Čas a prostor v psaných dětských projevech
Název práce v češtině: | Čas a prostor v psaných dětských projevech |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Time and Space in Written Production of Children |
Klíčová slova: | dětská řeč, psaný projev, čas, prostor, vyprávění |
Klíčová slova anglicky: | child speech, written text, time, space, naration |
Akademický rok vypsání: | 2013/2014 |
Typ práce: | diplomová práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Ústav českého jazyka a teorie komunikace (21-UCJTK) |
Vedoucí / školitel: | doc. PhDr. Lucie Saicová Římalová, Ph.D. |
Řešitel: | skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd. |
Datum přihlášení: | 11.02.2014 |
Datum zadání: | 19.03.2014 |
Schválení administrátorem: | zatím neschvalováno |
Datum potvrzení stud. oddělením: | 26.03.2014 |
Datum a čas obhajoby: | 22.06.2015 10:00 |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 13.05.2015 |
Datum proběhlé obhajoby: | 22.06.2015 |
Odevzdaná/finalizovaná: | odevzdaná studentem a finalizovaná |
Oponenti: | Mgr. Pavlína Synková, Ph.D. |
Zásady pro vypracování |
Cílem práce je prozkoumat, jakým způsobem ztvárňují děti ve svých písemných projevech čas a prostor a jaké prostředky k tomu užívají. Základem práce bude analýza vybraných písemných projevů dětí. Práce se soustředí na porovnání projevů dětí v 5. třídě základní školy s projevy dětí z třídy 9., popř. z odpovídajících tříd gymnázia. Postup práce: 1) Prostudovat dostupnou relevantní odbornou literaturu, zejména o jazykových projevech dětí daného věku, o způsobech, jakým vyjadřují sledované jevy, ale také o vyjadřování času a prostoru v češtině obecně. Prohlédnout též vybrané učebnice, popř. relevantní didaktické práce a získat přehled o tom, zda a jakým způsobem jsou u dětí rozvíjeny schopnosti vyjadřovat sledované jevy. 2) Navázat kontakt s vybranou školou či školami, na nichž bude výzkum probíhat; získat souhlas vyučujících a vedení školy. Informovat rodiče a získat jejich informovaný souhlas s účastí dětí ve výzkumu. 3) Shromáždit písemné práce, které budou dále analyzovány; zkoumány mohou být jak písemné projevy vytvořené žáky v průběhu obvyklého vyučování, tak je možné požádat o zpracování textů dle zvláštního zadání; volba konečné metody bude záviset na konkrétní situaci v příslušné škole či školách. 4) Shromážděné práce analyzovat z hlediska způsobů, jak jsou v nich ztvárněny prostor a čas, a z hlediska užitých prostředků sloužících k jejich vyjádření; způsoby ztvárnění a prostředky vyjádření vhodně uspořádat, porovnat zkoumané věkové skupiny. 5) Vyvodit závěry, popř. prodiskutovat výhody a omezení zvolené metody výzkumu. |
Seznam odborné literatury |
Základní literatura: Berman, R. A. (2009): Developing Lingiustic Knowledge and Language Use across Adolescents. In: E. Hoff – M. Schatz (eds.). Blackwell Handbook of Language Development. Part IV: Language Development after Early Childhood. Chichester: Wiley-Blackwell, s. 347–367. Harčaríková, P. – Klimovič, M. (2011): Naratíva v detskej reči. Prešov: Prešovská univerzita v Prešove. Kala, M. – Benešová, V. (1989): Písemný a mluvený projev žáků ZŠ. Praha. SPN. Kapalková, S. (2002): Vývin narativa v predškolskom veku. In: V. Lechta (ed.): Logopaedica V. Bratislava: Liečreh Gúth, s. 34–38. Kesselová, J. (2001): Lingvistické štúdie o komunikácii detí. Prešov: Nauka. Ninio, A. – Snow, C. E. (1996): Pragmatic Development. Boulder – Oxford: Westview Press. Nippold, M. A. (2006): Later Language Development. Schol-Age Children, Adolenscents and Young Adults. Proed. Owens, Jr., R. E. (2001): Language Development. An Introduction. Boston et al.: Allyn and Bacon. (nebo jiné vyd.; relevantní části) Pražská skupina školní etnografie (2005): Psychický vývoj dítěte od 1. do 5. třídy. Praha: Karolinum. Šebesta, K. (2005): Od jazyka ke komunikaci. Didaktika českého jazyka a komunikační výchova. Praha: Karolinum. (zde viz též odkazy na další literaturu) Trávníček, J. (2007): Vyprávěj mi něco. Jak si děti osvojují příběhy. Praha – Litomyšl – Příbram: Pistorius a Olšanská – Paseka. Vágnerová, M. (2012): Vývojová psychologie. Dětství a dospívání. Praha: Karolinum. Viktorová, I. (2009): Od sedmi do jedenácti. Jak děti mladšího školního věku píší literaturu. Praha: Karolinum. Zajacová, S.. (2006): Narácia detí predškolského veku. In: Varia XIV. Zborník materiálov zo XIV. kolokvia mladých jazykovedcov. Nitra – Šintava 8. – 10. 12. 2004. Zost. M. Olšiak. Bratislava: Slovenská jazykovedná spoločnosť pri SAV, Katedra slovenského jazyka FF UKF v Nitre, s. 248–255. Časopisecké a sborníkové studie, diplomové, bakalářské apod. práce k tématu, relevatní slovníková hesla, vybrané učebnice českého jazyka a komunikační výchovy. |