Strategie překonávání bariér účasti na vzdělávání dospělých
Název práce v češtině: | Strategie překonávání bariér účasti na vzdělávání dospělých |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Strategies for Overcoming Barriers to Participation in Adult Education |
Klíčová slova: | vzdělávání dospělých, další vzdělávání, celoživotní učení, celoživotní vzdělávání, bariéry účasti na vzdělávání, znevýhodněný přístup ke vzdělávání, vzdělávání rodičů, rodičovská dovolená |
Klíčová slova anglicky: | adult education, continuing education, lifelong learning, lifelong education, barriers to participation in adult education, deterrents to participation in adult education, uneven access to education, parental education, parental leave |
Akademický rok vypsání: | 2012/2013 |
Typ práce: | diplomová práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Katedra andragogiky a personálního řízení (21-KANPR) |
Vedoucí / školitel: | doc. PhDr. Martin Kopecký, Ph.D. |
Řešitel: | skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd. |
Datum přihlášení: | 18.06.2013 |
Datum zadání: | 18.06.2013 |
Schválení administrátorem: | zatím neschvalováno |
Datum potvrzení stud. oddělením: | 28.06.2013 |
Datum a čas obhajoby: | 14.09.2015 10:00 |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 07.07.2015 |
Datum proběhlé obhajoby: | 14.09.2015 |
Odevzdaná/finalizovaná: | odevzdaná studentem a finalizovaná |
Oponenti: | doc. PhDr. Pavel Kuchař, CSc. |
Zásady pro vypracování |
Jedním z významných témat v oblasti andragogiky jsou otázky týkající se rovnosti přístupu ke vzdělávání dospělých. Přes všechny snahy a opatření je zřejmé, že přístup ke vzdělávání je distribuován nerovnoměrně.
Za příčinu existence nerovností je považován komplex institucionálních, ekonomických, kulturních, sociálních a legislativních podmínek (Czesaná, 2010, s. 363). Souhrn těchto podmínek dává vzniknout rozličným bariérám v přístupu ke vzdělávání na situační, institucionální a dispoziční úrovni (Cross, 1981). Ačkoli, díky rozsáhlým empirickým šetřením, známe informace o závažnosti a frekvenci výskytu jednotlivých bariér, a jsme schopni identifikovat skupiny vykazující nízkou účast na vzdělávání, máme málo informací o mechanismech umožňujících jedincům, kteří i přes existenci určitých bariér na vzdělávání dospělých participují, tyto bariéry překonávat. Výzkumná otázka práce zní, jaké faktory rozhodují o účasti na vzdělávání i přes vnímanou existenci bariér. Cílem práce je na základě provedeného empirického setření identifikovat a popsat mechanismy a strategie překonávání vnímaných bariér, které používají jedinci participující na vzdělávání dospělých. Pro naplnění cíle práce je nutné splnit následující úkoly: 1. Na základě studia odborné literatury, výsledků výzkumů mezinárodních organizací prováděných na reprezentativních vzorcích populace a s pomocí dat dostupných v databázi Českého statistického úřadu, identifikovat několik, pro výzkum dané problematiky, nejzajímavějších skupin. 2. Vyhledat reprezentanty těchto skupin a odhalit podobu jimi vnímaných bariér a míru jejich participace na vzdělávání. 3. U jedinců vykazujících existenci bariér a zároveň i účast na vzdělávání, budou následně probíhat intenzivní rozhovory, které si kladou za cíl odhalit mechanismy a strategie překonávání bariér v přístupu ke vzdělávání. V této fázi výzkumu se předpokládá práce s relativně malým vzorkem, který ale bude věrně reflektovat podobu řešené problematiky v reálné situaci. Předpokládaná struktura práce: 1 Teoretická východiska 1.1 Koncept celoživotního učení a vzdělávání 1.2 Koncepty společnosti vědění a učící se společnosti 1.3 Celospolečenské kontexty vzdělávání dospělých 1.4 Nerovnosti v účasti na vzdělávání dospělých 1.5 Bariéry v účasti na vzděláváním dospělých 2 Výzkumná část 2.1 Cíle šetření 2.2 Design šetření 2.3 Výzkumná otázka a hypotézy 2.4 Metody a postupy 2.5 Analýza dat 2.6 Výsledky 2.7 Diskuze názorů |
Seznam odborné literatury |
BOEREN, Ellen, Ides NICAISE a Herman BAERT. Theoretical models of participation in adult education: the need for an integrated model. International Journal of Lifelong Education. London: Routledge, 2010, roč. 29, č. 1, s. 45-61. ISSN 0260-1370.
CALDER, Judith. Disaffection and diversity: overcoming barriers for adult learners. 1. vyd. London: Falmer Press, 1993, 201 s. ISBN 0750701188. CZESANÁ, Věra. Nerovnosti v účasti v dalším vzdělávání. In: MATĚJŮ, Petr, Jana STRAKOVÁ a Arnošt VESELÝ. (eds.). Nerovnosti ve vzdělávání: od měření k řešení. 1. vyd. Praha: Sociologické nakladatelství, 2010, 495 s. ISBN 978-80-7419-032-2. DESJARDINS, Richard, Kjell RUBENSON a Marcella MILANA, M. Unequal chances to participace in adult learning: international perspectives. 1.vyd Paris: UNESCO, 2006. 126 s. ISBN 978-92-803-1292-8. HENDL, Jan. Kvalitativní výzkum: základní teorie, metody a aplikace. 2., aktualiz. vyd. Praha: Portál, 2008, 407 s. ISBN 978-80-7367-485-4. KALOUS, Jaroslav a Arnošt VESELÝ. (eds.). Teorie a nástroje vzdělávací politiky. 1. vyd. Praha: Karolinum, 2006, 172 s. ISBN 80-246-1259-3. KALOUS, Jaroslav a Arnošt VESELÝ. (eds.). Vzdělávací politika České republiky v globálním kontextu. 1. vyd. Praha: Karolinum, 2006, 181 s. ISBN 80-246-1259-3. KOPECKÝ, Martin. Tři poznámky k andragogickému výzkumu. In: Role vysokých škol v rozvíjení koncepce celoživotního vzdělávání: další vzdělávání na vysokých školách : sborník příspěvků z vědecké konference 18. a 19. října v Praze. 1. vyd. Praha: Mowshe, 2007, 141 s. ISBN 978-80-254-0561-1. MATĚJŮ, Petr, Jana STRAKOVÁ a Arnošt VESELÝ. (eds.). Nerovnosti ve vzdělávání: od měření k řešení. 1. vyd. Praha: Sociologické nakladatelství, 2010, 495 s. ISBN 978-80-7419-032-2. PRESTON, John. Class strategies and stealth policies in adult education. International Journal of Lifelong Education. London: Routledge, 2006, roč. 25, č. 4, s. 335-350. ISSN 0260-1370. PRŮCHA, Jan. (ed.). Pedagogická encyklopedie. 1. vyd. Praha: Portál, 2009, 935 s. ISBN 978-80-7367-546-2. RUBENSON, Kjell a Richard DESJARDINS. The Impact of Welfare State Regimes on Barriers to Participation in Adult Education: A Bounded Agency Model. Adult Education Quarterly. San Marcos: Sage Publications, 05 2009, roč. 59, č. 3, s. 187-207. ISSN 0741-7136. ŠERÁK, Michal a Miroslava DVOŘÁKOVÁ. Kapitoly z teorie a praxe vzdělávání dospělých. 1. vyd. Praha: Česká zemědělská univerzita v Praze, 2009, 138 s. ISBN 978-80-213-2001-7. |