Africké skalní umění: případová studie z údolí Oukaïmeden
Název práce v češtině: | Africké skalní umění: případová studie z údolí Oukaïmeden |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | African Rock Art: A Case Study in the Oukaïmeden Walley |
Klíčová slova: | skalní umění|rytiny|interpretace|krajina|údolí Oukaïmeden|pozdní neolit|pozdní doba bronzová|transhumance |
Klíčová slova anglicky: | rock art|engravings|interpretation|landscape|Oukaïmeden Valley|Late Neolithic|Late Bronze Age|transhumance |
Akademický rok vypsání: | 2012/2013 |
Typ práce: | disertační práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Ústav pro archeologii (21-UPRAV) |
Vedoucí / školitel: | doc. PhDr. Miroslav Popelka, CSc. |
Řešitel: | skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd. |
Datum přihlášení: | 30.01.2014 |
Datum zadání: | 30.01.2014 |
Schválení administrátorem: | zatím neschvalováno |
Datum potvrzení stud. oddělením: | 04.03.2014 |
Datum a čas obhajoby: | 14.07.2020 12:00 |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 27.03.2020 |
Datum proběhlé obhajoby: | 14.07.2020 |
Odevzdaná/finalizovaná: | odevzdaná studentem a finalizovaná |
Oponenti: | Mgr. Petr Kostrhun, Ph.D. |
prof. PhDr. Eva Kapsová, CSc. | |
Zásady pro vypracování |
Předmětem disertační práce je deskripce, analýza a interpretace skalního umění. První teoretická část je věnována výzkumné strategii, dokumentaci, datování, konzervaci a prezentaci skalního umění. Zabývá se také analýzou vztahu skalního umění a krajiny, neboť odlišnost vnímání krajiny v různých kulturách vedla tvůrce k rozdílnému vnímání životního prostředí a k odlišným formám výtvarného projevu. V první části disertace jsou také prezentovány přístupy a metody interpretace skalního umění z krajinného, ergonomického, historického, sociologického, rituálního, uměleckého i estetického hlediska. Druhá část disertace je věnována africkému skalnímu umění v údolí Oukaïmeden, které se nachází v centrální části Vysokého Atlasu na území Maroka. Disertace se zaměřuje na konkrétní archeologické lokality, užité výtvarné techniky, stylové charakteristiky a další specifika místního skalního umění. Zvláštní pozornost je věnována motivům, vývojovým proměnám a datování skalního umění v údolí Oukaïmeden. Skalní umění se zde poprvé objevuje v pozdním neolitu, poté je rozvíjeno v pozdní době bronzové a přetrvává až do libyjsko-berberského období. V disertaci je také představena interpretace motivů skalního umění včetně analýzy funkce a smyslu jejich umístění v krajině. V této souvislosti je popsán blízký vztah skalního umění k transhumanci, která přetrvává v oblasti Vysokého Atlasu až do současnosti. Součástí práce je proto popis a interpretace skalního umění v údolí Oukaïmeden s důrazem na sezónní užití vysokohorských pastvin berberskými pastevci. |
Seznam odborné literatury |
BAHN, Paul G. Prehistoric Rock Art: Polemics and Progress. Cambridge: Cambridge University Press, 2010.
CLOTTES, Jean. World Rock Art. Los Angeles: The Getty Conservation Institute, 2002. Collado Giraldo, H. Main Characteristics of Oukaïmeden Rock Art (Morocco). Complutum, 25(2), 2014, 141−166. CHIPPINDALE, Christopher, NASH, George. Pictures in Place: Approaches to the Figured Landscape of Rock Art. In CHIPPINDALE, Christopher, NASH, George, eds. The Figured Landscapes of Rock-Art: Looking at Pictures in Place. Cambridge: Cambridge University Press, 2004, 289−317. INGOLD, Tim. The Perception of the Environment: Essays on Livelihood, Dwelling and Skill. London: Routledge, 2000. Mahdi, M. Pasteur de l’Atlas, production pastorale, droit et rituel. Casablanca: Imprimerie Najah, 1999. Malhomme, J. Corpus des gravures rupestres du Grand Atlas (1ère partie). Rabat: Service des antiquités du Maroc, 1959. Malhomme, J. Corpus des gravures rupestres du Grand Atlas (2ère partie). Rabat: Service des antiquités du Maroc, 1961. PAGER, Shirley-Ann. Rock Art Research: Moving Into the Twenty-first Century. Namibia: Southern African Rock Art Association, 1997. Rodrigue, A. L’art rupestre du Haut Atlas marocain. Paris: L’Harmattan, 1999. Rodrigue, A. L'art rupestre au Maroc: les sites principaux. Des pasteurs du Dra aux métallurgistes de l'Atlas. Paris: Harmattan, 2009. SMITH, Andrew, WALKER, Alan A. Mindscapes of Prehistory: Rock Art and Ritual. Stroud: Amberley, 2011. TILLEY, Christopher. Body and Image: Explorations in Landscape Phenomenology 2. Walnut Creek: Left Coast Press, 2008. TILLEY, Christopher. Interpreting Landscapes Geologies, Topographies, Identities: Explorations in Landscape Phenomenology 3. Walnut Creek: LeftCoast Press, 2010. WHITE, Randall. Prehistoric Art: The Symbolic Journey of Humankind. New York: Harry N. Abrams, 2003. WHITLEY, David S., ed. Handbook of Rock Art Research. Walnet Creek: Altamira Press, 2001. |