Metody a principy práce s tělem pro sebereflexi a osobnostní rozvoj
Název práce v češtině: | Metody a principy práce s tělem pro sebereflexi a osobnostní rozvoj |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Methods and principles of self-reflection and personal development |
Klíčová slova: | Edukace, tělo, embodiment, fenomenologie, rozvoj osobnosti, somatické disciplíny, osobnostně sociální výchova |
Klíčová slova anglicky: | Education, body, embodiment, phenomenology, personal development, somatic disciplines, personal social development |
Akademický rok vypsání: | 2012/2013 |
Typ práce: | diplomová práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Katedra pedagogiky (21-KPED) |
Vedoucí / školitel: | doc. PhDr. Josef Valenta, CSc. |
Řešitel: | skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd. |
Datum přihlášení: | 19.06.2013 |
Datum zadání: | 19.06.2013 |
Schválení administrátorem: | zatím neschvalováno |
Datum potvrzení stud. oddělením: | 29.06.2015 |
Datum a čas obhajoby: | 14.09.2015 09:30 |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 29.06.2015 |
Datum proběhlé obhajoby: | 14.09.2015 |
Odevzdaná/finalizovaná: | odevzdaná studentem a finalizovaná |
Oponenti: | doc. PhDr. Jaroslav Koťa |
Zásady pro vypracování |
Práce se zabývá tématem vnímání vlastního těla a jeho souvislostí se sebereflexí – zejména vnímáním vlastní osobnosti, a to v kontextu školní edukace. Jedná se zejména o přehledovou studii, která představuje tzv. pedagogiku embodimentu (neboli pedagogiku vtěleného učení). Ve druhé části práce pojmenováváme hlavní principy vtěleného učení a jejich význam pro sebereflexi. Použitou metodou je umělecký výzkum, který potvrzuje význam vtěleného učení pro rozvoj osobnosti a popisuje principy, metody a přístupy, které umožňují realizovat vtělené učení. Práce je tak přínosem pro reálnou edukační praxi v tématu osobnostního rozvoje coby průřezového tématu RVP. |
Seznam odborné literatury |
JOHNSON, Mark. Philosophy in the flesh: the embodied mind and its challenge to Western thought. New York: Basic Books, 1999, xiv, 624 p. ISBN 04-650-5673-3.
VARELA, Francisco J, Evan THOMPSON a Eleanor ROSCH. The embodied mind: cognitive science and human experience. 1st pbk ed. Cambridge, Mass.: MIT Press, 1993, xx, 308 s. ISBN 02-627-2021-3. MERLEAU-PONTY, Maurice. Fenomenologie vnímání. 1. vyd. Praha: Oikoymenh, 2013, 559 s. Knihovna novověké tradice a současnosti (Oikoymenh), sv. 81. ISBN 978-807-2984-855. HEIDEGGER, Martin. Bytí a čas. 2., opr. vyd. Praha: Oikoymenh, 2002, 487 s. Knihovna novověké tradice a současnosti, sv. 10. ISBN 80-729-8048-3. O'LOUGHLIN, Marjorie. Embodiment and education: exploring creatural existence. Dordrecht: Springer, 2006, 189 p. ISBN 978-140-2045-882. |