Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 368)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Komunikace v edukačních televizních pořadech pro děti
Název práce v češtině: Komunikace v edukačních televizních pořadech pro děti
Název v anglickém jazyce: Communication in Educational TV Programs for Children
Klíčová slova: komunikace, masová média, televizní pořady pro děti, edukační pořady, zóna nejbližšího vývoje
Klíčová slova anglicky: communication, mass media, TV programs for children, educational programs, zone of proximal development
Akademický rok vypsání: 2013/2014
Typ práce: bakalářská práce
Jazyk práce: čeština
Ústav: Ústav českého jazyka a teorie komunikace (21-UCJTK)
Vedoucí / školitel: doc. PhDr. Lucie Saicová Římalová, Ph.D.
Řešitel: skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd.
Datum přihlášení: 13.02.2014
Datum zadání: 19.03.2014
Schválení administrátorem: zatím neschvalováno
Datum potvrzení stud. oddělením: 26.03.2014
Datum a čas obhajoby: 07.09.2015 10:30
Datum odevzdání elektronické podoby:15.08.2015
Datum proběhlé obhajoby: 07.09.2015
Odevzdaná/finalizovaná: odevzdaná studentem a finalizovaná
Oponenti: Eva Filippová, Ph.D.
 
 
 
Zásady pro vypracování
Cílem práce je analyzovat jazyk vybraných edukačních televizních pořadů určených pro děti předškolního či mladšího školního věku; práce se zaměří na projevy dospělých vystupujících v těchto pořadech. Zkoumána budou specifika široce pojaté jazykové stránky těchto pořadů (např. vybrané otázky lexika, syntaxe, pragmatiky, žánrového vymezení atp.) a to, jak jsou pořady v daných oblastech přizpůsobeny předpokládaným dětským divákům.
Postup práce:
1. Prostudovat relevantní odbornou literaturu, zejm. o psychice a jazyce dětí daného věku, o komunikaci dospělých s takto starými dětmi (včetně tzv. řeči orientované na dítě), popř. o vztahu dětí a televize. Pro analýzu jazykových prostředků prostudovat též relevantní literaturu zabývající se výstavbou mluvených projevů.
2. Zorientovat se v současné nabídce edukačních pořadů pro děti a zvolit pořad či pořady, které budou zkoumány. Vybrat vhodný vzorek pořadů k další analýze.
3. Relevantní části zkoumaných pořadů přepsat, popř. z nich excerpovat příslušné jazykové prostředky.
4. Vybrané pořady analyzovat z následujících hledisek: lexikální a gramatická stránka, vybrané jevy pragmatické (např. prostředky navazování a udržení kontaktu s diváky), výstavba a styl komunikátu atp. Při analýze sledovat, zda a jak se v pořadech projevuje ohled na diváka příslušného věku.
5. Výsledky analýzy shrnout a vyvodit závěry.
Seznam odborné literatury
Základní literatura:
Čmejrková, S. – Hoffmannová, J. (eds.) (2011): Mluvená čeština. Hledání funkčního rozpětí. Praha: Academia. (relevantní části)
Kesselová, J. (2001): Lingvistické štúdie o komunikácii detí. Prešov: Nauka.
Owens, Jr., R. E. (2001): Language Development. An Introduction. Boston et al.: Allyn and Bacon. (nebo jiné vydání; relevantí části)
Průcha, J. (2011): Dětská řeč a komunikace. Praha: Grada.
Slančová, D. (1999): Reč autority a lásky. Reč učiteľky materskej školy orientovaná na dieťa – opis registra. Prešov: Filozofická fakulta Prešovskej univerzity.
Šebesta, K. (2005): Od jazyka ke komunikaci. Didaktika českého jazyka a komunikační výchova. Praha: Karolinum.
Šulová, L. (2004): Raný psychický vývoj dítěte. Praha: Karolinum.
Vágnerová, M. (2012): Vývojová psychologie. Dětství a dospívání. Praha: Karolinum.
Relevantní části stylistik a gramatik češtiny, sborníkové a časopisecké články (viz mj. též Československou psychologii), relevantní encyklopedická hesla, bakalářské, diplomové, popř. disertační práce k tématu
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK