Vývoj vztahu ke vzdělání v 17. století ve světle měšťanských testamentů (příklad Nového Města pražského)
Název práce v češtině: | Vývoj vztahu ke vzdělání v 17. století ve světle měšťanských testamentů (příklad Nového Města pražského) |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Development of Relations for Education in the 17th century in the Context of Burghers' Testaments (Example of New Town Prague) |
Klíčová slova: | raný novověk, předbělohorské období, pobělohorské období, Nové Město pražské, školství, testamenty |
Klíčová slova anglicky: | Early Modern Times, the Pre-White Mountain Period, the Post-White Mountain Period, New Town Prague, school system, testaments |
Akademický rok vypsání: | 2013/2014 |
Typ práce: | diplomová práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Katedra pedagogiky (21-KPED) |
Vedoucí / školitel: | doc. PhDr. Růžena Váňová, CSc. |
Řešitel: | skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd. |
Datum přihlášení: | 20.01.2014 |
Datum zadání: | 20.01.2014 |
Schválení administrátorem: | zatím neschvalováno |
Datum potvrzení stud. oddělením: | 14.04.2014 |
Datum a čas obhajoby: | 27.01.2016 00:00 |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 22.11.2015 |
Datum proběhlé obhajoby: | 27.01.2016 |
Odevzdaná/finalizovaná: | odevzdaná studentem a finalizovaná |
Oponenti: | doc. PhDr. Martin Strouhal, Ph.D. |
Zásady pro vypracování |
1) Měšťanské testamenty jako pramen k dějinám vzdělanosti (metodika využití pramene v širším kontextu dějin kultury – shrnutí domácí a zahraniční literatury k tématu) 2) Testamenty Nového Města pražského ze 17. století (rozbor pramenů a jejich vypovídací hodnoty ve vztahu ke zvolenému tématu) 3) Legáty novoměstských měšťanů směřujících do oblasti školství a vzdělávání v době předbělohorské (odkazy měšťanů na vzdělání vlastních dětí, dispozice ve prospěch školských zařízení, specifika dispozic na vzdělávání a výchovu dívek …); porovnání výsledků s publikovanými výzkumy obsahu dobových měšťanských knihoven 4) Legáty novoměstských měšťanů směřujících do oblasti školství a vzdělávání v době pobělohorské (viz výše) 6) Závěr – reflexe vývoje vztahu českého měšťanského prostředí ke vzdělání na základě konfesijně-politických změn v 17. století |
Seznam odborné literatury |
Kateřina Bobková-Valentová, Každodenní život učitele a žáka jezuitského gymnázia, Praha 2006 Ivana Čornejová (ed.), Dějiny Univerzity Karlovy 1622-1802 II., Praha 1995 Olga Fejtová, Testamentární praxe na Novém Městě pražském a proměny religiozity v měšťanském prostředí, in: táž, Rekatolizace na Novém Městě pražském v době pobělohorské, Praha 2012, s. 200-233 Michaela Hrubá, „Nedávej statku žádnému, dokud duše v těle“. Pozůstalostní praxe a agenda královských měst severozápadních Čech v předbělohorské době, Ústí nad Labem 2002 Kateřina Jíšová – Eva Doležalová (edd.), Pozdně středověké testamenty v českých městech. Prameny, metodologie a formy využití, Praha 2006 Tomáš Malý, Smrt a spása mezi Tridentinem a sekularizací, Brno 2009 František Palacký, Obyvatelstvo českých měst a školní vzdělání v 16. a na začátku 17. století, Československý časopis historický 18, 1970, s. 345-370 Jiří Pešek, Humanistická a reformační škola, in: Škola a město. Documenta Pragensia 11, Praha 1993, s. 47-49 Jiří Pešek, Pražské knihy kšaftů a inventářů. Příspěvek k jejich struktuře a vývoji v době předbělohorské, Pražský sborník historický 15, 1982, s. 63-90. Jana Ratajová, Pražské testamenty (1600-1620) jako pramen k dějinám rodinných struktur, Pražský sborník historický 30, 1998, s. 90-125 Michal Svatoš (ed.), Dějiny Univerzity Karlovy 1368-1622 I., Praha 1995 Škola a město, Documenta Pragensia 11, Praha 1993 Zikmund Winter, Život a učení na partikulárních školách v Čechách v XV. a XVI. století : kulturně historický obraz, Praha 1901 |