Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 368)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Podoby českých filmově-dramaturgických poetik
Název práce v češtině: Podoby českých filmově-dramaturgických poetik
Název v anglickém jazyce: Patterns of Czech Film-dramturgical Poetics
Klíčová slova: Aristotelés, dramaturgie, FAMU, film, norma, Mukařovský, Poetika, poetika, schéma, řemeslo, skripta, strukturalismus, tradice, tvůrce, žánr
Klíčová slova anglicky: Aristotle, author, dramaturgy, FAMU, film, genre, norm, Mukařovský, paradigm, Poetics, poetics, strukturalism, tradition, university textbook
Akademický rok vypsání: 2012/2013
Typ práce: bakalářská práce
Jazyk práce: čeština
Ústav: Katedra filmových studií (21-KFS)
Vedoucí / školitel: doc. PhDr. Kateřina Svatoňová, Ph.D.
Řešitel: skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd.
Datum přihlášení: 01.07.2013
Datum zadání: 01.07.2013
Schválení administrátorem: zatím neschvalováno
Datum potvrzení stud. oddělením: 05.08.2013
Datum a čas obhajoby: 10.09.2015 09:00
Datum odevzdání elektronické podoby:10.08.2015
Datum proběhlé obhajoby: 10.09.2015
Odevzdaná/finalizovaná: odevzdaná studentem a finalizovaná
Oponenti: prof. PhDr. Ivan Klimeš
 
 
 
Zásady pro vypracování
V této bakalářské práci budu sledovat vývoj a obměnu myšlenkových zdrojů a tématických obsahů českých filmových poetik. Za souslovím české filmové poetiky se skrývají skripta FAMU a JAMU vydávaná od šedesátých let do současnosti, která mají z velké části žánrový ráz poetik, tedy naukových děl pojednávajících o výstavbě uměleckého díla, jejichž poučky však nezřídka mívají charakter norem. Normativní bylo již dílo, které dalo nauce jméno – Poetika Aristotelova; ta, spolu s Poetikou Horatiovou (Listy Pisonům) a Klasicistní doktrínou (Boileau), mi pomůže popsat žánr poetiky, který bude sloužit jako pozadí, na němž se pokusím systematizovat zestručněné dokumentace jednotlivých filmových poetik, čili jejich normy, jejich myšlenkové zdroje a proměny; a z každé poetiky se zároveň pokusím vyextrahovat i souhrnnou charakteristiku díla, které předepisují – předepisují-li jej; což je však v nejvyšší míře pravděpodobné, neboť si filmové poetiky navzdory (či díky) době často zachovávají klasicistní (ve smyslu preskriptivní, usilující o naplnění norem) punc. Nakonec i doba vzniku, která s sebou přináší podobu momentální dramaturgie a tvůrce – studenty, jimž jsou poetiky určeny, bude uvádět každou z filmových poetik. Jak je zřejmo předepsaná délka práce si vyžádá jistá zúžení, která pravděpodobně povedou k tomu, že výsledná podoba práce bude mít formu spíše katalogovou.
Čili budu postupovat následovně: Úvodem charakterizuji žánr poetiky, jehož znaky budu následně sledovat ve filmových poetikách; jim vytvořím v následujícím kroku jednotlivé profily, které budou zahrnovat obsahovou podobu poetiky, charakteristiku norem, jejich zdroj, (případně) deskripci tvaru předepsaného filmového díla a historický kontext vydání poetiky – zejména soudobý model dramaturgie (na tomto poli bylo vydáno již mnoho prací, které mi jej pomohou nastínit). Profily katalogizuji a obecné poznatky, o nichž budou vypovídat shrnu.
Seznam odborné literatury
Primární literatura:
Filmové a televizní poetiky:Aujezdský P.:Od knížky k televiznímu filmu.(Brno: JAMU, 2009).Daniel, F. , Kratochvíl, M. V. , Dvořák, F. A.:ABC scenáristiky.(Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1964).Jankiewicz, A. , Woznická, Z. , Helmanová, A. , Ochalski, A.:Úvod do výzkumu filmového díla.(Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1968).Klos, E.:Dramaturgie je když ...(Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1991).Kratochvíl, M. V. , Dvořák, F. A.:Jak psát hry pro film a televizi.(Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1981).Makovička, D.:Televizní příběh.(Brno: JAMU, 1996).Novotný, D. J.:Chcete psát scénář?(Praha: AMU, 2000).Vostrý, J.:Materiály ke studiu režie a dramaturgie.(Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1989).Vostrý, J.:Úvod do studia režie a dramaturgie.(Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1988). Šorblová, S.:Filmová a televizní dramaturgie.(Praha: UJAK, 2009).
Pro srovnání filmové dokumentární poetiky a divadelní poetiky:Císař, J.:Základy dramaturgie.(Praha: AMU, 2009).Císař, J.:Základy dramaturgie.(Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1986).Kressl, V.:Základy dramaturgie a režie filmové a televizní dokumentární tvorby.(Praha: Státní
pedagogické nakladatelství, 1980).
Základní historické poetiky:Aristoteles:Poetika.(Praha: Jan Laichner, 1948).Boileau, N.:Umění básnické.In: Sgallová, K. , Kroupa, J. K. , (ed):O umění básnickém a dramatickém.(Praha: KLP, 1997), s. 183–216.Horatius, Q. F.:De arte poetica. O umění básnickém.(Praha: Academia, 2002).
Sekundární literatura:Biróová, Y.:Teorie filmové dramaturgie.(Praha: ČS filmový ústav, 1975).Doležal, L.:Kapitoly z dějin strukturální poetiky. Od Aristotela k Pražské škole.(Brno: host, 2000). Mukařovský, J.:Studie I.+II.(Brno: host, 2000).
Historická literatura:Skopal, P. (ed):Naplánovaná kinematografie.(Praha: Academia, 2012). Hulík, Š.:Kinematografie zapomnění.(Praha, Academia, 2012).
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK