Zajištění dostupnosti základní zdravotní péče pro děti a mladistvé ze sociálně znevýhodněného prostředí
Název práce v češtině: | Zajištění dostupnosti základní zdravotní péče pro děti a mladistvé ze sociálně znevýhodněného prostředí |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Ensuring Access to Basic Health Care for Children and Young People from Socially Disadvantaged Backgrounds |
Klíčová slova: | dostupnost, základní zdravotní péče, děti, mladiství, sociálně znevýhodněné prostředí |
Klíčová slova anglicky: | accessibility, basic health care, children, young people, socially disadvantaged backgrounds |
Akademický rok vypsání: | 2013/2014 |
Typ práce: | diplomová práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Katedra sociální práce (21-KSOCP) |
Vedoucí / školitel: | prof. JUDr. Igor Tomeš, CSc. |
Řešitel: | skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd. |
Datum přihlášení: | 16.12.2013 |
Datum zadání: | 16.12.2013 |
Schválení administrátorem: | zatím neschvalováno |
Datum potvrzení stud. oddělením: | 14.10.2014 |
Datum a čas obhajoby: | 15.09.2015 09:00 |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 22.07.2015 |
Datum proběhlé obhajoby: | 15.09.2015 |
Odevzdaná/finalizovaná: | odevzdaná studentem a finalizovaná |
Oponenti: | PhDr. Petr Vojtíšek, Ph.D. |
Zásady pro vypracování |
Diplomová práce se zabývá aktuálním stavem fungování zdravotnického systému péče o děti a mládež v České republice s ohledem na důsledky možného zanedbání zajištění základní zdravotní péče vyplývající z obtížné životní situace, a proto úzce související se sociální oblastí. Hlavním cílem práce je zmapovat, zda je současný systém natolik funkční, že nedochází k „propadu sítem“ sociálně znevýhodněných jedinců a pokud ano, definovat problematické oblasti a navrhnout řešení daného stavu. Teoretické poznatky budou ověřeny rozhovory s matkami v azylových domech a s příslušnými lékaři. Osnova: 1) Definice sociálně znevýhodněného prostředí a s ním souvisejících jevů v kontextu rodinného života 2) Právní rámec týkající se zdravotní péče pro děti a mladistvé v ČR 3) Zainteresované strany a jejich povinnosti a. Rodič b. Sociální pracovník c. Učitel i. MŠ ii. ZŠ iii. SŠ d. Lékař i. Pediatr ii. Zubař iii. Logoped 4) Výzkum – jak funguje praxe? a. rozhovory s lékaři b. rozhovory s matkami v azylových domech |
Seznam odborné literatury |
HOLČÍK, J.: Systém péče o zdraví a zdravotní gramotnost. Brno: Masarykova univerzita, 2010. MATOUŠEK, O.; PAZLAROVÁ H.: Hodnocení ohroženého dítěte a rodiny. Praha: Portál, 2010. JEDLIČKA, R. a kol.: Děti a mládež v obtížných životních situacích. Praha: Themis, 2004. MACDONALD, Robert. Youth, the 'underclass' and social exclusion [online]. London: Routledge, 1997, xii, 228 p. MAREŠ, J.: Kvalita života u dětí a dospívajících I. Brno: MSD, 2006. MAREŠ, P.: Sociologie nerovnosti a chudoby. Praha: SLON, 1999. MOŽNÝ, I.: Rodina a společnost. Praha: Sociologické nakladatelství, 2008. TOMEŠ, I. a kol.: Sociální právo České republiky. Praha: Linde, 2014. TOMEŠ, I.: Obory sociální politiky. Praha: Portál, 2011. Zákon č. 372/2011 Sb. o zdravotních službách a podmínkách jejich poskytování Zákon č. 359/1999 Sb. o sociálně-právní ochraně dětí |