Pomůcky pro žáky s dyslexií a dysgrafií na 2. stupni základní školy
Název práce v češtině: | Pomůcky pro žáky s dyslexií a dysgrafií na 2. stupni základní školy |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Aids for Students with Dyslexia and Dysgraphia in 5th to 9th Grades of Primary School |
Klíčová slova: | dyslexie, dysgrafie, dysortografie, učební pomůcka |
Klíčová slova anglicky: | dyslexia, dysgraphia, dysorthographia, learning aid |
Akademický rok vypsání: | 2013/2014 |
Typ práce: | diplomová práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Ústav českého jazyka a teorie komunikace (21-UCJTK) |
Vedoucí / školitel: | doc. PhDr. Lucie Saicová Římalová, Ph.D. |
Řešitel: | skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd. |
Datum přihlášení: | 11.02.2014 |
Datum zadání: | 19.03.2014 |
Schválení administrátorem: | zatím neschvalováno |
Datum potvrzení stud. oddělením: | 26.03.2014 |
Datum a čas obhajoby: | 14.09.2015 09:30 |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 13.08.2015 |
Datum proběhlé obhajoby: | 14.09.2015 |
Odevzdaná/finalizovaná: | odevzdaná studentem a finalizovaná |
Oponenti: | Mgr. Kateřina Šormová, Ph.D. |
Zásady pro vypracování |
Cílem práce je kriticky zhodnotit pomůcky užívané v současnosti při výuce žáků s vybranými specifickými poruchami učení (dyslexií a dysgrafií) na 2. stupni základní školy a navrhnout jejich případné úpravy či doplnění. Hodnocení pomůcek a případné návhry jejich úprav budou opřeny o poznatky z odborné literatury a u vybraných pomůcek také o jejich praktické vyzkoušení na vybraném malém vzorku žáků. Postup práce: 1. Prostudovat relevantní odbornou literaturu k tématu dyslexie, dysgrafie, jejich terapie a metody výuky žáků s těmito poruchami. 2. Zorientovat se v současné nabídce pomůcek pro žáky s vybranými SPU na 2. stupni základní školy. 3. Oslovit vybrané pedagogy pracující s dětmi s SPU daného věku a získat alespoň orientační informace o tom, které pomůcky užívají a jak se jim osvědčují, popř. jaký typ pomůcek postrádají. 4. Sestavit přehled pomůcek, které budou dále analyzovány. Vybrané pomůcky zhodnotit z hlediska toho, na které apsekty sledovaných poruch se zaměřují, jaké metody a prostředky využívají, nakolik odpovídají doporučením z odborné literatury atp. Vybrané pomůcky či jejich části vyzkoušet na malém vzorku dětí a výsledky testování zhodnotit, dovolí-li to okolnosti, porovnat výkony dětí před prací s pomůckou či pomůckami a po jejich užití. 6. Navrhnout případné úpravy či doplnění stávajících pomůcek. |
Seznam odborné literatury |
Základní literatura: Jucovičová, D. a kol. (2008): Reedukace specifických poruch učení na 2. stupni základních škol. Praha. Portál. Lechta, V. a kol. (2003): Diagnostika narušené komunikační schopnosti. Praha: Portál. (reelvantní části) Lechta, V. a kol. (2002): Terpie narušené komunikační schopnosti. Martin: Osveta (nebo české vyd.; relevatní části) Michalová, Z. (2004): Specifické poruchy učení na druhém stupni ZŠ a na školách středních. Havlíčkův brod: Tobiáš. Novák, J. (2004): čtenářské tabulky: analyticko-syntetická metoda rozvíjení čtenářských dovedností. Havlíčkův Brod: Tobiáš. Šauerová, M. a kol. (2012): Speciální pedagogika v praxi. Praha: Grada. (zde viz též odkazy naliteraturu, popř. pomůcky) Vágnerová, M. (2012): Vývojová psychologie. Dětství a dospívání. Praha: Karolinum. Zelinková, O. (2003): Poruchy učení. Praha. Portál. (zde viz též odkazy na literaturu a pomůcky) vybrané pomůcky, cvičebnice, pracovní sešity atd. určené pro děti s dyslexií a dysgrafií časopisecké a sborníkové články k tématu (např. Kucharská, A. (ed.): Specifické poruchy učení a chování. Praha 1998, 1999), relevantní hesla v encyklopediích, bakalářské, diplomové, disertační práce k tématu |