Pojetí role vzdělavatele v americké pragmatické filozofii a teorii edukace
Název práce v češtině: | Pojetí role vzdělavatele v americké pragmatické filozofii a teorii edukace |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | The Concept of Educator´s Role in American Pragmatist Philosophy and Theory of Education |
Klíčová slova: | pragmatismus, vzdělávání, vzdělavatel, neopragmatismus, teorie edukace |
Klíčová slova anglicky: | pragmatism, education, educator, neopragmatism, theory of education |
Akademický rok vypsání: | 2012/2013 |
Typ práce: | bakalářská práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Katedra andragogiky a personálního řízení (21-KANPR) |
Vedoucí / školitel: | doc. PhDr. Martin Kopecký, Ph.D. |
Řešitel: | skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd. |
Datum přihlášení: | 06.06.2013 |
Datum zadání: | 06.06.2013 |
Schválení administrátorem: | zatím neschvalováno |
Datum potvrzení stud. oddělením: | 01.07.2013 |
Datum a čas obhajoby: | 15.06.2015 08:00 |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 08.05.2015 |
Datum proběhlé obhajoby: | 15.06.2015 |
Odevzdaná/finalizovaná: | odevzdaná studentem a finalizovaná |
Oponenti: | prof. PhDr. Pavel Mühlpachr, Ph.D. |
Zásady pro vypracování |
Cílem práce je syntéza myšlenek amerických pragmatistů k úloze vzdělavatele. Po nástinu vývoje americké pragmatické filozofie do poloviny 20. století bude naznačen i její novější vývoj, který reprezentuje především Rorty. Bude rozebrán vliv pragmatismu na teorii a praxi edukace. Dále bude uvedeno shrnutí a rekonstrukce myšlenek k úloze vzdělavatele, které lze nalézt u amerických pragmatistů (především Dewey, James, Kilpatrick). Následuje nástin vlivu pragmatismu na teorii vzdělávání dospělých, a to s ohledem na Lindemana a Mezirowa. Zároveň bude uvedena a interpretována kritika pragmatického přístupu, a to zejména z pohledu akademických teorií vzdělávání (Bertrand). 1 Pragmatická filozofie 1.1 Původ filozofického pragmatismu 1.2 Hlavní myšlenky pragmatismu 1.3 Nástin neopragmatismu 2 Pragmatická pedagogika 3 Pojetí role vzdělavatele v pragmatické filozofii a pedagogice 4 Kritika pragmatismu 5 Místo v soudobých teoriích učení a andragogických teoriích |
Seznam odborné literatury |
BERTRAND, Yves. Soudobé teorie vzdělávání. 1. vyd. Praha: Portál, 1998, 247 s. ISBN 80-7178-216-5. ČAPEK, Karel. Pragmatismus čili filosofie praktického života. Olomouc: Votobia, 2000, 63 s. ISBN 80-7198-299-7. DEWEY, John. Demokracie a výchova. V Praze: Jan Laichter, 1932, 503 s. DVOŘÁKOVÁ, Miroslava. Teorie transformativního učení (se) dospělých. Studia Paedagogica, 2012, Vol. 17, No. 1, s. 59-74. HICKMAN, Larry A a Giuseppe SPADAFORA. John Dewey's educational philosophy in international perspective: a new democracy for the twenty-first century. Carbondale: Southern Illinois University Press, c2009, vii, 181 p. ISBN 9780809329113. ILLERIS, Knud. Contemporary theories of learning: learning theorists-- in their own words. 1st pub. London: Routledge, 2009, viii, 235 s. ISBN 978-0-415-47344-6. JAMES, William. Writings 1878-1899: Psychology, briefer course : The will to believe and other essays in popular philosophy : Talks to teachers on psychology and to students on some of life's ideals : Selectes essays. 1st print. New York: Literary classics of the United States, 1992, 1212 s. ISBN 0-940450-72-0. LINDEMAN, Eduard C. The meaning of adult education. New York: New Republic Inc., c1926, xx, 222 s. SINGULE, František. Americká pragmatická pedagogika. [1. vyd.]. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1991, 197 s. ISBN 80-04-20715-4. SUTHERLAND, Peter a Jim CROWTHER. Lifelong learning: concepts and contexts. ed. publ. in paperback. London: Routledge, 2008, XV, 247 s. ISBN 978-0-415-44305-0. ŠÍP, Radim. Richard Rorty: pragmatismus mezi jazykem a zkušeností. 1. vyd. Brno: Paido, 2008, 207 s. ISBN 978-80-7315-171-3. VIŠŇOVSKÝ, Emil. Štúdie o pragmatizme & neopragmatizme. Bratislava: Veda, 2009, 286 s. ISBN 978-80-224-1104-2. |