Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 368)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Pomůcky pro žáky s dyslexií a dysgrafií na 2. stupni základní školy
Název práce v češtině: Pomůcky pro žáky s dyslexií a dysgrafií na 2. stupni základní školy
Název v anglickém jazyce: Aids for Students with Dyslexia and Dysgraphia in 5th to 9th Grades of Primary School
Klíčová slova: dyslexie, dysgrafie, dysortografie, učební pomůcka
Klíčová slova anglicky: dyslexia, dysgraphia, dysorthographia, learning aid
Akademický rok vypsání: 2013/2014
Typ práce: diplomová práce
Jazyk práce: čeština
Ústav: Ústav českého jazyka a teorie komunikace (21-UCJTK)
Vedoucí / školitel: doc. PhDr. Lucie Saicová Římalová, Ph.D.
Řešitel: skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd.
Datum přihlášení: 11.02.2014
Datum zadání: 19.03.2014
Schválení administrátorem: zatím neschvalováno
Datum potvrzení stud. oddělením: 26.03.2014
Datum a čas obhajoby: 14.09.2015 09:30
Datum odevzdání elektronické podoby:13.08.2015
Datum proběhlé obhajoby: 14.09.2015
Odevzdaná/finalizovaná: odevzdaná studentem a finalizovaná
Oponenti: Mgr. Kateřina Šormová, Ph.D.
 
 
 
Zásady pro vypracování
Cílem práce je kriticky zhodnotit pomůcky užívané v současnosti při výuce žáků s vybranými specifickými poruchami učení (dyslexií a dysgrafií) na 2. stupni základní školy a navrhnout jejich případné úpravy či doplnění. Hodnocení pomůcek a případné návhry jejich úprav budou opřeny o poznatky z odborné literatury a u vybraných pomůcek také o jejich praktické vyzkoušení na vybraném malém vzorku žáků.
Postup práce:
1. Prostudovat relevantní odbornou literaturu k tématu dyslexie, dysgrafie, jejich terapie a metody výuky žáků s těmito poruchami.
2. Zorientovat se v současné nabídce pomůcek pro žáky s vybranými SPU na 2. stupni základní školy.
3. Oslovit vybrané pedagogy pracující s dětmi s SPU daného věku a získat alespoň orientační informace o tom, které pomůcky užívají a jak se jim osvědčují, popř. jaký typ pomůcek postrádají.
4. Sestavit přehled pomůcek, které budou dále analyzovány. Vybrané pomůcky zhodnotit z hlediska toho, na které apsekty sledovaných poruch se zaměřují, jaké metody a prostředky využívají, nakolik odpovídají doporučením z odborné literatury atp. Vybrané pomůcky či jejich části vyzkoušet na malém vzorku dětí a výsledky testování zhodnotit, dovolí-li to okolnosti, porovnat výkony dětí před prací s pomůckou či pomůckami a po jejich užití.
6. Navrhnout případné úpravy či doplnění stávajících pomůcek.
Seznam odborné literatury
Základní literatura:
Jucovičová, D. a kol. (2008): Reedukace specifických poruch učení na 2. stupni základních škol. Praha. Portál.
Lechta, V. a kol. (2003): Diagnostika narušené komunikační schopnosti. Praha: Portál. (reelvantní části)
Lechta, V. a kol. (2002): Terpie narušené komunikační schopnosti. Martin: Osveta (nebo české vyd.; relevatní části)
Michalová, Z. (2004): Specifické poruchy učení na druhém stupni ZŠ a na školách středních. Havlíčkův brod: Tobiáš.
Novák, J. (2004): čtenářské tabulky: analyticko-syntetická metoda rozvíjení čtenářských dovedností. Havlíčkův Brod: Tobiáš.
Šauerová, M. a kol. (2012): Speciální pedagogika v praxi. Praha: Grada. (zde viz též odkazy naliteraturu, popř. pomůcky)
Vágnerová, M. (2012): Vývojová psychologie. Dětství a dospívání. Praha: Karolinum.
Zelinková, O. (2003): Poruchy učení. Praha. Portál. (zde viz též odkazy na literaturu a pomůcky)
vybrané pomůcky, cvičebnice, pracovní sešity atd. určené pro děti s dyslexií a dysgrafií
časopisecké a sborníkové články k tématu (např. Kucharská, A. (ed.): Specifické poruchy učení a chování. Praha 1998, 1999), relevantní hesla v encyklopediích, bakalářské, diplomové, disertační práce k tématu
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK