Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 368)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Gombrichova teorie recepce zobrazivých uměleckých děl
Název práce v češtině: Gombrichova teorie recepce zobrazivých uměleckých děl
Název v anglickém jazyce: Gombrich theory of reception of representational works of art
Klíčová slova: Ernst Hans Gombrich, recepce, zobrazení, iluzionismus, iluze, perspektiva, projekce, schéma, divák, umělec
Klíčová slova anglicky: Ernst Hans Gombrich, reception, representation, illusionism, illusion, perspective, projection, scheme, viewer, artist
Akademický rok vypsání: 2013/2014
Typ práce: bakalářská práce
Jazyk práce: čeština
Ústav: Katedra estetiky (21-KEST)
Vedoucí / školitel: doc. PhDr. Miloš Ševčík, Ph.D.
Řešitel: skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd.
Datum přihlášení: 10.02.2014
Datum zadání: 10.02.2014
Schválení administrátorem: zatím neschvalováno
Datum potvrzení stud. oddělením: 03.03.2014
Datum a čas obhajoby: 10.09.2015 09:00
Datum odevzdání elektronické podoby:18.08.2015
Datum proběhlé obhajoby: 10.09.2015
Odevzdaná/finalizovaná: odevzdaná studentem a finalizovaná
Oponenti: Mgr. Štěpán Kubalík, Ph.D.
 
 
 
Zásady pro vypracování
Cílem mé bakalářské práce je představení názorů E. H. Gombricha na podstatu recepce děl zobrazivých umění. V úvodu se budu zabývat tím, co přispělo k formování Gombrichových názorů na toto téma. Následně se soustředím na samotný Gombrichův koncept recepce zobrazivých uměleckých děl. Pokusím se nastínit jeho úvahy o vývoji recepce ve vztahu k historickým proměnám vkusu, tak jak se jimi zabývá ve své knize Příběh umění. Dále budu vycházet z prací Umění a iluze a The Sense of Order, ve kterých budu sledovat zejména Gombrichovy názory na roli diváka a umělce v recepci uměleckého díla. Ukáži, že těžiště Gombrichových názorů tvoří rozlišení dvou sfér: „vidění“ a „vědění“. Ve své bakalářské práci vyzdvihnu hlavní Gombrichovu tezi, která spočívá v tom, že vědění, zkušenost a paměť mají rozhodující vliv na vnímání, interpretaci a samotnou tvorbu uměleckého díla.
Seznam odborné literatury
GOMBRICH, E.H. Umění a iluze: Studie o psychologii obrazového znázorňování. Praha: Odeon, 1985, 534 s. ISBN 01-525-85.
GOMBRICH, E.H. Příběh umění. 2. vyd. Praha: Mladá fronta, 1998, 683 s. ISBN 80-720-3143-0.
GOMBRICH, E.H. The sense of order: a study in the psychology of decorative art. 2nd (pbk.) ed. Ithaca, N.Y: Cornell University Press, 1984. ISBN 08-014-9249-1.
GOMBRICH, E.H. The image: further studies in the psychology of pictorial representation / E. H. Gombrich. reprint. London: Phaidon, 1982. ISBN 07-148-3243-X.
MIKŠ, František. Gombrich: tajemství obrazu a jazyk umění : pozvání k dějinám a teorii umění. reprint. Brno: Barrister, 2008, 359 s. ISBN 978-80-7364-045-3.
ELKINS, James, KESNER, Ladislav. Vizuální teorie: současné angloamerické myšlení o výtvarných dílech. 2., rozš. vyd. Jinočany: H, 2005, 372 s. ISBN 80-731-9054-0.
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK