Karel Hynek Mácha na střední škole
Název práce v češtině: | Karel Hynek Mácha na střední škole |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Karel Hynek Mácha: The Image of the Author at the Secondary School Level Textbooks |
Klíčová slova: | autor, obraz autora, Karel Hynek Mácha, učebnice literatury |
Klíčová slova anglicky: | author, the image of the author, Karel Hynek Mácha, literature textbook |
Akademický rok vypsání: | 2013/2014 |
Typ práce: | diplomová práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Ústav české literatury a komparatistiky (21-UCLK) |
Vedoucí / školitel: | prof. PhDr. Petr Bílek, CSc. |
Řešitel: | skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd. |
Datum přihlášení: | 06.02.2014 |
Datum zadání: | 06.02.2014 |
Schválení administrátorem: | zatím neschvalováno |
Datum potvrzení stud. oddělením: | 12.02.2014 |
Datum a čas obhajoby: | 14.09.2015 10:30 |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 24.06.2015 |
Datum proběhlé obhajoby: | 14.09.2015 |
Odevzdaná/finalizovaná: | odevzdaná studentem a finalizovaná |
Oponenti: | Mgr. Andrea Králíková, Ph.D. |
Zásady pro vypracování |
Práce se bude věnovat otázce autora, jeho obrazu a redukce tohoto obrazu v kontextu tvorby učebních textů. Bude se věnovat jak opakujícím se, tak i jedinečným rysům autorského obrazu K. H. Máchy v současných učebnicích pro střední školy, případně v dalších materiálech používaných studenty (webové servery, vydávané „taháky“ k maturitě apod.). Práce bude respektovat reduktivní charakter učebnicových textů; analýza bude směřovat k probádání emblematických prvků jednotlivých variant obrazu autora a k jejich interpretaci. Hlavní otázky, k nimž by práce měla směřovat: Lze mluvit o obrazu K. H. Máchy ve vymezeném typu textů (resp. existuje zde dostatečná míra invariantních prvků v jednotlivých textech)? Jak se projevuje redukce v jednotlivých textech a má nějaké společné rysy? Které motivy jsou stabilní a které naopak stojí na periferii? Jakým způsobem dochází k variacím v rámci motivické a kompoziční kostry? Dochází k emblematické redukci, která je patrná v celé výstavbě textu? V případě, že se potvrdí hypotéza o silně reduktivním a emblematickém obrazu K. H. Máchy v daných textech: Jak interpretovat takto vzniklý obraz? Na co ukazuje? Jaký je/by měl být jeho vztah k povaze učebního textu? |
Seznam odborné literatury |
BENJAMIN, Walter: Autor jako producent. In: Agesilaus Santander. Výbor z textů. Praha: Herrmann & synové 1998 BÍLEK, Petr A. Obraz Boženy Němcové – pár poznámek k jeho emblematické redukci. In Piorecký, Karel, ed. Božena Němcová a její Babička. Sborník příspěvků z III. kongresu světové literárněvědné bohemistiky. Praha: ÚČL AV ČR, 2006. BOOTH, Wayne C.: The Rhetoric of Fiction (2nd ed.). Chicago: University of Chicago Press,1983. BARTHES, Roland. Úvod do strukturální analýzy vyprávění. In: Znak, struktura, vyprávění. Výbor z prací francouzského strukturalismu, Brno: Host, 2002. FOUCAULT, Michel: Co je autor? In: Diskurs, autor, genealogie. Praha 1994, s. 42-62. GENETTE, Gérard: Discours du récit. In: Figures III, Paris 1972 (Narrative Discourse: An Essay in Method, Ithaca 1980) IRWIN, William, ed.: The Death and Resurrection of the Author. Westport: Greenwood Press 2002. KINDT, Tom; MÜLLER, Hans-Harald: The Implied Author: Concept and Controversy. Berlin: Walter de Gruyter, 2006. PRINCE, Gerald. A grammar of stories: an introduction. The Hague: Mouton, 1973. MATHAUSER, Zdeněk: Teoretičtí dvojníci životopisného autora. In: Estetika racionálního zření. Praha 1999, s. 82-87. RIMMON-KENAN, Shlomith. Poetika vyprávění. Vyd. 1. Brno: Host, 2001. 176 s. Strukturalistická knihovna; sv. 7. STANZEL, Franz K. Teorie vyprávění. Vyd. 1. Praha: Odeon, 1988. 321 s. Ars. Literárněvědná řada. |