Komunikace otce s dětmi
Název práce v češtině: | Komunikace otce s dětmi |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Fatherʼs Communication with Children |
Klíčová slova: | komunikace, otec, dítě, řeč otce orientovaná na dítě |
Klíčová slova anglicky: | communication, father, child, fatherʼs child-oriented speech |
Akademický rok vypsání: | 2013/2014 |
Typ práce: | diplomová práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Ústav českého jazyka a teorie komunikace (21-UCJTK) |
Vedoucí / školitel: | doc. PhDr. Lucie Saicová Římalová, Ph.D. |
Řešitel: | skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd. |
Datum přihlášení: | 11.02.2014 |
Datum zadání: | 19.03.2014 |
Schválení administrátorem: | zatím neschvalováno |
Datum potvrzení stud. oddělením: | 26.03.2014 |
Datum a čas obhajoby: | 22.06.2015 09:30 |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 04.05.2015 |
Datum proběhlé obhajoby: | 22.06.2015 |
Odevzdaná/finalizovaná: | odevzdaná studentem a finalizovaná |
Oponenti: | doc. Mgr. Robert Adam, Ph.D. |
Zásady pro vypracování |
Cílem práce je prozkoumat, jakým způsobem komunikují v češtině otcové s dětmi, a určit případná specifika této komunikace. Pozornost bude soustředěna na děti ve věku přibližně 4–7 let. Základem práce bude několik případových studií založených na analýze vzorků běžné každodenní komunikace v přirozeném prostředí. Postup práce: 1) Prostudovat dostupnou odbornou literaturu o tzv. řeči orientované na dítě a o komunikaci rodičů s dětmi, a to s důrazem na literaturu věnovanou danému věkovému období dětí a komunikaci otců. 2) Navázat kontakt s rodinami, v nichž bude výzkum probíhat a získat informovaný souhlas rodičů. 4) Shromáždit soubor nahrávek přirozené komunikace otců s dětmi. Nahrávky přepsat. 6) Materiál nahrávek komplexně analyzovat: zkoumat užité jazykové prostředky různých rovin a porovnat je s popisy v odborné literatuře, zabývat se též komunikačními strategiemi, které analyzovaní otcové užívají; pokud to materiál umožní, věnovat též pozornost případným rozdílům při komunikaci se syny a s dcerami. 5) Na základě provedené analýzy a s oporou o poznatky odborné literatury se pokusit formulovat, které rysy by mohly být specifické pro komunikaci otců; případně prodiskutovat též výhody a nevýhody zvolené metody výzkumu. |
Seznam odborné literatury |
Základní literatura: Gardner, H. – Forrester, M. (2010): Analysing Interactions in Childhood. Chichester: Wiley-Blackwell. (relevantní části) Horňáková, K. – Kapalková, S. – Mikulajová, M. (2005): Kniha o detskej reči. Bratislava: Slniečko. (nebo české vydání) Hronová, A. – Motejzíková, J. (2002): Raná komunikace mezi matkou a dítětem. Praha: Federace rodičů a přátel sluchově postižených. Kopřiva, P. a kol. (2008): Respektovat a být respektován. Kroměříž: Spirála. Müllerová, O. (2008): Řeč dospělých v komunikaci s dětmi. In: A. Jaklová (ed.): Člověk – jazyk – text. České Budějovice: Jihočeská univerzita, s. 135–140. Owens, Jr., R. E. (2001): Language Development. An Introduction. Boston et al.: Allyn and Bacon. (nebo jiné vyd.; relevantní části) Průcha, J. (2011): Dětská řeč a komunikace. Praha: Grada. Slančová, D. (1999): Reč autority a lásky. Reč učiteľky materskej školy orientovaná na dieťa – opis registra. Prešov: Filozofická fakulta Prešovskej univerzity. Šebesta, K. (2005): Od jazyka ke komunikaci. Didaktika českého jazyka a komunikační výchova. Praha: Karolinum. Špaňhelová, I. (2009): Komunikace mezi rodičem a dítětem. Praha: Grada. Šulová, L. (2004): Raný psychický vývoj dítěte. Praha: Karolinum. (viz též zde uvedenou literaturu) Tanen, D. (1995): Ty mi prostě nerozumíš: Jak spolu komunikují muži a ženy. Praha: Maldá fronta. Trapková, L. – Chvála, V. (2009): Rodinná terapie psychosomatických poruch. Praha: Portál. Vágnerová, M. (2012): Vývojová psychologie. Dětství a dospívání. Praha: Karolinum. Sborníkové a časopisecké (mj. Československá psychologie) články k tématu, hesla v encyklopediích, bakalářské, diplomové, disertační práce k tématu. |