Vliv digitalizace na uvádění dokumentárních filmů v kontextu jednosálových kin
Název práce v češtině: | Vliv digitalizace na uvádění dokumentárních filmů v kontextu jednosálových kin |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Changes of documentary films distribution at local cinemas in digital age |
Klíčová slova: | Digitalizace, filmová distribuce, dokumentární film, provozování jednosálových kin, dramaturgie, vývoj distribuce v Česku |
Klíčová slova anglicky: | Digitalisation, film distribution, documentary film, running cinema in a small town, dramaturgy, distribution development in the Czech Republic |
Akademický rok vypsání: | 2013/2014 |
Typ práce: | bakalářská práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Katedra filmových studií (21-KFS) |
Vedoucí / školitel: | Mgr. MgA. Tereza Czesany Dvořáková, Ph.D. |
Řešitel: | skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd. |
Datum přihlášení: | 23.10.2013 |
Datum zadání: | 23.10.2013 |
Schválení administrátorem: | zatím neschvalováno |
Datum potvrzení stud. oddělením: | 18.08.2016 |
Datum a čas obhajoby: | 12.09.2016 12:00 |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 19.08.2016 |
Datum proběhlé obhajoby: | 12.09.2016 |
Odevzdaná/finalizovaná: | odevzdaná studentem a finalizovaná |
Oponenti: | Mgr. Šimon Bauer |
Zásady pro vypracování |
Anotace
Na konci května roku 2013 server digitalnikino.cz oznámil, že v Česku byl digitalizován čtyřstý kinosál. Vezmeme-li v úvahu data ze Zprávy o české kinematografii za rok 2011, kterou vydalo Ministerstvo kultury, počet běžných kinosálů před dvěma lety byl 748. I přes neaktuální data o současném stavu kinosálů v roce 2013 v České republice můžeme sledovat, že počet digitalizovaných kinosálů začíná mít na našem trhu dominantní postavení. Trend digitalizovaných kin s sebou přináší výrazné změny v distribuci filmových titulů. Tuzemské i zahraniční snímky jsou k dispozici provozovatelům kin téměř okamžitě od své premiéry, čímž dochází k nepochybným změnám v sestavování programů jednotlivých kin. Ve své práci bych se proto rád zaměřil na to, jak se proměnilo uvádění filmů s příchodem digitalizace. Zároveň bych se chtěl zaměřit, jakou roli v programech kin hrají tzv. alternativní tituly. V souvislosti s proměnami ve filmové distribuci mne bude zajímat, jak vůbec dnes vypadá alternativa k mainstreamové produkci a jak provozovatelé kin přistupují k umělecky hodnotným snímkům (které svým způsobem také vytváří jednu z možností alternativní distribuce). Očekávám, že v průběhu psaní práce bude téma úžeji specifikováno. Podle mnou provedených průzkumů se více zaměřím na problematiku buď z pohledů majitelů/dramaturgů kin, nebo z pohledů samotných diváků. Metodologie Metodologicky se budu pohybovat v prostoru nové filmové historie, úžeji film production studies a history of moviegoing. Tento typ prací je v současné době aktuální (viz např. projekt HOMER, na kterém participuje Ústav filmové a audiovizuální kultury MU v Brně). Plánuji obecné nastínění stavu digitalizace v České republice a popsání distribučních praktik před a po nástupu digitalizace. Speciální zájem mám o téma možnosti uvádění alternativního programu vůči mainstreamové produkci (Co je to vůbec ta alternativa?). Předpokládám vznik srovnávací případové studie o programové skladbě pražského a maloměstského kina (kvalitativní výzkum). |
Seznam odborné literatury |
SZCZEPANIK, Petr. Nová filmová historie: antologie současného myšlení o dějinách kinematografie a audiovizuální kultury. Praha 2004.
MAYER, Vicki; BANKS, Miranda J.; CALDWELL, John T. Production Studies. Cultural Studies of Media Industries. New York – London: University of California Press 2009. CALDWELL, John T. Production Culture. Industrial Reflexivity and Critical Practice in Film and Television. Durham: Duke University Press 2008. EPSTEIN, Edward Jay. The Big Picture. The New Logic of Money and Power in Hollywood. New York: Random House 2005. RODOWICK, David N. The Virtual Life of Film. Harward University Press, 2007 SZCZEPANIK, Petr. Konzervy se slovy. Počátky zvukového filmu a česká mediální kultura 30. let. 1. vyd. Brno: Host, 2008. 536 s. Host. ISBN 978-80-7294-316-6. DANIELIS, Aleš. Česká filmová distribuce po roce 1989. Iluminace, 2007, roč. 19, č. 1, s. 53-104. DANIELIS, Aleš. Svět filmu bez perforace. Iluminace, 2013, roč. 25, č. 2, s. 89-101. ČESÁLKOVÁ, Lucie. Digitálně, dřív, ale stejně hlavně mainstream. Cinepur. Roč. 19, č. 80 (2012), s. 17-20 ŠÍR, Ondřej. Konkurence, nebo spolupráce?. Cinepur. Roč. 18, č. 76 (2011), s. 14-16 PROCHÁZKA, Michal. Případ digitalizace. Cinepur. Roč. 18, č. 75 (2011), s. 8-9 MARTINEK, Přemysl. Zapomeňte na Jarmusche, jdeme na fotbal. Cinepur. Roč. 17, č. 70 (2010), s. 6-9 |