Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 368)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Vliv digitalizace na uvádění dokumentárních filmů v kontextu jednosálových kin
Název práce v češtině: Vliv digitalizace na uvádění dokumentárních filmů v kontextu jednosálových kin
Název v anglickém jazyce: Changes of documentary films distribution at local cinemas in digital age
Klíčová slova: Digitalizace, filmová distribuce, dokumentární film, provozování jednosálových kin, dramaturgie, vývoj distribuce v Česku
Klíčová slova anglicky: Digitalisation, film distribution, documentary film, running cinema in a small town, dramaturgy, distribution development in the Czech Republic
Akademický rok vypsání: 2013/2014
Typ práce: bakalářská práce
Jazyk práce: čeština
Ústav: Katedra filmových studií (21-KFS)
Vedoucí / školitel: Mgr. MgA. Tereza Czesany Dvořáková, Ph.D.
Řešitel: skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd.
Datum přihlášení: 23.10.2013
Datum zadání: 23.10.2013
Schválení administrátorem: zatím neschvalováno
Datum potvrzení stud. oddělením: 18.08.2016
Datum a čas obhajoby: 12.09.2016 12:00
Datum odevzdání elektronické podoby:19.08.2016
Datum proběhlé obhajoby: 12.09.2016
Odevzdaná/finalizovaná: odevzdaná studentem a finalizovaná
Oponenti: Mgr. Šimon Bauer
 
 
 
Zásady pro vypracování
Anotace
Na konci května roku 2013 server digitalnikino.cz oznámil, že v Česku byl digitalizován čtyřstý kinosál. Vezmeme-li v úvahu data ze Zprávy o české kinematografii za rok 2011, kterou vydalo Ministerstvo kultury, počet běžných kinosálů před dvěma lety byl 748. I přes neaktuální data o současném stavu kinosálů v roce 2013 v České republice můžeme sledovat, že počet digitalizovaných kinosálů začíná mít na našem trhu dominantní postavení.
Trend digitalizovaných kin s sebou přináší výrazné změny v distribuci filmových titulů. Tuzemské i zahraniční snímky jsou k dispozici provozovatelům kin téměř okamžitě od své premiéry, čímž dochází k nepochybným změnám v sestavování programů jednotlivých kin. Ve své práci bych se proto rád zaměřil na to, jak se proměnilo uvádění filmů s příchodem digitalizace. Zároveň bych se chtěl zaměřit, jakou roli v programech kin hrají tzv. alternativní tituly.
V souvislosti s proměnami ve filmové distribuci mne bude zajímat, jak vůbec dnes vypadá alternativa k mainstreamové produkci a jak provozovatelé kin přistupují k umělecky hodnotným snímkům (které svým způsobem také vytváří jednu z možností alternativní distribuce). Očekávám, že v průběhu psaní práce bude téma úžeji specifikováno. Podle mnou provedených průzkumů se více zaměřím na problematiku buď z pohledů majitelů/dramaturgů kin, nebo z pohledů samotných diváků.
Metodologie
Metodologicky se budu pohybovat v prostoru nové filmové historie, úžeji film production studies a history of moviegoing. Tento typ prací je v současné době aktuální (viz např. projekt HOMER, na kterém participuje Ústav filmové a audiovizuální kultury MU v Brně).
Plánuji obecné nastínění stavu digitalizace v České republice a popsání distribučních praktik před a po nástupu digitalizace. Speciální zájem mám o téma možnosti uvádění alternativního programu vůči mainstreamové produkci (Co je to vůbec ta alternativa?). Předpokládám vznik srovnávací případové studie o programové skladbě pražského a maloměstského kina (kvalitativní výzkum).
Seznam odborné literatury
SZCZEPANIK, Petr. Nová filmová historie: antologie současného myšlení o dějinách kinematografie a audiovizuální kultury. Praha 2004.
MAYER, Vicki; BANKS, Miranda J.; CALDWELL, John T. Production Studies. Cultural Studies of Media Industries. New York – London: University of California Press 2009.

CALDWELL, John T. Production Culture. Industrial Reflexivity and Critical Practice in Film and Television. Durham: Duke University Press 2008.

EPSTEIN, Edward Jay. The Big Picture. The New Logic of Money and Power in Hollywood. New York: Random House 2005.

RODOWICK, David N. The Virtual Life of Film. Harward University Press, 2007

SZCZEPANIK, Petr. Konzervy se slovy. Počátky zvukového filmu a česká mediální kultura 30. let. 1. vyd. Brno: Host, 2008. 536 s. Host. ISBN 978-80-7294-316-6.

DANIELIS, Aleš. Česká filmová distribuce po roce 1989. Iluminace, 2007, roč. 19, č. 1, s. 53-104.
DANIELIS, Aleš. Svět filmu bez perforace. Iluminace, 2013, roč. 25, č. 2, s. 89-101.
ČESÁLKOVÁ, Lucie. Digitálně, dřív, ale stejně hlavně mainstream. Cinepur. Roč. 19, č. 80 (2012), s. 17-20
ŠÍR, Ondřej. Konkurence, nebo spolupráce?. Cinepur. Roč. 18, č. 76 (2011), s. 14-16
PROCHÁZKA, Michal. Případ digitalizace. Cinepur. Roč. 18, č. 75 (2011), s. 8-9
MARTINEK, Přemysl. Zapomeňte na Jarmusche, jdeme na fotbal. Cinepur. Roč. 17, č. 70 (2010), s. 6-9
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK