Intuice a vakuum filmového obrazu
Název práce v češtině: | Intuice a vakuum filmového obrazu |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Intuition and vacuum of film imaging |
Klíčová slova: | film|ontologie|Deleuze|reprezentace|čas|intuice|diference|repetice|stáze|modulace|rytmus |
Klíčová slova anglicky: | film|ontology|Deleuze|representation|time|intuition|difference|repetition|stasis|modulation|rhythm |
Akademický rok vypsání: | 2013/2014 |
Typ práce: | disertační práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Katedra filmových studií (21-KFS) |
Vedoucí / školitel: | doc. PhDr. Kateřina Svatoňová, Ph.D. |
Řešitel: | skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd. |
Datum přihlášení: | 21.01.2014 |
Datum zadání: | 21.01.2014 |
Schválení administrátorem: | zatím neschvalováno |
Datum potvrzení stud. oddělením: | 04.03.2014 |
Datum a čas obhajoby: | 23.06.2020 10:00 |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 10.02.2020 |
Datum proběhlé obhajoby: | 23.06.2020 |
Odevzdaná/finalizovaná: | odevzdaná studentem a finalizovaná |
Oponenti: | prof. Mgr. Miroslav Petříček, Dr. |
Mgr. Tomáš Dvořák, Ph.D. | |
Zásady pro vypracování |
Disertační práce zkoumá účinky specifických momentů filmu v rámci jeho ontologického potenciálu. Sleduje formy zásahů do stability a plynulosti vizuální re-prezentace, které mohou vyvolat intuici nového. Úvodní kapitoly jsou věnovány „obrazu o sobě“ jako prezentaci trvání sebe-modulujícího záběru, jehož zdánlivá nehybnost vyvolá (v součinnosti se zvukem) intuitivní tlak mimoobrazového pole. Vztah viditelného a tušeného je zkoumán z hlediska iniciačních impulsů a změn imanentních filmovému záznamu, jehož specifika jsou obsahem následujících argumentací. Záběry z tohoto pohledu neplní jen narativní funkci prostřednictvím obrazové re-prezentace skutečnosti, ale jsou také současně pohybem elementárních struktur v čase, jak je přibližuje Gilles Deleuze. Za pomoci odkazů k jeho úvahám analyzuji v dalších kapitolách faktory, podílející se na možném vyvolání intuice, jako jsou: účinky sekvenčních procesů diference, repetice a rytmu filmových obrazů, jejich trvání, elementarizace, refrakce a mizení. Náhlé vstupy těchto procesů a jejich setrvávání jsou prezentovány na konkrétních příkladech, v kterých intuice opouští médium a odhaluje skutečnost mimo film. |
Seznam odborné literatury |
Justin Remeselnik, Motion(less) pictures: the cinema of stasis 2012. Wayne State University, Detroit, Michigan, disertační práce.
André Bazin, Ontologie fotografického obrazu.Gene Youngblood, Expanded Cinema, 1970. Paul Schrader, Transcendental Style in Film: Ozu, Bresson, Dreyer, 1972. Matthew Flannagan, Towards an Aesthetic of Slow in Contemporary Cinema (16:9, 29/2008). Mary Ann Doane, The Emergence of Cinematic Time: Modernity, Contingency, the Archive (Cambridge: Harvard UniversityPress, 2002). |