Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 368)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Vyučující češtiny jako cizího jazyka pro děti předškolního věku
Název práce v češtině: Vyučující češtiny jako cizího jazyka pro děti předškolního věku
Název v anglickém jazyce: Teachers of Czech Language as a Foreign Language for Pre-School Children
Klíčová slova: čeština jako cizí jazyk, předškolní vzdělávání, dítě-cizinec, cizí jazyk v předškolním vzdělávání, vyučující čeština jako cizího jazyka dětí předškolního věku
Klíčová slova anglicky: Czech as a foreign language, pre-school education, child-foreigner, foreign language in pre-school education, teachers of Czech language as a foreign language for pre-school children
Akademický rok vypsání: 2013/2014
Typ práce: diplomová práce
Jazyk práce: čeština
Ústav: Ústav českého jazyka a teorie komunikace (21-UCJTK)
Vedoucí / školitel: doc. PhDr. Lucie Saicová Římalová, Ph.D.
Řešitel: skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd.
Datum přihlášení: 23.11.2013
Datum zadání: 30.01.2014
Schválení administrátorem: zatím neschvalováno
Datum potvrzení stud. oddělením: 24.02.2014
Datum a čas obhajoby: 01.02.2016 11:00
Datum odevzdání elektronické podoby:07.01.2016
Datum proběhlé obhajoby: 01.02.2016
Odevzdaná/finalizovaná: odevzdaná studentem a finalizovaná
Oponenti: Mgr. Kateřina Šormová, Ph.D.
 
 
 
Zásady pro vypracování
Cílem práce je prozkoumání současné situace výuky češtiny jako cizího jazyka pro děti předškolního věku z hlediska vyučujících, kteří se této výuce věnují, a to především pokud jde o kvalifikaci vyučujících, jimi volené přístupy a metody a využívané učební materiály. Hlavními metodami bude strukturovaný rozhovor s vybranými vyučujícími a analýza učebních materiálů, s nimiž vyučující pracují. Práce se soustředí na situaci v Praze.
Zásady pro vypracování:
1. Prostudovat relevantní dostupnou literaturu, zejména k otázce výuky češtiny jako cizího jazyka v předškolním věku.
2. Připravit tematické okruhy a otázky pro rozhovory s vyučujícími (zaměřené na kvalifikaci a praxi, volbu přístupů a metod, výběr učebních materiálů a pomůcek, výběr témat, slovní zásoby, přístupy ke gramatice atd.).
3. Sestavit seznam vhodných předškolních zařízení, popř. výukových agentur či vyučujících, kteří budou v rámci výzkumu osloveni, a navázat s nimi kontakt.
4. Provést rozhovory s vyučujícími a analyzovat je.
5. Shromáždit dostupné výukové materiály využívané vyučujícími, sestavit z nich vhodný korpus k analýze a provést jejich analýzu (např. z hlediska výběru témat, slovní zásoby, gramatických jevů).
6. Na základě provedených rozhovorů a analýzy materiálů vyvodit závěry.
Seznam odborné literatury
Bednářová, J. – Šmardová, V.: Diagnostika dítěte předškolního věku. Brno 2011. (vybrané části)
Bytešníková, I.: Komunikace dětí předškolního věku. Praha 2012.
Čáp, J. – Mareš, J.: Psychologie pro učitele. Praha 2001. (relevantní části)
Gjurová, N.: Čeština jako cizí jazyk pro začínající školáky. Praha 2011.
Hendl, J.: Kvalitativní výzkum. Praha 2008. (relevantní části)
Hennová, I.: Angličtina pro předškoláky. Metodika pro výuku v mateřské škole. Praha 2010. (zejm. úvodní části)
Hrdlička, M.: Cizí jazyk čeština. Praha 2002.
Choděra, R.: Didaktika cizích jazyků. Praha 2013.
Kolláriková, Z. – Pupala, B. (eds.): Předškolní a primární pedagogika. Praha 2001. (relevantní části)
Mertin, V. a kol.: Psychologie pro učitelky mateřské školy. Praha 2003.
Morgensternová, M. a kol.: Bilingvismus a interkulturní komunikace. Praha 2011.
Šulová, L. a kol.: Předškolní dítě a jeho svět. Praha 2004. (vybrané části)
Sborníkové a časopisecké články, encyklopedická hesla, bakalářské, diplomové, popř. disertační práce k tématu; k analýze učebních materiálů dle potřeby relevantní části mluvnic a další odborné literatury gramatické, lexikologické, stylistické atp.
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK