Vyučující češtiny jako cizího jazyka pro děti předškolního věku
Název práce v češtině: | Vyučující češtiny jako cizího jazyka pro děti předškolního věku |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Teachers of Czech Language as a Foreign Language for Pre-School Children |
Klíčová slova: | čeština jako cizí jazyk, předškolní vzdělávání, dítě-cizinec, cizí jazyk v předškolním vzdělávání, vyučující čeština jako cizího jazyka dětí předškolního věku |
Klíčová slova anglicky: | Czech as a foreign language, pre-school education, child-foreigner, foreign language in pre-school education, teachers of Czech language as a foreign language for pre-school children |
Akademický rok vypsání: | 2013/2014 |
Typ práce: | diplomová práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Ústav českého jazyka a teorie komunikace (21-UCJTK) |
Vedoucí / školitel: | doc. PhDr. Lucie Saicová Římalová, Ph.D. |
Řešitel: | skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd. |
Datum přihlášení: | 23.11.2013 |
Datum zadání: | 30.01.2014 |
Schválení administrátorem: | zatím neschvalováno |
Datum potvrzení stud. oddělením: | 24.02.2014 |
Datum a čas obhajoby: | 01.02.2016 11:00 |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 07.01.2016 |
Datum proběhlé obhajoby: | 01.02.2016 |
Odevzdaná/finalizovaná: | odevzdaná studentem a finalizovaná |
Oponenti: | Mgr. Kateřina Šormová, Ph.D. |
Zásady pro vypracování |
Cílem práce je prozkoumání současné situace výuky češtiny jako cizího jazyka pro děti předškolního věku z hlediska vyučujících, kteří se této výuce věnují, a to především pokud jde o kvalifikaci vyučujících, jimi volené přístupy a metody a využívané učební materiály. Hlavními metodami bude strukturovaný rozhovor s vybranými vyučujícími a analýza učebních materiálů, s nimiž vyučující pracují. Práce se soustředí na situaci v Praze. Zásady pro vypracování: 1. Prostudovat relevantní dostupnou literaturu, zejména k otázce výuky češtiny jako cizího jazyka v předškolním věku. 2. Připravit tematické okruhy a otázky pro rozhovory s vyučujícími (zaměřené na kvalifikaci a praxi, volbu přístupů a metod, výběr učebních materiálů a pomůcek, výběr témat, slovní zásoby, přístupy ke gramatice atd.). 3. Sestavit seznam vhodných předškolních zařízení, popř. výukových agentur či vyučujících, kteří budou v rámci výzkumu osloveni, a navázat s nimi kontakt. 4. Provést rozhovory s vyučujícími a analyzovat je. 5. Shromáždit dostupné výukové materiály využívané vyučujícími, sestavit z nich vhodný korpus k analýze a provést jejich analýzu (např. z hlediska výběru témat, slovní zásoby, gramatických jevů). 6. Na základě provedených rozhovorů a analýzy materiálů vyvodit závěry. |
Seznam odborné literatury |
Bednářová, J. – Šmardová, V.: Diagnostika dítěte předškolního věku. Brno 2011. (vybrané části) Bytešníková, I.: Komunikace dětí předškolního věku. Praha 2012. Čáp, J. – Mareš, J.: Psychologie pro učitele. Praha 2001. (relevantní části) Gjurová, N.: Čeština jako cizí jazyk pro začínající školáky. Praha 2011. Hendl, J.: Kvalitativní výzkum. Praha 2008. (relevantní části) Hennová, I.: Angličtina pro předškoláky. Metodika pro výuku v mateřské škole. Praha 2010. (zejm. úvodní části) Hrdlička, M.: Cizí jazyk čeština. Praha 2002. Choděra, R.: Didaktika cizích jazyků. Praha 2013. Kolláriková, Z. – Pupala, B. (eds.): Předškolní a primární pedagogika. Praha 2001. (relevantní části) Mertin, V. a kol.: Psychologie pro učitelky mateřské školy. Praha 2003. Morgensternová, M. a kol.: Bilingvismus a interkulturní komunikace. Praha 2011. Šulová, L. a kol.: Předškolní dítě a jeho svět. Praha 2004. (vybrané části) Sborníkové a časopisecké články, encyklopedická hesla, bakalářské, diplomové, popř. disertační práce k tématu; k analýze učebních materiálů dle potřeby relevantní části mluvnic a další odborné literatury gramatické, lexikologické, stylistické atp. |