Stínová kinematografie – Mytologie australského gotického filmu 70.let
Název práce v češtině: | Stínová kinematografie – Mytologie australského gotického filmu 70.let |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Shadow Cinema – TheMythology of Australian gothic films in 1970s |
Klíčová slova: | Austrálie, Australská kinematografie, Gotika, Gotická imaginace, Australská gotika, Osadnické kolonie, Mytologie, Walkabout, Homesdale, Auta, která snědla Paříž, Šílený max, Prodloužený víkend |
Klíčová slova anglicky: | Australia, Australian cinema, Gothic, Gothic imagination, Australian Gothic, Settler Colony, Mytology, Walkabout, Homesdale, The Cars That Ate Paris, Mad Max, Long Weekend |
Akademický rok vypsání: | 2012/2013 |
Typ práce: | diplomová práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Katedra filmových studií (21-KFS) |
Vedoucí / školitel: | PhDr. Petra Hanáková, Ph.D. |
Řešitel: | skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd. |
Datum přihlášení: | 19.06.2013 |
Datum zadání: | 19.06.2013 |
Schválení administrátorem: | zatím neschvalováno |
Datum potvrzení stud. oddělením: | 10.07.2013 |
Datum a čas obhajoby: | 10.09.2015 09:00 |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 20.08.2015 |
Datum proběhlé obhajoby: | 10.09.2015 |
Odevzdaná/finalizovaná: | odevzdaná studentem a finalizovaná |
Oponenti: | doc. PhDr. Stanislava Přádná |
Zásady pro vypracování |
Diplomová práce „Stínová kinematografie“ se zaměřuje na skupinu filmů natočených v Austrálii v 70.letech, pro které bylo později použito označení „gotický film“. Termín gotického filmu vychází z knihy autorek Susan Dermody a Elizabeth Jacka. Jejich dvoudílná publikace o australské kinematografii z let 1968-1985, mapující „renesanci“ domácí kinematografie, obsahuje kromě jiných nově uvážených estetických preferencí, krátkou kapitolu o „gotickém cyklu“, která inspirovala téma této práce.
Práce by měla reflektovat vliv gotické imaginace na tuto skupinu filmů, zařadit je do průmyslového a kulturního kontextu, ve kterém vznikaly a který byl silně ovlivněn definováním australské podstaty. A zabývat se společnými mýty, které jsou v různých intencích obsaženy v této skupině filmů, odvozenými od představ o Austrálii jako o prostorné zemi. Jedná se o proměnlivou skupinu filmů. Jejich zařazení do gotického cyklu bude proto nutné podložit argumenty a definovat žánrové a tématické hranice. Cyklus filmů bude uzavřen do časového období, během něhož vláda financovala filmovou výrobu. Jednalo se o roky 1970-1980, kdy představa o tom, co by měla být národní kinematografie definovala komise rozdávající finance projektům, jež v obhájily statut "australského filmu". Mytologie, která vznikla v tomto čase by tedy měla být chápána v diskursu Rolanda Barthese, který kulturu chápe jako ideologické sdělení preferující určité významy. Téma bude zpracováváno eklektickou metodou, jež si z několika teoretických konceptů vypůjčuje techniky analýzy. Práce má kombinovat historický přístup k dějinám kinematografie s postkoloniální teorií a s kulturními studii. |
Seznam odborné literatury |
Bruce Molloy, Before the Interval: Australian Mythology and Feature Films, 1930-1960. St. Lucia 1990
Susan Dermody, Elizabeth Jacka, The Screening of Australia: Anatomy of a Film Industry, Volume 1., Volume 2, Sydney 1987 Johathan Rayner, Contemporary Australian Cinema: An Introduction. Manchester – Manchester University Press 2000 Toni Wein, British Identities, Heroic Nationalisms And the Gothic Novel 1764-1824, New York: Palgrave Macmillan, 2002, ISBN 0-333-97171-X Catherine Spooner, Emma McEvoy (eds): Routledge Companion to Gothic, Oxford: Routledge, 2007 Tom O´Regan: Australian National cinema Graeme Turner, National Fiction. St. Leonards – Allen & Unwin Pty Ltd 1993 Marek Haltof, Peter Weir. New York 1996 Roland Barthes: Mytologie, Dokořán 2004 Umberto Eco: Skeptikové a těšitelé, Argo 2007 Gerry Turcotte, Peripheral Fear: Transformation of the Gothic in Canadian and Australian Fiction, Brusel 2009 Andrew Smith, William Hughes, Empire and the Gothic: The Politics of Genre, Palgrave Macmillan: New York, 2003, ISBN 0-333-98405-6 |