Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 368)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Audiosložka ve vyučování češtiny jako cizího jazyka
Název práce v češtině: Audiosložka ve vyučování češtiny jako cizího jazyka
Název v anglickém jazyce: THE AUDIO COMPONENT IN TEACHING CZECH AS A FOREIGN LANGUAGE
Klíčová slova: didaktika, čeština jako cizí jazyk, jazyková úroveň A2, vyučovací metody, učebnice češtiny jako cizího jazyka, naslouchání, poslech, audio, audio/hlasové nahrávky, aktivity pro výuku naslouchání
Klíčová slova anglicky: didactics, Czech as a foreign language, language level A2, teaching methods, textbooks of Czech as a foreign language, listening, audio, audio/vocal recordings, activities for teaching listening
Akademický rok vypsání: 2013/2014
Typ práce: diplomová práce
Jazyk práce: čeština
Ústav: Ústav českého jazyka a teorie komunikace (21-UCJTK)
Vedoucí / školitel: prof. PhDr. Karel Šebesta, CSc.
Řešitel: skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd.
Datum přihlášení: 01.12.2013
Datum zadání: 30.01.2014
Schválení administrátorem: zatím neschvalováno
Datum potvrzení stud. oddělením: 07.07.2015
Datum a čas obhajoby: 14.09.2015 15:00
Datum odevzdání elektronické podoby:07.07.2015
Datum proběhlé obhajoby: 14.09.2015
Odevzdaná/finalizovaná: odevzdaná studentem a finalizovaná
Oponenti: Mgr. Jaroslav Mašín, Ph.D.
 
 
 
Zásady pro vypracování
Cílem práce je zjistit, jaké postavení v dnes využívaných učebních materiálech češtiny jako cizího jazyka zaujímají zvukové nahrávky; jaký typ zvukového materiálu zaznamenávají, jak je tento materiál pro nahrávku zpracován a jaká je jeho předpokládaná didaktická funkce, a to
(a) na pozadí vývoje teorií vyučování cizího jazyka,
(b) ve srovnání s využíváním audiální složky ve vyučování jiných jazyků, především angličtiny, jako jazyků cizích,
(c) příp. podle možností i se zřetelem k jejich využívání v praxi a k reflexi lektorů a studentů češtiny jako cizího jazyka.
Využity budou primárně metody analýzy učebního diskurzu, komparace, příp. (u bodu (c)) dotazníkové šetření a polostrukturované interview.
Dílčí a relativně samostatnou složkou práce bude vytvoření návrhu nových (ve výuce češtiny jako cizího jazyka zatím chybějících) typů audiálních materiálů, případně jejich ověření v praxi a následné vyhodnocení.
Postup práce:
1. Studium odborné literatury (primárně zaměřené na práce věnované teoriím vyučování cizího jazyka a didaktice jazykového vyučování, analýze učebnic a učebních materiálů, metodologii pedagogického výzkumu, osvojování cizího jazyka a postavení audiální složky v něm)
2. Upřesnění cíle a postupu práce; výběr učebních materiálů (pro češtinu a angličtinu jako cizí jazyk), specifikace postupu analýzy
3. Analýza vybraného vzorku současných učebních materiálů
4. Komparace učebních materiálů pro češtinu jako cizí jazyk s materiály pro angličtinu jako cizí jazyk
5. Shrnutí výsledků a jejich interpretace
6. Podle časových a technických možností distribuce dotazníků mezi lektory a žáky vybraných jazykových kurzů, zaměřených na zjištění, jak se v praxi audiální materiály využívají, jak jejich využívání lektoři a žáci hodnotí, příp. co by si v této oblasti přáli
7. Vypracování návrhu nových, ve výuce češtiny jako cizího jazyka dosud neužívaných typů audiálních materiálů, ev. podle možností jejich ověření v praxi a vyhodnocení výsledků
8. Formulování závěrů
Seznam odborné literatury
Teoretické publikace
ANDERSON, Kenneth a LYNCH, Tony. Listening. Oxford: Oxford University Press, 1993.
BARTOŠOVÁ, Ivana. Poslech s porozuměním jako jedna ze základních řečových dovedností výuky češtiny jako druhého jazyka. Praha: Univerzita Karlova v Praze, 2013.
BLAŽKOVÁ SRŠŇOVÁ, Šárka. Poslech s porozuměním jako cílová dovednost ve výuce nemateřského jazyka (metodické postupy, učební strategie a poslechové návyky). In: Sborník Asociace učitelů češtiny jako cizího jazyka. Praha: Akropolis, 2005.
BUCK, Gary. Assessing listening. Cambridge: Cambridge University Press, 2001.
BULEJČÍKOVÁ, Petra. Přijďte se podívat aneb Video ve výuce. In: Sborník Asociace učitelů češtiny jako cizího jazyka. Praha: Akropolis, 2009.
Čapek, Karel. Marsyas; Jak se co dělá. Praha: Československý spisovatel, 1984.
ČEKALOVÁ, Monika. Linguafilm Czech-Čeština pro cizince na DVD. In: Sborník Asociace učitelů češtiny jako cizího jazyka. Praha: Akropolis, 2010.
DOBIÁŠ, Dalibor. Písně ve výuce češtiny jako cizího jazyka. In: Krajiny češtiny. Praha: DZS, 2010.
ELLIS, Rod. Understanding Second Language Acquisition. New York: Oxford University Press, 2008.
FIELD, John. Listening in the Language Classroom. Cambridge: Cambridge University Press, 2009.
FRIES, Charles Carpenter. Teaching and Learning English as a Foreign Language. Michigan: University of Michigan Press, 1966.
FRIES, Charles Carpeneter. Oral Approach for Teaching and Learning Foreign Languages. Washington: Georgetown University Press, 1989.
GAVORA, Peter. Výzkumné metody v pedagogic : příručka pro studenty, učitele a výzkumné pracovníky. Brno: Paido, 1996.
HEJTMÁNKOVÁ, Jana a MROVĚCOVÁ, Ljuba. L-PACK: Jazykový balíček pro migranty v Evropě. In: Sborník Asociace učitelů češtiny jako cizího jazyka. Praha: Akropolis, 2012.
HARMER, Jeremy. The Practice of English Language Teaching. London: Longman, 1991.
HAYCRAFT, John. An Introduction to English Language Teaching. London: Longman, 1993.
HENDRICH, Josef. Didaktika cizích jazyků. Praha: SPN, 1988.
HENDRICH, Josef. Poslech s porozuměním cizojazyčnému ústnímu projevu. In: Cizí jazyky - časopis pro teorii a praxi. Praha: Pedagogická fakulta UK, 1996.
HRDLIČKA, Milan. Texty v učebnicích češtiny jako cizího jazyka. In: Učební text – jeho produkce, percepce a interpretace. Praha: Pedagogická fakulta UK, 1995.
HRDLIČKA, Milan. Vybrané problémy výuky češtiny jako cizího jazyka. Plzeň: Západočeská univerzita v Plzni, 2009.
HRDLIČKA, Milan. Kapitoly o češtině jako cizím jazyku. Plzeň: Západočeská univerzita v Plzni, 2010.

CHODĚRA, Radomír. Didaktika cizích jazyků na přelomu staletí: metadidaktika, humanizace, alternativní metody, počítače. Rudná u Prahy: Editpress, 2001.
CHODĚRA, Radomír. Didaktika cizích jazyků: úvod do vědního oboru. Praha: Academia, 2013.
KOLÁČKOVÁ, Ludmila. Hlediska, podle nichž učitelé ČCJ vybírají učebnice. In: Sborník Asociace učitelů češtiny jako cizího jazyka. Praha: Akropolis, 2010.
KOLLMANNOVÁ, Ludmila. Jak porozumět cizí řeči: teorie a praxe poslechu s porozuměním v angličtině. Voznice: Leda, 2003.
KOTKOVÁ, Radomila. Inspirace z Ochutnávkového semináře kritického myšlení. In: Sborník Asociace učitelů češtiny jako cizího jazyka. Praha: Akropolis, 2005.
KOTKOVÁ, Radomila. Použití videa ve výuce češtiny jako cizího jazyka. In: Sborník Asociace učitelů češtiny jako cizího jazyka. Praha: Akropolis, 2009.
KESTŘÁNKOVÁ, Marie et al. Připravujeme se k certifikované zkoušce z češtiny – úroveň B1. Praha: Karolinum, 2013.
KRASHEN, Stephen D. Principles and Practice in Second Language Acquisition. Hemel Hempstead: Prentice-Hall International, 1987.
KUČEROVÁ, Lenka. Progress in listening skills. Praha: Univerzita Karlova v Praze, 2011.
LARSON-FREEMAN, Diane. Techniques and Principles in Language Teaching. New York: Oxford University Press, 1986.
LUKÁŠOVÁ, Jitka. Analýza příčin neporozumění v řečové dovednosti poslech s porozuměním v češtině jako cizím jazyku. Plzeň: Západočeská univerzita v Plzni, 2012.

MAŇÁK, Josef a ŠVEC, Vlastimil. Výukové metody. Brno: Paido, 2003.
MIKULÁŠTÍK, Milan. Komunikační dovednosti v praxi. Praha: Grada, 2010.
PALENČÁROVÁ, J. Umenie počúvať. In: Vybrané kapitoly z didaktiky českého jazyka a literatury I. Ostrava: PdF OU, 2003.
PALENČÁROVÁ, Jana a ŠEBESTA, Karel. Aktivní naslouchání při vyučování: rozvíjení komunikačních dovedností na 1. stupni . Praha: Portál, 2006.
PEČENÝ, Pavel et al. Připravujeme se k Certifikované zkoušce z češtiny - úroveň B1 (CCE-B1). Praha: Karolinum, 2012.
PELCLOVÁ, Radka. Poslech s porozuměním – aktivní, tvořivá činnost. In: Cizí jazyky – časopis pro teorii a praxi. Praha: Pedagogická fakulta UK, 1996.
PRŮCHA, Jan. Výzkum a teorie školní učebnice. Praha: SPN, 1985.
PRŮCHA, Jan. Pedagogické teorie a výzkumy na západě. Praha: Karolinum, 1992.
PRŮCHA, Jan. Proměny vzdělávání v mezinárodním kontextu. Praha: Karolinum, 1992.
PRŮCHA, Jan. Učebnice: teorie a analýzy edukačního média: příručka pro studenty, učitele, autory učebnic a výzkumné pracovníky. Brno: Paido, 1998.
ROST, Michael. Teaching and Researching Listening. Harlow: Longman, 2002.
ŠEBESTA, Karel. Učíme žáky naslouchat. In: Český jazyk a literatura. Praha: SPN, 1995.
ŠEBESTA, Karel. Od jazyka ke komunikaci: didaktika českého jazyka a komunikační výchova. Praha: Karolinum, 1999.
ŠEBESTA, Karel et al. Druhý a cizí jazyk: osvojování a vyučování: terminologický slovník. Praha: Filozofická fakulta Univerzity Karlovy, 2014.
UR, Penny. Teaching Listening Comprehension. Cambridge: Cambridge University Press, 1984.
VEROŇKOVÁ, Jitka. Tempo řeči z různých stran. In: Sborník Asociace učitelů češtiny jako cizího jazyka. Praha: Akropolis, 2012.
VYBÍRAL, Zbyněk. Psychologie lidské komunikace. Praha: Portál, 2000.
WILSON, JJ. How to teach listening. Harlow: Pearson Longman, 2008.
ŽDÍMALOVÁ, Hana. Integrace mluvení a poslechu u dospělého žáka na úrovni A1 – A2. In: Sborník Asociace učitelů češtiny jako cizího jazyka. Praha: Akropolis, 2010.

Didaktické materiály zaměřené na angličtinu jako cizí jazyk
AXBEY, Susane. You're listening to a sample of the Audible audio edition.
Learn more Soundtracks: Real-life Listening - A Variety of Subjects, Styles and Speakers. London: Longman, 1990.
CRAVEN, Miles. Cambridge Listening Extra. Cambridge: Cambridge University Press, 2004.
CUSACK, Barry. Listening and Speaking Skills. Oxford: Macmillan, 2007.
EALES, Francesa OAKES, Mr Steve. Speakout Elementary Students Book and DVD. Pearson Longman, 2011.
ESPERETH, Miriam. Academic Listening Encounters. Cambridge: Cambridge University Press, 1999.
EVANS, Virginia. FCE Listening and Speaking Skills. Newbury: Express Publishing, 2008.
GRAHAM, Carolyne. Jazz Chants – Old and New. Oxford: Oxford University Press, 2011.
GREET, Judith. Timesaver Elementary Listening. Glasgow: Mery Glasgow Magazines, 2004.
HARMER, Geremy a ELSWORTH, Steve. The Listening File. Harlow: Longman, 1990.
KUČERA, Martin. Poslechová cvičení v angličtině: pro školy i pro samouky. Brno: Computer Press, 2007.
LE MAISTRE, Simon. Language to go – Elementary. Madrid: Pearson Education Limited, 2002.
OXENDEN, Clive. New English File – Elementary Student’s Book. Oxford: Oxford University Press, 2004.
PRATER, Karl James a Poslušná, Lucie. Angličtina: 100 cvičení pro lepší porozumění mluvenému slovu. Brno: Computer Press, 2008.
ST CLAIR STOKES, Jacqueline. Elementary Task Listening. Cambridge: Cambridge University Press, 1994.
UNDERWOOD, Mary. Have you heard…? Listening Comprehension. Oxford: Oxford University Press, 1979.

Didaktické materiály zaměřené na češtinu jako cizí jazyk
ASAMOVIC, Ana et al. Basic Czech II. Praha: Karolinum, 2007.
ANDRÁŠOVÁ, Hana et al. Na cestě za češtinou: inspirativní náměty pro učitele češtiny jako cizího jazyka. Praha: Klett, 2008.
BAILEY, Stephen a NĚMEČKOVÁ, Ingrid. CZECH-IN Listening Practice in Czech. Praha: ČTK-PRESSFOTO, 1993.
BARTOŠOVÁ, Jiřina. Zpívejte si česky. Praha: ASA, 2013.
CVEJNOVÁ, Jitka. Česky, prosím II. Praha: Karolinum, 2012.
ČEKALOVÁ, Monika. Watch&Learn [DVD]. Praha: Studio 21, 2008.
DOBIÁŠ, Dalibor. Mluvme česky: [začátečníci] = Let's speak Czech!: [beginners]. Praha: Fragment, 2010.
HOLÁ, Lída. New Czech Step by Step. Praha: Akropolis, 2006.
HOLÁ, Lída a Bořilová, Pavla. Čeština expres 3: [úroveň] A2/1: [anglická verze]. Praha: Akropolis, 2014.
HRONOVÁ, Karla. Úvodní audioorální kurs češtiny pro výuku zahraničních studentů. Obrazová část. Praha: SPN, 1974.
HRONOVÁ, Karla. Úvodní audioorální kurs češtiny pro výuku zahraničních studentů. Text pro vyučující. Praha: SPN, 1984.
KASKA, Ladislav. Poslechové texty k učebnici Čeština pro cizince. Praha: SPN, 1985.
NEKOVÁŘOVÁ, Alena. Čeština pro život = Czech for life = Tschechisch fürs Leben: 15 moderních konverzačních témat. Praha: Akropolis, 2012.
NOVÁKOVÁ, Marie. Diktáty k učebnici Čeština pro cizince. Praha: SPN, 1986.
REMEDIOSOVÁ, Helena a ČECHOVÁ, Elga. Do you want to speak Czech? = Chcete mluvit česky?: text book 1: a communicative course of contemporary Czech for English speakers beginning to intermediate level. Liberec: Harry Putz, 2005.
REŠKOVÁ, Ivana a PINTAROVÁ, Magdalena. Communicative Czech: (elementary Czech). Praha: Ústav jazykové a odborné přípravy Univerzity Karlovy, 1995.
RIGEROVÁ, Karin. Czech for everyone = Čeština pro každého: a conversational approach to daily communication. Praha: K. Rigerová, 2000.
STRACH, A. a TORMOVÁ, A. Diktáty k učebnici Čeština pro cizince I. – III. Praha: Univerzita Karlova v Praze, 1975.
ŠTĚRBOVÁ, Eva et al. Audioorální cvičení z češtiny pro domácí přípravu zahraničních studentů. Praha: SPN, 1989.
ŠTINDL, Ondřej. Easy Czech: Elementary. Praha: Akronym, 2008.
TURZÍKOVÁ, Milada. Čeština pro cizince. Základní kurs – 1. část. Audioorální cvičení. Praha: Karolinum, 1992.

Internetové zdroje
CVEJNOVÁ, Jitka et al. Metodika přípravy ke zkoušce z českého jazyka pro žadatele o trvalý pobyt [online]. [cit. 2015-05-24]. Dostupné z: http://trvaly-pobyt.cestina-pro-cizince.cz/uploads/Dokumenty/cest_pro_ciz_final.pdf
ČADSKÁ, Milada. Čeština jako cizí jazyk - úroveň A2 [online]. [cit. 2015-05-24]. Dostupné z:http://www.msmt.cz/mezinarodni-vztahy/referencni-urovne-pro-cestinu-jako-cizi-jazyk
Citizenship Language Pack for Migrants in Europe [online]. 2014 [cit. 2015-05-24]. Dostupné z: http://www.l-pack.eu/?page_id=402
Čeština do práce a do školy [online]. CIC, 2015 [cit. 2015-05-24]. Dostupné z: http://www.kurzycestinyprocizince.cz/cs/e-learning.html
New Czech Step by Step [online]. [cit. 2015-05-24]. Dostupné z: http://www.czechstepbystep.cz/publikace/publikace_new_czech_step_by_step.html
Společný evropský referenční rámec pro jazyky [online]. [cit. 2015-05-24]. Dostupné z: http://www.msmt.cz/mezinarodni-vztahy/spolecny-evropsky-referencni-ramec-pro-jazyky
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK