Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 368)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
"I I erm I thought": Selected performance phenomena of Czech advanced speakers of English in comparison with the native speaker norm
Název práce v češtině: "I I erm I thought": Vybrané prvky řečového managementu českých pokročilých mluvčích angličtiny ve srovnání s mluvčími rodilými
Název v anglickém jazyce: "I I erm I thought": Selected performance phenomena of Czech advanced speakers of English in comparison with the native speaker norm
Klíčová slova: mluvený jazyk, prvky řečového managementu, opakování, vyplněné pauzy, žákovský korpus
Klíčová slova anglicky: spoken language, performance phenomena, repeats, filled pauses, learner corpus
Akademický rok vypsání: 2013/2014
Typ práce: diplomová práce
Jazyk práce: angličtina
Ústav: Ústav anglického jazyka a didaktiky (21-UAJD)
Vedoucí / školitel: PhDr. Tomáš Gráf, Ph.D.
Řešitel: skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd.
Datum přihlášení: 03.02.2014
Datum zadání: 03.02.2014
Schválení administrátorem: zatím neschvalováno
Datum potvrzení stud. oddělením: 10.02.2014
Datum a čas obhajoby: 14.09.2015 00:00
Datum odevzdání elektronické podoby:26.08.2015
Datum proběhlé obhajoby: 14.09.2015
Odevzdaná/finalizovaná: odevzdaná studentem a finalizovaná
Oponenti: PhDr. Gabriela Brůhová, Ph.D.
 
 
 
Zásady pro vypracování
Diplomová práce se zabývá vybranými prvky řečového managementu, a to konkrétně opakováními a vyplněnými pauzami (realizované výplňkovými zvuky jako např. ehm, um), u českých pokročilých mluvčích angličtiny a komplexně srovnává jejich užití s mluvčími rodilými. V mluveném projevu jsou tyto prvky používány přirozeně a nijak nenarušují porozumění, jejich hlavní funkcí však je zmírnění tlaku, který je vyvíjen na daného mluvčího, který současně plánuje a produkuje řeč. Nerodilý mluvčí má tento proces ještě ztížen vzhledem k tomu, že musí plánovat mnohem více operací na všech úrovních jazyka.
Práce si klade za cíl nejprve zasadit vybrané prvky do širšího kontextu současné odborné literatury, která se zabývá problematikou plynulosti řeči, a podrobně popsat jednotlivé charakteristické rysy opakování a vyplněných pauz. Dále pak práce vezme v potaz rozdíly v užívání těchto prvků mezi rodilými a nerodilými mluvčími na základě předchozích zjištění, které se především opírají o korpusový výzkum.
Analytická část se bude zabývat a porovnávat vzorek 10 českých nerodilých mluvčích angličtiny se vzorkem 50 rodilých mluvčích, přičemž bude zkoumat distribuční a frekvenční rozložení vybraných prvků, stejně tak jako variaci konkrétně užitých jazykových prostředků. Nahrávky a přepisy českých nerodilých mluvčích jsou získány pomocí multi-jazykového korpusu LINDSEI, rodilí mluvčí pak na základě korpusu LOCNEC. Tato analýza ma za cíl vysledovat rozdíly v používání opakování a vyplněných pauz mezi rodilými a nerodilými pokročilými mluvčími, poukázat na rozdílné podmínky produkce a plánování řeči a navrhnout možné pedagogické implementace zjištěných výsledků do výuky pokročilých studentů anglického jazyka.
Seznam odborné literatury
Aijmer, K. (2009) Corpora and Language Teaching. Amsterdam / Philadelphia: John Benjamins Publishing.

Biber, D. et al. (1999) Longman Grammar of Spoken and Written English. London: Longman

Carter, R., McCarthy, M. (2006) Cambridge Grammar of English: A Comprehensive Guide. Cambridge: Cambridge University Press.

Foster, P., Tonkyn, A., Wigglesworth, G. (2000) “Measuring Spoken Language: A Unit for All Reasons” in: Applied Linguistics 21/3, p. 354-375, Oxford: Oxford University Press.

Götz, S. (2007) “Performanzphänomene in gesprochenem Lernerenglisch: Eine korpusbasierte Pilotstudie” in : Zeitschrift für Fremdsprachenforschung, 18/1, p. 67-84, Baltmannsweiler : Schneider Verl. Hohengehren

Götz, S. (2013) Fluency in Native and Nonnative English Speech. Amsterdam / Philadelphia: John Benjamins Publishing.

Miller, J. E. (1998). Spontaneous spoken language: syntax and discourse. Oxford [England] : New York: Clarendon Press ; Oxford University Press.

O’Connell, D. C., & Kowal, S. (2004). “The history of research on the filled pause as evidence of the written language bias in linguistics (Linell, 1982)” in Journal of Psycholinguistic Research, 33(6), 459–474

Riggenbach, H. (2000) Perspectives on Fluency. Ann Argot: The University of Michigan Press.
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK