Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 368)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Intuice a vakuum filmového obrazu
Název práce v češtině: Intuice a vakuum filmového obrazu
Název v anglickém jazyce: Intuition and vacuum of film imaging
Klíčová slova: film|ontologie|Deleuze|reprezentace|čas|intuice|diference|repetice|stáze|modulace|rytmus
Klíčová slova anglicky: film|ontology|Deleuze|representation|time|intuition|difference|repetition|stasis|modulation|rhythm
Akademický rok vypsání: 2013/2014
Typ práce: disertační práce
Jazyk práce: čeština
Ústav: Katedra filmových studií (21-KFS)
Vedoucí / školitel: doc. PhDr. Kateřina Svatoňová, Ph.D.
Řešitel: skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd.
Datum přihlášení: 21.01.2014
Datum zadání: 21.01.2014
Schválení administrátorem: zatím neschvalováno
Datum potvrzení stud. oddělením: 04.03.2014
Datum a čas obhajoby: 23.06.2020 10:00
Datum odevzdání elektronické podoby:10.02.2020
Datum proběhlé obhajoby: 23.06.2020
Odevzdaná/finalizovaná: odevzdaná studentem a finalizovaná
Oponenti: prof. Mgr. Miroslav Petříček, Dr.
  Mgr. Tomáš Dvořák, Ph.D.
 
 
Zásady pro vypracování
Disertační práce zkoumá účinky specifických momentů filmu v rámci jeho ontologického potenciálu. Sleduje formy zásahů do stability a plynulosti vizuální re-prezentace, které mohou vyvolat intuici nového. Úvodní kapitoly jsou věnovány „obrazu o sobě“ jako prezentaci trvání sebe-modulujícího záběru, jehož zdánlivá nehybnost vyvolá (v součinnosti se zvukem) intuitivní tlak mimoobrazového pole. Vztah viditelného a tušeného je zkoumán z hlediska iniciačních impulsů a změn imanentních filmovému záznamu, jehož specifika jsou obsahem následujících argumentací. Záběry z tohoto pohledu neplní jen narativní funkci prostřednictvím obrazové re-prezentace skutečnosti, ale jsou také současně pohybem elementárních struktur v čase, jak je přibližuje Gilles Deleuze. Za pomoci odkazů k jeho úvahám analyzuji v dalších kapitolách faktory, podílející se na možném vyvolání intuice, jako jsou: účinky sekvenčních procesů diference, repetice a rytmu filmových obrazů, jejich trvání, elementarizace, refrakce a mizení. Náhlé vstupy těchto procesů a jejich setrvávání jsou prezentovány na konkrétních příkladech, v kterých intuice opouští médium a odhaluje skutečnost mimo film.
Seznam odborné literatury
Justin Remeselnik, Motion(less) pictures: the cinema of stasis 2012. Wayne State University, Detroit, Michigan, disertační práce.
André Bazin, Ontologie fotografického obrazu.Gene Youngblood, Expanded Cinema, 1970.
Paul Schrader, Transcendental Style in Film: Ozu, Bresson, Dreyer, 1972.
Matthew Flannagan, Towards an Aesthetic of Slow in Contemporary Cinema (16:9, 29/2008).
Mary Ann Doane, The Emergence of Cinematic Time: Modernity, Contingency, the Archive (Cambridge: Harvard UniversityPress, 2002).
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK