Lidové vysoké školy a potenciál jejich rozvoje v rámci soudobého českého vzdělávání dospělých
Název práce v češtině: | Lidové vysoké školy a potenciál jejich rozvoje v rámci soudobého českého vzdělávání dospělých |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Folk high schools and its development potential within contemporary Czech adult education |
Klíčová slova: | lidová vysoká škola, liberální vzdělávání, aktivní občanství, celoživotní učení |
Klíčová slova anglicky: | folk high school, liberal education, active citizenship, lifelong learning |
Akademický rok vypsání: | 2012/2013 |
Typ práce: | diplomová práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Katedra andragogiky a personálního řízení (21-KANPR) |
Vedoucí / školitel: | doc. PhDr. Martin Kopecký, Ph.D. |
Řešitel: | Mgr. Markéta Soukupová - zadáno a potvrzeno stud. odd. |
Datum přihlášení: | 16.09.2013 |
Datum zadání: | 16.09.2013 |
Schválení administrátorem: | zatím neschvalováno |
Datum potvrzení stud. oddělením: | 30.10.2013 |
Datum a čas obhajoby: | 14.09.2015 10:00 |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 30.06.2015 |
Datum proběhlé obhajoby: | 14.09.2015 |
Odevzdaná/finalizovaná: | odevzdaná studentem a finalizovaná |
Oponenti: | PhDr. Michal Šerák, Ph.D. |
Zásady pro vypracování |
Východiskem diplomové práce je analýza vybraných zahraničních konceptů lidových vysokých škol, jak je můžeme sledovat v minulosti i dnes a jejich porovnání s českým konceptem, který se uplatňoval do 2. světové války. Cílem práce je provést rozbor současné situace v českém vzdělávání dospělých z hlediska potenciálu rozvoje lidových vysokých škol a pomocí empirického šetření prověřit poptávku po tomto typu vzdělávacího zařízení. Prostřednictvím kvalitativního šetření bude zkoumán postoj institucí do jisté míry zastupujících funkci lidových škol vůči lidovým vysokým školám samotným. Výstupy kvantitativního šetření budou využity k identifikaci poptávky po lidových vysokých školách u účastníků vzdělávání dospělých. 1 Historický vývoj lidových vysokých škol 1.1 Vymezení konceptu a základních pojmů 1.2 Vznik a vývoj lidových vysokých škol v zahraničí 1.3 Vznik a vývoj lidových vysokých škol v Československu 2 Koncepce lidových vysokých škol v současnosti 2.1 Typy lidových vysokých škol 2.2 Didaktické pojetí vzdělávacích a rozvojových aktivit 2.3 Financování 2.4 Porovnání a specifika lidových vysokých škol ve vybraných zemích 3 Analýza stavu českého vzdělávání dospělých z hlediska rozvoje lidových vysokých škol 3.1 Instituce částečně nahrazující funkci lidových vysokých škol 3.2 Zmapování potenciálu rozšíření konceptu lidových vysokých škol 4 Poptávka po konceptu lidových vysokých škol a jejich podob v České republice 4.1 Východiska a specifikace empirického šetření 4.2 Analýza výsledků šetření |
Seznam odborné literatury |
BRDEK, Miroslav a Helena VYCHOVÁ. Evropská vzdělávací politika: programy, principy a cíle. Praha: ASPI, 2004, 167 s. ISBN 80-86395-96-0 FAIN, E.F. Nationalist Origins of the Folk High School: The Romantic Visions of N.F.S. Grundtvig [online]. British Journal of Educational Studies, 1971, Vol. 19, No. 1 [cit. 2013-06-01]. Dostupné z: http://www.jstor.org/stable/3120657 KALIVODA, J. Volné lidové školství v cizině a u nás. Praha: Plaček, 1911?, 106 s. KAVALIER, Helena. The Modern Danish Folk High Schools. American Journal of Economics & Sociology. 19621001, vol. 21, issue 4, s. 393-405. KULICH, Jindra. The Danish Folk High School: Can It Be Transplanted? The Success and Failure of the Danish Folk High School at Home and Abroad [online]. International Review of Education / Internationale Zeitschrift fürErziehungswissenschaft / Revue Internationale de l'Education, 1964, Vol. 10, No. 4 [cit. 2013-06-01]. Dostupné z: http://www.jstor.org/stable/3442312 POKORNÝ, Jiří. Lidová výchova na přelomu 19. a 20. století. Vyd. 1. Praha: Karolinum, 2003, 243 s. ISBN 80-246-0508-2. PRŮCHA, Jan. Srovnávací pedagogika: mezinárodní komparace vzdělávacích systémů. 2., aktualiz. a rozš. vyd. Praha: Portál, 2012, 334 s. ISBN 978-80-262-0191-5. SAMUEL, Richard H. a Richard Hinton THOMAS. Education and society in modern Germany. Reprinted in 1998. London [u.a.]: Routledge, 1998. ISBN 978-041-5177-566. SKRUBBELTRANG, Fridlev Sørensen. The Danish folk high schools. Copenhagen: Danske selskab, 1947, 85 s. SZEKELY, Radu. Adult Education in Finland. Convergence. 39 (2-3), 61-77. ŠKODA, Kamil. Kapitoly z dějin andragogiky. 1. vyd. Praha: Vydavatelství Karolinum, 1996, 137 s. ISBN 80-718-4326-1. TOIVIAINEN, Timo. A comparative study of Nordic residential folk high schools and the Highlander Folk School. Convergence. 19950301, vol. 28, issue 1, s. 5-24. TRNKA, Tomáš. Lidová výchova: její teorie, složky, metody a organizace. Vyd. 1. Ostrava: Profil, 1970, 268, [1] s. VYCHOVÁ, Helena. Best practices ve vzdělávání dospělých: příklady ze zahraničí. 1. vyd. Praha: VÚPSV, 2010, 50, 8 s. ISBN 978-807-4160-868. |