalová, Ph.D. |
Řešitel: | skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd. |
Datum přihlášení: | 13.02.2014 |
Datum zadání: | 19.03.2014 |
Schválení administrátorem: | zatím neschvalováno |
Datum potvrzení stud. oddělením: | 26.03.2014 |
Datum a čas obhajoby: | 07.09.2015 10:30 |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 15.08.2015 |
Datum proběhlé obhajoby: | 07.09.2015 |
Odevzdaná/finalizovaná: | odevzdaná studentem a finalizovaná |
Oponenti: | Eva Filippová, Ph.D. |
Zásady pro vypracování |
Cílem práce je analyzovat jazyk vybraných edukačních televizních pořadů určených pro děti předškolního či mladšího školního věku; práce se zaměří na projevy dospělých vystupujících v těchto pořadech. Zkoumána budou specifika široce pojaté jazykové stránky těchto pořadů (např. vybrané otázky lexika, syntaxe, pragmatiky, žánrového vymezení atp.) a to, jak jsou pořady v daných oblastech přizpůsobeny předpokládaným dětským divákům. Postup práce: 1. Prostudovat relevantní odbornou literaturu, zejm. o psychice a jazyce dětí daného věku, o komunikaci dospělých s takto starými dětmi (včetně tzv. řeči orientované na dítě), popř. o vztahu dětí a televize. Pro analýzu jazykových prostředků prostudovat též relevantní literaturu zabývající se výstavbou mluvených projevů. 2. Zorientovat se v současné nabídce edukačních pořadů pro děti a zvolit pořad či pořady, které budou zkoumány. Vybrat vhodný vzorek pořadů k další analýze. 3. Relevantní části zkoumaných pořadů přepsat, popř. z nich excerpovat příslušné jazykové prostředky. 4. Vybrané pořady analyzovat z následujících hledisek: lexikální a gramatická stránka, vybrané jevy pragmatické (např. prostředky navazování a udržení kontaktu s diváky), výstavba a styl komunikátu atp. Při analýze sledovat, zda a jak se v pořadech projevuje ohled na diváka příslušného věku. 5. Výsledky analýzy shrnout a vyvodit závěry. |
Seznam odborné literatury |
Základní literatura: Čmejrková, S. – Hoffmannová, J. (eds.) (2011): Mluvená čeština. Hledání funkčního rozpětí. Praha: Academia. (relevantní části) Kesselová, J. (2001): Lingvistické štúdie o komunikácii detí. Prešov: Nauka. Owens, Jr., R. E. (2001): Language Development. An Introduction. Boston et al.: Allyn and Bacon. (nebo jiné vydání; relevantí části) Průcha, J. (2011): Dětská řeč a komunikace. Praha: Grada. Slančová, D. (1999): Reč autority a lásky. Reč učiteľky materskej školy orientovaná na dieťa – opis registra. Prešov: Filozofická fakulta Prešovskej univerzity. Šebesta, K. (2005): Od jazyka ke komunikaci. Didaktika českého jazyka a komunikační výchova. Praha: Karolinum. Šulová, L. (2004): Raný psychický vývoj dítěte. Praha: Karolinum. Vágnerová, M. (2012): Vývojová psychologie. Dětství a dospívání. Praha: Karolinum. Relevantní části stylistik a gramatik češtiny, sborníkové a časopisecké články (viz mj. též Československou psychologii), relevantní encyklopedická hesla, bakalářské, diplomové, popř. disertační práce k tématu |