Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 368)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Studenti a učitelé v českých filmech ze školního prostředí. Jejich řeč a vzájemná komunikace
Název práce v češtině: Studenti a učitelé v českých filmech ze školního prostředí. Jejich řeč a vzájemná komunikace
Název v anglickém jazyce: Students and teachers in Czech films situated in school setting. Their speech and mutual communication
Klíčová slova: student, učitel, komunikace, film, škola, řeč, slang
Klíčová slova anglicky: student, teacher, communication, film, school, speech, slang
Akademický rok vypsání: 2013/2014
Typ práce: diplomová práce
Jazyk práce: čeština
Ústav: Ústav českého jazyka a teorie komunikace (21-UCJTK)
Vedoucí / školitel: prof. PhDr. Petr Mareš, CSc.
Řešitel: skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd.
Datum přihlášení: 06.02.2014
Datum zadání: 19.03.2014
Schválení administrátorem: zatím neschvalováno
Datum potvrzení stud. oddělením: 26.03.2014
Datum a čas obhajoby: 01.02.2016 10:00
Datum odevzdání elektronické podoby:28.12.2015
Datum proběhlé obhajoby: 01.02.2016
Odevzdaná/finalizovaná: odevzdaná studentem a finalizovaná
Oponenti: Mgr. Eva Lehečková, Ph.D.
 
 
 
Zásady pro vypracování
1. Shromáždit soubor českých zvukových filmů (od 30. let 20. století do současnosti), které jsou zasazeny do prostředí střední školy a které znázorňují komunikaci v rámci studentského i učitelského kolektivu a také komunikaci vzájemnou (např. Před maturitou, Škola základ života, Cesta do hlubin študákovy duše, Marečku, podejte mi pero, Jak svět přichází o básníky, Sněženky a machři, Vrať se do hrobu, Gympl).
2. Prostudovat odbornou literaturu týkající se jednak řeči mládeže a komunikace ve škole, jednak stylistiky uměleckého vyjadřování a specifiky jazyka ve filmu.
3. Popsat způsoby vyjadřování studentů a učitelů a podoby vzájemné komunikace (v rámci vyučovací hodiny, mimo ni) v jednotlivých filmech. Přitom je třeba všímat si především následujících aspektů: používané jazykové prostředky a jejich změny ve vztahu k době vzniku filmu (spisovnost – nespisovnost, prvky slangu atd.), jazykové vyjadřování relací mezi účastníky komunikace (vykání – tykání, míra expresivity atd.), komunikace ve vyučovací hodině a problémy s ní spojené, vztah mezi směřováním k realistickému a kritickému představení školního prostředí a žánrovým zařazením filmů (snaha o vyvolání komických efektů, důraz na vtipné výroky).
4. Na základě analýzy jednotlivých filmů formulovat závěry týkající se znázornění školní komunikace v českých filmech a jejího vývoje.
Seznam odborné literatury
Bartošek, Luboš: Desátá múza Vladislava Vančury. Praha: Čs. filmový ústav 1973.
Bartošek, Luboš: Náš film: Kapitoly z dějin (1896–1945). Praha: Mladá fronta 1985.
Čechová, Marie a kol.: Současná stylistika. Praha: Nakladatelství Lidové noviny 2008.
Gavora, Peter: Učitel a žáci v komunikaci. Brno: Paido 2005.
Helmanová, Alicja: Znaková funkce hudby a řeči ve filmovém sdělení. Iluminace 6, 1994, č. 3, s. 45–64.
Melounek, Pavel: Horečky všedního dne. Praha: Čs. filmový ústav 1987.
Mareš, Jiří – Křivohlavý Jaro: Komunikace ve škole. Brno: Masarykova univerzita 1995.
Mareš, Petr: Film a verbální komunikace: K uplatnění verbálního jazyka ve filmu. In: Macurová, Alena – Mareš, Petr: Text a komunikace: Jazyk v literárním díle a ve filmu. Praha: Karolinum 1993, s. 65–163.
Pacovská, Jasňa: K hlubinám študákovy duše. Didaktika mateřského jazyka v transdisciplinárním kontextu. Praha: Karolinum 2012.
Palková, Zdena: O řeči (v českém filmu). Iluminace 3, 1991, č. 1, s. 3–17.
Ptáček, Luboš (ed.): Panorama českého filmu. Ostrava: Rubico 2000.
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK