"I I erm I thought": Selected performance phenomena of Czech advanced speakers of English in comparison with the native speaker norm
Název práce v češtině: | "I I erm I thought": Vybrané prvky řečového managementu českých pokročilých mluvčích angličtiny ve srovnání s mluvčími rodilými |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | "I I erm I thought": Selected performance phenomena of Czech advanced speakers of English in comparison with the native speaker norm |
Klíčová slova: | mluvený jazyk, prvky řečového managementu, opakování, vyplněné pauzy, žákovský korpus |
Klíčová slova anglicky: | spoken language, performance phenomena, repeats, filled pauses, learner corpus |
Akademický rok vypsání: | 2013/2014 |
Typ práce: | diplomová práce |
Jazyk práce: | angličtina |
Ústav: | Ústav anglického jazyka a didaktiky (21-UAJD) |
Vedoucí / školitel: | PhDr. Tomáš Gráf, Ph.D. |
Řešitel: | skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd. |
Datum přihlášení: | 03.02.2014 |
Datum zadání: | 03.02.2014 |
Schválení administrátorem: | zatím neschvalováno |
Datum potvrzení stud. oddělením: | 10.02.2014 |
Datum a čas obhajoby: | 14.09.2015 00:00 |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 26.08.2015 |
Datum proběhlé obhajoby: | 14.09.2015 |
Odevzdaná/finalizovaná: | odevzdaná studentem a finalizovaná |
Oponenti: | PhDr. Gabriela Brůhová, Ph.D. |
Zásady pro vypracování |
Diplomová práce se zabývá vybranými prvky řečového managementu, a to konkrétně opakováními a vyplněnými pauzami (realizované výplňkovými zvuky jako např. ehm, um), u českých pokročilých mluvčích angličtiny a komplexně srovnává jejich užití s mluvčími rodilými. V mluveném projevu jsou tyto prvky používány přirozeně a nijak nenarušují porozumění, jejich hlavní funkcí však je zmírnění tlaku, který je vyvíjen na daného mluvčího, který současně plánuje a produkuje řeč. Nerodilý mluvčí má tento proces ještě ztížen vzhledem k tomu, že musí plánovat mnohem více operací na všech úrovních jazyka. Práce si klade za cíl nejprve zasadit vybrané prvky do širšího kontextu současné odborné literatury, která se zabývá problematikou plynulosti řeči, a podrobně popsat jednotlivé charakteristické rysy opakování a vyplněných pauz. Dále pak práce vezme v potaz rozdíly v užívání těchto prvků mezi rodilými a nerodilými mluvčími na základě předchozích zjištění, které se především opírají o korpusový výzkum. Analytická část se bude zabývat a porovnávat vzorek 10 českých nerodilých mluvčích angličtiny se vzorkem 50 rodilých mluvčích, přičemž bude zkoumat distribuční a frekvenční rozložení vybraných prvků, stejně tak jako variaci konkrétně užitých jazykových prostředků. Nahrávky a přepisy českých nerodilých mluvčích jsou získány pomocí multi-jazykového korpusu LINDSEI, rodilí mluvčí pak na základě korpusu LOCNEC. Tato analýza ma za cíl vysledovat rozdíly v používání opakování a vyplněných pauz mezi rodilými a nerodilými pokročilými mluvčími, poukázat na rozdílné podmínky produkce a plánování řeči a navrhnout možné pedagogické implementace zjištěných výsledků do výuky pokročilých studentů anglického jazyka. |
Seznam odborné literatury |
Aijmer, K. (2009) Corpora and Language Teaching. Amsterdam / Philadelphia: John Benjamins Publishing. Biber, D. et al. (1999) Longman Grammar of Spoken and Written English. London: Longman Carter, R., McCarthy, M. (2006) Cambridge Grammar of English: A Comprehensive Guide. Cambridge: Cambridge University Press. Foster, P., Tonkyn, A., Wigglesworth, G. (2000) “Measuring Spoken Language: A Unit for All Reasons” in: Applied Linguistics 21/3, p. 354-375, Oxford: Oxford University Press. Götz, S. (2007) “Performanzphänomene in gesprochenem Lernerenglisch: Eine korpusbasierte Pilotstudie” in : Zeitschrift für Fremdsprachenforschung, 18/1, p. 67-84, Baltmannsweiler : Schneider Verl. Hohengehren Götz, S. (2013) Fluency in Native and Nonnative English Speech. Amsterdam / Philadelphia: John Benjamins Publishing. Miller, J. E. (1998). Spontaneous spoken language: syntax and discourse. Oxford [England] : New York: Clarendon Press ; Oxford University Press. O’Connell, D. C., & Kowal, S. (2004). “The history of research on the filled pause as evidence of the written language bias in linguistics (Linell, 1982)” in Journal of Psycholinguistic Research, 33(6), 459–474 Riggenbach, H. (2000) Perspectives on Fluency. Ann Argot: The University of Michigan Press. |