Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 368)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
The role of the mother tongue in EFL classes
Název práce v češtině: Role mateřského jazyka ve výuce angličtiny
Název v anglickém jazyce: The role of the mother tongue in EFL classes
Klíčová slova: ELT, mateřský jazyk, přesvědčení studentů, přesvědčení učitele, kognáty, výuka čtení, překlad, výuka začátečníků, studijní strategie
Klíčová slova anglicky: ELT, mother tongue, learner beliefs, teacher beliefs, cognates, teaching reading, translation, teaching beginners, learner strategies
Akademický rok vypsání: 2013/2014
Typ práce: diplomová práce
Jazyk práce: angličtina
Ústav: Ústav anglického jazyka a didaktiky (21-UAJD)
Vedoucí / školitel: PhDr. Tomáš Gráf, Ph.D.
Řešitel: skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd.
Datum přihlášení: 22.01.2014
Datum zadání: 22.01.2014
Schválení administrátorem: zatím neschvalováno
Datum potvrzení stud. oddělením: 27.01.2014
Datum a čas obhajoby: 14.09.2015 00:00
Datum odevzdání elektronické podoby:11.08.2015
Datum proběhlé obhajoby: 14.09.2015
Odevzdaná/finalizovaná: odevzdaná studentem a finalizovaná
Oponenti: prof. PhDr. Jan Čermák, CSc.
 
 
 
Zásady pro vypracování
Diplomová práce se bude zabývat využitím mateřského jazyka (češtiny) při výuce anglického jazyka, což je v současné době často diskutované téma. V průběhu staletí se postoje k propojování mateřštiny a cizího jazyka ve výuce různily a po velkou část dvacátého století bylo používání mateřského jazyka v rámci mnoha metod dokonce tabu. V poslední dekádě však můžeme v odborné literatuře zaznamenat nastupující trend, který využití mateřštiny nejenom povoluje, ale dokonce podporuje.
Teoretická část práce prozkoumá postoje k využívání mateřštiny ve vývoji ELT, ale zaměří se především na přístupy v současné literatuře. Zdá se, že začíná být trendem zahrnovat mateřštinu do výuky. Mnozí autoři se pokouší ospravedlnit použití mateřštiny tam, kde může proces učení usnadnit. Práce si mimo jiné klade za cíl prozkoumat, v jakých konkrétních oblastech může být mateřština užitečná a systematicky využívaná.
Tzv. learner beliefs, tedy přesvědčení / vnímání studentů, je jedním zásadních faktorů ve výuce cizího jazyka. Proto bude praktická část založena primárně na výzkumu vnímání, názorů a postojů samotných studentů (uživatelů) k přítomnosti češtiny ve výuce angličtiny. Věříme, že zprostředkovatelský jazyk je ve výuce přínosný a adekvátní nástroj. Z dotazníků vyplyne, je-li tento jev uživateli (studenty) vnímán pozitivně. Pokud tomu tak nebude a mateřský jazyk bude vnímán spíše jako překážka, pokusíme se prozkoumat příčiny a navrhnout možnou nápravu.
Seznam odborné literatury
Brooks-Lewis, K.A. Adult Learners’ Perception of the Incorporation of their L1 in Foreign Language Teaching and Learning. Applied Linguistics 2009, 30 (2), pp. 216-235.

Butzkam, W. and J.A.W. Caldwell, The Bilingual Reform: A Paradigm Shift in Foreign Language Teaching. Tübingen: Gunter Narr Verlag Tübingen, 2009.

Cook, Vivian. Using the First Language in the Classroom. Canadian Modern Language Review 57 (3) pp. 402-423.

Deller, Sheelagh and Mario Rinvolucri, Using the Mother Tongue. Peaslake: Delta Publishing, 2002.

Howatt, A.P.R. A History of English Language Teaching. Oxford: Oxford University Press, 1984.

Larsen-Freeman, Diane, Techniques and Principles in Language Teaching. 2nd ed. Oxford: Oxford University Press, 2000.

Richards, Jack C. and Theodor S. Rogers, Approaches and Methods in Language Teaching. Cambridge: Cambridge University Press, 2001.
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK