Studenti a učitelé v českých filmech ze školního prostředí. Jejich řeč a vzájemná komunikace
Název práce v češtině: | Studenti a učitelé v českých filmech ze školního prostředí. Jejich řeč a vzájemná komunikace |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Students and teachers in Czech films situated in school setting. Their speech and mutual communication |
Klíčová slova: | student, učitel, komunikace, film, škola, řeč, slang |
Klíčová slova anglicky: | student, teacher, communication, film, school, speech, slang |
Akademický rok vypsání: | 2013/2014 |
Typ práce: | diplomová práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Ústav českého jazyka a teorie komunikace (21-UCJTK) |
Vedoucí / školitel: | prof. PhDr. Petr Mareš, CSc. |
Řešitel: | skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd. |
Datum přihlášení: | 06.02.2014 |
Datum zadání: | 19.03.2014 |
Schválení administrátorem: | zatím neschvalováno |
Datum potvrzení stud. oddělením: | 26.03.2014 |
Datum a čas obhajoby: | 01.02.2016 10:00 |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 28.12.2015 |
Datum proběhlé obhajoby: | 01.02.2016 |
Odevzdaná/finalizovaná: | odevzdaná studentem a finalizovaná |
Oponenti: | Mgr. Eva Lehečková, Ph.D. |
Zásady pro vypracování |
1. Shromáždit soubor českých zvukových filmů (od 30. let 20. století do současnosti), které jsou zasazeny do prostředí střední školy a které znázorňují komunikaci v rámci studentského i učitelského kolektivu a také komunikaci vzájemnou (např. Před maturitou, Škola základ života, Cesta do hlubin študákovy duše, Marečku, podejte mi pero, Jak svět přichází o básníky, Sněženky a machři, Vrať se do hrobu, Gympl). 2. Prostudovat odbornou literaturu týkající se jednak řeči mládeže a komunikace ve škole, jednak stylistiky uměleckého vyjadřování a specifiky jazyka ve filmu. 3. Popsat způsoby vyjadřování studentů a učitelů a podoby vzájemné komunikace (v rámci vyučovací hodiny, mimo ni) v jednotlivých filmech. Přitom je třeba všímat si především následujících aspektů: používané jazykové prostředky a jejich změny ve vztahu k době vzniku filmu (spisovnost – nespisovnost, prvky slangu atd.), jazykové vyjadřování relací mezi účastníky komunikace (vykání – tykání, míra expresivity atd.), komunikace ve vyučovací hodině a problémy s ní spojené, vztah mezi směřováním k realistickému a kritickému představení školního prostředí a žánrovým zařazením filmů (snaha o vyvolání komických efektů, důraz na vtipné výroky). 4. Na základě analýzy jednotlivých filmů formulovat závěry týkající se znázornění školní komunikace v českých filmech a jejího vývoje. |
Seznam odborné literatury |
Bartošek, Luboš: Desátá múza Vladislava Vančury. Praha: Čs. filmový ústav 1973. Bartošek, Luboš: Náš film: Kapitoly z dějin (1896–1945). Praha: Mladá fronta 1985. Čechová, Marie a kol.: Současná stylistika. Praha: Nakladatelství Lidové noviny 2008. Gavora, Peter: Učitel a žáci v komunikaci. Brno: Paido 2005. Helmanová, Alicja: Znaková funkce hudby a řeči ve filmovém sdělení. Iluminace 6, 1994, č. 3, s. 45–64. Melounek, Pavel: Horečky všedního dne. Praha: Čs. filmový ústav 1987. Mareš, Jiří – Křivohlavý Jaro: Komunikace ve škole. Brno: Masarykova univerzita 1995. Mareš, Petr: Film a verbální komunikace: K uplatnění verbálního jazyka ve filmu. In: Macurová, Alena – Mareš, Petr: Text a komunikace: Jazyk v literárním díle a ve filmu. Praha: Karolinum 1993, s. 65–163. Pacovská, Jasňa: K hlubinám študákovy duše. Didaktika mateřského jazyka v transdisciplinárním kontextu. Praha: Karolinum 2012. Palková, Zdena: O řeči (v českém filmu). Iluminace 3, 1991, č. 1, s. 3–17. Ptáček, Luboš (ed.): Panorama českého filmu. Ostrava: Rubico 2000. |