Struktura a časovost spisu Guanzi
Název práce v češtině: | Struktura a časovost spisu Guanzi |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Structure and Temporality of Guanzi |
Klíčová slova: | starověká Čína, čínské písemnictví, textologie, filozofie, rizoma, anachronická interpretace |
Klíčová slova anglicky: | Early China, textology, philosophy, anachronic interpretation, rhizome |
Akademický rok vypsání: | 2012/2013 |
Typ práce: | bakalářská práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Katedra sinologie (21-KSI) |
Vedoucí / školitel: | doc. Mgr. Lukáš Zádrapa, Ph.D. |
Řešitel: | skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd. |
Datum přihlášení: | 10.06.2013 |
Datum zadání: | 10.06.2013 |
Schválení administrátorem: | zatím neschvalováno |
Datum potvrzení stud. oddělením: | 10.07.2013 |
Datum a čas obhajoby: | 03.02.2016 09:00 |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 25.01.2016 |
Datum proběhlé obhajoby: | 03.02.2016 |
Odevzdaná/finalizovaná: | odevzdaná pracovníkem v zastoupení a finalizovaná |
Oponenti: | Mgr. Dušan Vávra, Ph.D. |
Zásady pro vypracování |
Cílem zadané bakalářské práce bude prozkoumat strukturu textu Guanzi ve světle specifické metodologie založené na „rizomatickém“ přístupu, raženým některými francouzskými filozofy konce 20. století. Za výchozí metodologické texty, které poskytnou rámec pro uchopení problému, poslouží Rizoma od Gillese Deleuze a Felixe Guattariho a Před časem od Georgese Didi-Hubermana. Práce by se měla rozpadat do dvou větších okruhů. Vzhledem k tomu, že Guanzi patří mezi texty s velice složitou historií vzniku a předávání, budou v první části důkladně představeny stávající názory na jeho jednotlivé vrstvy (včetně komentářů) z pozice standardní textologické praxe čínské i západní a na to, jak na základě těchto poznatků interpretovat text jako celek, je-li to vůbec možné. S tím bude souviset také podchycení pojmového aparátu spisu, jeho zasazení do kontextu myšlení starověké Číny a uvedení do vztahu s jednotlivými myšlenkovými proudy starověké Číny, včetně reflexe nejnovějšího vývoje na poli dějin předcísařské filozofie (rozbourání pojmu „škol“, a dokonce i „proudů“ apod.). Druhá část bude spočívat v konfrontaci tohoto standardního čtení se čtením „rizomaztickým“. Autor se bude snažit uchopit text pomocí této metodologie, nahlížet na něj anachronicky a usouvztažňovat jednotlivé vrstvy textu. Tato anachronická interpretace textu a jeho struktury by tak měla vyvstávat právě ze vztahu různých časových vrstev a jejich vzájemné komparace. Text bude nahlížen jako intertextuální anachronická struktura a bude zvážena legitimita takového přístupu v opozici k textologické analýze a interpretaci představené v první části. S ohledem na rozsah spisu Guanzi proběhne tato konfrontace pouze u souboru vybraných oddílů. |
Seznam odborné literatury |
Prameny: „GUAN Zhong“ a DAI Wang. Guanzi jiaozheng. V řadě Zhuzi jicheng. Beijing: Zhonghua shuju, 1954. „GUAN Zhong“ a W. RICKETT. Guanzi: political, economic, and philosophical essays from early China : a study and translation = [Guanzi]. Princeton, N.J.: Princeton University Press, c1985-c1998. Siku quanshu [Suma (čínského) písemnictví ve čtyřech oddílech]. Wenyuange edition. [on-line]. Digital Heritage Publishing, 2007. [chráněný přístup na http://www.sikuquanshu.com]. Thesaurus Linguae Sericae. An Historical Encyclopedia of Chinese Conceptual Schemes. [on-line] Ed. Ch. Harbsmeier a Jiang Shaoyu. [přístupné na http://tls.uni-hd.de]. Seznam literatury: BOLTON, Jonathan (ed.) Nový historismus. Vyd. 1. Brno: Host, 2007. DELEUZE, Gilles a Félix GUATTARI. Tisíc plošin. Vyd. 1. Praha: Herrmann, 2010. DIDI-HUBERMAN, Georges. Před časem. Vyd. 1. Brno: Společnost pro odbornou literaturu - Barrister, 2008. FOUCAULT, Michel. Archeologie vědění. V Praze: Herrmann, 2002. GRAHAM, A. Disputers of the Tao: philosophical argument in ancient China. Vyd. 1.La Salle, Ill.: Open Court, 1989. „GUAN Zhong“ a Dai WANG. Zhuzi jicheng. Beijing: Zhonghua shuju, 1954. „GUAN Zhong“ a W. RICKETT. Guanzi: political, economic, and philosophical essays from early China : a study and translation = [Guanzi]. Princeton, N.J.: Princeton University Press, c1985-c1998. CHENG, Anne. Dějiny čínského myšlení. Praha: DharmaGaia, 2006. KRISTEVA, Julia. Slovo, dialog a román: texty o sémiotice. Překlad Josef Fulka. SOFIS: sdružení pro humanitní výchovu a vzdělávání, 1999. LOEWE, Michael. Early Chinese texts: a bibliographical guide. Berkeley, Calif.: Institute of East Asian Studies, University of California, Berkeley, 1993. MEYER, Dirk. Philosophy on Bamboo: Text and the Production of Meaning in Early China. Leiden: Brill, 2011. YU, Dunkang. On Guan Zhong's School of Thought. Contemporary Chinese thought. 1982, vol. 14, issue 2, 3-1983. VAŠÁK, Pavel. Textologie--teorie a ediční praxe. Vyd. 1. Praha: Univerzita Karlova, 1993. |