Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 368)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Výchova jedináčků
Název práce v češtině: Výchova jedináčků
Název v anglickém jazyce: Upbringing of an only child
Klíčová slova: výchova,socializace,rodina,jedináček a jeho dětství,hra, kamarádi,vztahy, role,sociální dovednosti, sebevědomí,sebeuplatnění,aspirační úroveň.
Klíčová slova anglicky: upbringing,socialization, family, only child and his/her childhood,game, friends, relationships, social skills, self-confidence, self-assertion, level of aspiration.
Akademický rok vypsání: 2013/2014
Typ práce: diplomová práce
Jazyk práce: čeština
Ústav: Katedra pedagogiky (21-KPED)
Vedoucí / školitel: Mgr. Tereza Komárková, Ph.D.
Řešitel: skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd.
Datum přihlášení: 11.11.2013
Datum zadání: 13.11.2013
Schválení administrátorem: zatím neschvalováno
Datum potvrzení stud. oddělením: 02.01.2014
Datum a čas obhajoby: 14.09.2015 09:30
Datum odevzdání elektronické podoby:15.08.2015
Datum proběhlé obhajoby: 14.09.2015
Odevzdaná/finalizovaná: odevzdaná studentem a finalizovaná
Oponenti: doc. PhDr. Jitka Lorenzová, Ph.D.
 
 
 
Zásady pro vypracování
Anotace: Tato práce si klade za cíl popsat specifika výchovy jedináčků. V průběhu práce je otevřeno několik okruhů. Zpočátku se dotýkají výchozího prostředí a samotného dítěte - jedináčka, jeho charakteristiky, pozice a rodiny. Po té jedináček vychází do světa a osamostatňuje se. Tento okruh se zaměřuje na téma socializace, dětského kolektivu a kamarádů. Popisuje přednosti a úskalí role jedináčka. V další části práce jsou nastíněny šance jedináčků, které jim jejich specifické postavení nabízí a možnosti pedagogické intervence. Diplomová práce obsahuje také empirickou část. Výzkumné šetření je prováděno formou rozhovorů, pozorování a srovnávání na vzorku dospělé populace jedináčků. Jedna z hlavních otázek, do které práce v závěru vyúsťuje zní: jakým způsobem dětství bez sourozenců ovlivňuje osobní a profesionální život člověka v dospělosti?

Anotation: This thesis is aimed to describe the specifics of upbringing of only children. The work has several parts. The first part deals with default environment and the very child - the only child, his/her characteristics, position and family. Then the only child enters the world and becomes independent. This part focuses on topics like socialization, group of children and friends. It describes advantages and disadvantages of the role of the only child. The next part of the thesis deals with chances of only children which are offered to them thanks to their specific position and possibilities of educational intervention.The thesis also contains the empirical part. The research is done by means of interviews, observation and comparation of the sample of the adult generation of the only children.One of the main questions at the end of the thesis is: how childhood without siblings affects human´s personal and professional life in adulthood?
Seznam odborné literatury
1. Nakonečný, Milan. PSYCHOLOGIE OSOBNOSTI. 2. vydání, Praha: Academia, 1997.340s.ISBN 80-200-0628-1
2. Vágnerová, Marie. VÝVOJOVÁ PSYCHOLOGIE 1. DĚTSTVÍ A DOSPÍVÁNÍ. 1. vydání, Praha: nakladatelství Karolinum, 2005.467s.
ISBN 80-246-0956-8
3. Sedláčková, Daniela. ROZVOJ ZDRAVÉHO SEBEVĚDOMÍ ŽÁKA. 1. vydáná, Praha: Grada Publish, 2009. 128s. ISBN 978-80-247-2685-4
4. Adler, Adolf. ČLOVĚK JAKÝ JEST, základy individuální psychologie. Praha: Orbis, 1935. 212s.
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK