Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 368)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Kompetence lektora využívajícího aktivizační metody ve vzdělávání dospělých
Název práce v češtině: Kompetence lektora využívajícího aktivizační metody ve vzdělávání dospělých
Název v anglickém jazyce: Competencies of a lecturer using activation methods in adult education
Klíčová slova: Lektor, profesionalizace lektorské práce, role lektora, lektorské kompetence, aktivizační metody.
Klíčová slova anglicky: Lecturer, professionalization of lecturer, teacher roles, competencies of lecturer, activation methods.
Akademický rok vypsání: 2012/2013
Typ práce: bakalářská práce
Jazyk práce: čeština
Ústav: Katedra andragogiky a personálního řízení (21-KANPR)
Vedoucí / školitel: PhDr. Mgr. Miroslava Dvořáková, Ph.D.
Řešitel: skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd.
Datum přihlášení: 06.06.2013
Datum zadání: 06.06.2013
Schválení administrátorem: zatím neschvalováno
Datum potvrzení stud. oddělením: 01.07.2013
Datum a čas obhajoby: 09.09.2015 10:00
Datum odevzdání elektronické podoby:26.06.2015
Datum proběhlé obhajoby: 09.09.2015
Odevzdaná/finalizovaná: odevzdaná studentem a finalizovaná
Oponenti: PhDr. Mgr. Jan Gruber, Ph.D.
 
 
 
Zásady pro vypracování
Základem bakalářské práce je teoretické vymezení znalostí, dovedností a postojů lektorů, kteří pracují s aktivizačními metodami ve vzdělávání dospělých. Obsahem práce je zároveň popis jednotlivých aktivizačních metod, které jsou ve vzdělávání dospělých uplatňovány a využívány.
Autorka si klade za cíl vytvoření modelu klíčových kompetencí vzdělavatelů dospělých pracujících s aktivizačními metodami, který bude využitelný k jejich možnému vzdělávání a rozvoji.
Pro naplnění cíle práce autorka využije analýzu vybraných odborných publikací týkající se tématu lektorských kompetencí a aktivizačních metod výuky.
Postup práce: na základě studia odborných publikací bude sestaven obecný přehled kompetencí lektorů vzdělávání dospělých a přehled aktivizačních metod, které je možné ve vzdělávání dospělých využít. Poté bude na základě těchto informací vypracován celkový model klíčových kompetencí lektorů, kteří tyto metody využívají.

Osnova:
1 Lektor
1.1 Definice pojmu lektor
1.2 Vzdělávání lektorů
1.3 Role lektora
1.4 Učební styly
2. Aktivizační metody
2.1 Definice aktivizačních metod
2.2 Rozdělení aktivizačních metod
2.3 Zaměření aktivizačních metod
2.4 Problémy spojené s využitím aktivizačních metod
3. Kompetence lektorů vzdělávání dospělých
3.1 Definování pojmu kompetence
3.2 Kompetence lektorů
4. Kompetence lektora využívajícího aktivizační metody
4.1 Odborné kompetence
4.2 Metodické kompetence
4.3 Osobnostní kompetence
4.4 Komunikační kompetence
Seznam odborné literatury
BEARD, Colin, WILSON, P. John. Experiential learning: a best practice handbook for educators and trainers. 2nd ed. London: Kogan Page, 2006. 314 s. ISBN 978-074-9444-891.

DYTRTOVÁ, Radmila, KRHUTOVÁ, Marie. Učitel: příprava na profesi. Vyd. 1. Praha: Grada, 2009. 121 s. ISBN 978-80-247-2863-6.

GILLERNOVÁ, Ilona, KREJČOVÁ, Lenka. Sociální dovednosti ve škole. Vyd. 1. Praha: Grada, 2012. 247 s. ISBN 978-80-247-3472-9.

HARTL, Pavel. Kompendium pedagogické psychologie dospělých. 1. vyd. Praha: Karolinum, 1999. 231 s. ISBN 80-7184-841-7.

KASÍKOVÁ, Hana. Kooperativní učení, kooperativní škola. Vyd. 2., rozš. a aktualiz. Praha: Portál, 2010. 151 s. ISBN 978-80-7367-712-1.

KOTRBA, Tomáš, LACINA, Lubor. Praktické využití aktivizačních metod ve výuce. Vyd. 1. Brno: Společnost pro odbornou literaturu - Barrister & Principal, 2007. 186 s. ISBN 978-80-87029-12-1.

MAŇÁK, Josef. Rozvoj aktivity, samostatnosti a tvořivosti žáků. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 1998. 134 s. ISBN 80-210-1880-1.

NAPPER, Rosemary, NEWTON, Trudi. Taktika transakční analýzy. Vyd. 1. Praha: Grada, 2010. 264 s. ISBN 978-80-247-2915-2.

SILBERMAN, Mel, LAWSONOVÁ, Karen. 101 metod pro aktivní výcvik a vyučování: osvědčené způsoby efektivního vyučování. 1. vyd. Praha: Portál, 1997. 311 s. ISBN 80-7178-124-X.

SITNÁ, Dagmar. Metody aktivního vyučování: spolupráce žáků ve skupinách. Vyd. 1. Praha: Portál, 2009. 150 s. ISBN 978-80-7367-246-1.

SKALKOVÁ, Jarmila. Obecná didaktika: vyučovací proces, učivo a jeho výběr, metody, organizační formy vyučování. 2., rozš. a aktualiz. vyd., 1. v Gradě Publishing. Praha: Grada Publishing, 2007. 322 s. ISBN 978-80-247-1821-7.

TUIJNMAN, C. Albert. International encyclopedia of adult education and training. 2. ed. Oxford: Pergamon, 1996. 960 s. ISBN 0-08-042305-1.

WEINSTEIN, Krystyna. Action learning: a practical guide for managers. 2nd ed. Aldershot, Hampshire, England: Gower, 1999. 230 s. ISBN 05-660-8097-4.

ŽÁK, Petr. Kreativita a její rozvoj. Vyd. 1. Brno: Computer Press, 2004. 315 s. ISBN 80-251-0457-5.
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK