Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 368)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Teacher's attitudes and beliefs regarding English grammar teaching
Název práce v češtině: Přístupy a postoje učitelů k výuce gramatiky angličtiny
Název v anglickém jazyce: Teacher's attitudes and beliefs regarding English grammar teaching
Klíčová slova: ELT, výuka gramatiky, metody výuky gramatiky, L1, teacher cognition, TLA, post-metodické období, focus on form
Klíčová slova anglicky: ELT, teaching grammar, grammar-teaching methods, L1, teacher cognition, TLA, post-method era, focus on form
Akademický rok vypsání: 2013/2014
Typ práce: diplomová práce
Jazyk práce: angličtina
Ústav: Ústav anglického jazyka a didaktiky (21-UAJD)
Vedoucí / školitel: PhDr. Tomáš Gráf, Ph.D.
Řešitel: skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd.
Datum přihlášení: 21.11.2013
Datum zadání: 21.11.2013
Schválení administrátorem: zatím neschvalováno
Datum potvrzení stud. oddělením: 27.11.2013
Datum a čas obhajoby: 09.02.2015 09:00
Datum odevzdání elektronické podoby:16.01.2015
Datum proběhlé obhajoby: 09.02.2015
Odevzdaná/finalizovaná: odevzdaná studentem a finalizovaná
Oponenti: doc. PhDr. Markéta Malá, Ph.D.
 
 
 
Zásady pro vypracování
Vyučování gramatiky je jedním z nejdiskutovanějších témat při vyučování cizích jazyků (VCJ). V historii prochází mnoha proměnami. K nejvýznamějším dochází v rámci tzv. reformního hnutí a v období rozvoje přímé metody koncem 19. století. Neméně proměnlivé je pak celé století dvacáté. V období komunikativních přístupů k VCJ se gramatika dostává až na samý okraj zájmu autorů učebnic a učitelů. V posledním desetiletí jsme naopak svědky návratu ke gramatice a k diskusi o možných technikách jejího vyučování. Klíčové je přitom propojení vyučování mluvnice a rozvoje komunikativní kompetence. To klade značné nároky na učitele, kteří řeší otázku, jak toto propojení realizovat ve výuce.
Tato diplomová práce se zaměří na šíři povědomí českých středoškolských učitelů o problematice učení gramatiky anglického jazyka. Cílem práce bude zjistit, jak toto povědomí ovlivňuje praxi učitelů a zda jim pomáhá utvářet vlastní postupy či zda spíše přejímají určité vzory.
Teoretická část poskytne přehled přístupů k výuce gramatiky angličtiny, jak jsou popsány v současné odborné literatuře. Praktická část bude potom kombinovat kvantitativní a kvalitativní výzkum mezi učiteli. Ten má za cíl analyzovat odpovědi pedagogů, popsat a porovnat jejich postoje k učení gramatiky a poskytnout tak náhled na jejich východiska.
Seznam odborné literatury
Borg, S. “Teachers' Theories in Grammar Teaching.” ELT Journal 53/3 3 July 1999: 157-167.

Borg, S. Teacher Cognition and Language Education. London: Continuum, 2006.

Cook, V. Second Language Learning and Language Teaching. Routledge, 2008.

Harmer, J. How to Teach English. Longman, 2007.

Harmer, J. Teaching and Learning Grammar. New York: Longman Inc., 1987.

Harmer, J. The Practice of English Language Teaching. Longman, 2001.

Howatt, A.P.R. A History of English Language Teaching. 2nd ed. Oxford: Oxford University Press, 2004.

Hudson, R. “Grammar”. Concise Encyclopedia of Applied Linguistics. Ed. Margie Berns. Boston, MA: Elsevier, 2009. 126-129.

Larsen-Freeman, D. Teaching Language, From Grammar to Grammaring. Heinle ELT, 2003.

Larson-Freeman, D. Techniques and Principles in Language Teaching. Oxford: Oxford University Press, 2000.

Nassaji, H., and Fotos, S.S. Teaching Grammar in Second Language Classrooms. Routledge, 2011.

Richards, J. C., and Renandya, W.A. Methodology in Language Teaching: An Anthology of Current Practice. Cambridge University Press, 2002.

Richards, J. C. Language Teaching Today. New York: Cambridge University Press, 2006.

Richards, J.C., and Rodgers, T.S. Approaches and Methods in Language Teaching. 2nd ed. New York: Cambridge University Press, 2001.

Scrivener, J. Learning Teaching: A Guide for English Language Teachers. MacMillan, 2001.

Thornbury, S. An A-Z of ELT: A Dictionary of Terms and Concepts Used in English Language Teaching. Oxford: Macmillan, 2006.

Thornbury, S. How to Teach Grammar. Harlow: Pearson Education Limited, 1999.

Ur, P. A Course in English Language Teaching. Cambridge University Press, 2012.

Ur, P. Grammar Practice Activities: A Practical Guide for Teachers. Cambridge University Press, 2009.
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK