Bilingvismus ve vztahu k závislosti na poli
Název práce v češtině: | Bilingvismus ve vztahu k závislosti na poli |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Bilingualism in relation to the field dependence |
Klíčová slova: | bilingvismus|mezikulturní zkušenost|dvojjazyčnost|kognitivní styl|závislost na poli|Skupinový test vložených figur|bikulturalismus|Test vložených figur|Online skupinový test vložených figur|dospělí bilingvisté |
Klíčová slova anglicky: | bilingualism|multilingualism|cognitive style|field dependence|Embedded Figures Test|Witkin|GEFT|Online GEFT|biculturalism|EFT|adult bilinguals |
Akademický rok vypsání: | 2013/2014 |
Typ práce: | diplomová práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Katedra psychologie (21-KPS) |
Vedoucí / školitel: | doc. PhDr. Ilona Gillernová, CSc. |
Řešitel: | skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd. |
Datum přihlášení: | 05.02.2014 |
Datum zadání: | 05.02.2014 |
Schválení administrátorem: | zatím neschvalováno |
Datum potvrzení stud. oddělením: | 24.02.2014 |
Datum a čas obhajoby: | 27.05.2019 00:00 |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 20.04.2019 |
Datum proběhlé obhajoby: | 27.05.2019 |
Odevzdaná/finalizovaná: | odevzdaná studentem a finalizovaná |
Oponenti: | prof. PhDr. Lenka Šulová, CSc. |
Zásady pro vypracování |
Teoretická část práce bude obsahovat vymezení pojmů bilingvismus a kognitivní styl závislost na poli a zmapuje výzkumy, které byly v těchto oblastech dosud uskutečněny.
V empirické části se práce zaměří na zjištění, zda se kognitivní styl osob, které dosáhly bilingvismu (experimentální skupina), liší od běžné monolingvní populace bez mezikulturní zkušenosti (kontrolní skupina). Pro výzkumnou část bude použit Test vložených figur dle H. A. Witkina, vliv nežádoucích proměnných bude kompenzován sestavením ekvivalentní kontrolní skupiny z hlediska věku, pohlaví a vzdělání. Pro rozlišení vlivu samotného bilingvismu a mezikulturní zkušenosti, kterou bilingvismus většinou obnáší, bude sledována ještě třetí (druhá kontrolní) skupina osob se zkušeností s životem v jiné kultuře, které bilingvismu nedosáhly. |
Seznam odborné literatury |
Grosjean, F., Li, P., & Bialystok, E. (2013). The psycholinguistics of bilingualism. (1st pub., viii, 248 s.) Chichester: Wiley-Blackwell.
Grosjean, F. (2008). Studying bilinguals. (vii, 314 s.) Oxford: Oxford University Press. Sedláková, M. (1975). Pojem kognitivní styl osobnosti. (č. 3, s. 117-135) Praha: Studia Psychologica. Sternberg, R., & Zhang, L. (2001). Perspectives on thinking, learning, and cognitive styles. (1st ed., x, 276 s.) Mahwah: Lawrence Erlbaum Associates. Štefánik, J. (2000). Jeden človek, dva jazyky: dvojjazyčnosť u detí - predsudky a skutočnosti. (146 s.) Bratislava: Academic Electronic Press. Štefánik, J. (2004). Antológia bilingvizmu. (1. vyd., 294 s.) Bratislava: Academic Electronic Press. |