Zodpovídání otázek na hodnoty
Název práce v češtině: | Zodpovídání otázek na hodnoty |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Answering Questions on Values |
Klíčová slova: | Kognitivní aspekty metodologie průzkumů, metodologický experiment, vliv kontextu, hodnoty, individualismus, kolektivismus, sebepojetí, independence, interdependence, regulační zaměření. |
Klíčová slova anglicky: | Cognitive aspects of survey methodology, methodological experiment, context effects, values, individualism, collectivism, self-construal, independence, interdependence, regulatory focus. |
Akademický rok vypsání: | 2012/2013 |
Typ práce: | diplomová práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Katedra sociologie (21-KSOC) |
Vedoucí / školitel: | PhDr. Jiří Vinopal, Ph.D. |
Řešitel: | skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd. |
Datum přihlášení: | 19.06.2013 |
Datum zadání: | 21.06.2013 |
Schválení administrátorem: | zatím neschvalováno |
Datum potvrzení stud. oddělením: | 02.02.2015 |
Datum a čas obhajoby: | 29.01.2016 08:30 |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 15.12.2015 |
Datum proběhlé obhajoby: | 29.01.2016 |
Odevzdaná/finalizovaná: | odevzdaná studentem a finalizovaná |
Oponenti: | doc. PhDr. Jiří Buriánek, CSc. |
Zásady pro vypracování |
Diplomová práce si klade za cíl pomocí experimentální studie ověřit, mohou-li položky v dotazníku bezprostředně předcházející otázkám na hodnoty pozměnit odpovědi na tyto otázky, podobně jako bylo již prokázáno v případě postojů. Ačkoliv jsou hodnoty tradičně považované za stabilnější součást osobnosti než partikulárnější postoje, výzkumy prokázaly, že vůči manipulaci primingem relevantních konceptů nejsou imunní. Hypotézou je, že udávané hodnoty budou ovlivnitelné kontextem předchozí otázky především u těch lidí, kteří o nich běžně nepřemýšlejí nebo pro které nepředstavují nijak významné téma, naopak kontext nebude mít na udávané hodnoty významný vliv u těch lidí, kteří mají své hodnoty již před svou účastí na dotazování zformulované. Hlavním přínosem práce bude prohloubení dosavadního poznání v oblasti kognitivních procesů při zodpovídání výzkumných dotazů. |
Seznam odborné literatury |
Gardner, W. L., Gabriel, S., & Lee, A. Y. (1999). “I” value freedom, but “we” value relationships: Self-construal priming mirrors cultural differences in judgment. Psychological Science, 10(4), 321-326.
Hair, M. (2004). Using an individual differences perspective to investigate context effects in surveys: a test of the belief-sampling model. International Journal of Public Opinion Research. 17(2), 213–225. Krosnick, J. A., & Alwin, D. F. (1988). A test of the Form-Resistant Correlation Hypothesis Ratings, Rankings, and the Measurement of Values. Public Opinion Quarterly, 52(4), 526-538. Oishi, S., Schimmack, U., Diener, E., & Suh, E. M. (1998). The measurement of values and individualism-collectivism. Personality and Social Psychology Bulletin, 24(11), 1177-1189. Schwarz, N., & Sudman, S. (1996). Answering questions: methodology for determining cognitive and communicative processes in survey research. Jossey-Bass Publishers. Tourangeau, R., Rips, L. J., & Rasinski, K. (2000). The psychology of survey response. Cambridge University Press. Vinopal, J. (2008). Kognitivní přístupy v metodologii výzkumných šetření: metoda okamžité validizace. Sociologický ústav AV ČR. Ybarra, O., & Trafimow, D. (1998). How priming the private self or collective self affects the relative weights of attitudes and subjective norms. Personality and Social Psychology Bulletin 4(24): 362-370. |