Tepito a jeho proměna od roku 1960 až do současnosti. Současné podoby kultury chudoby
Název práce v jazyce práce (španělština): | Tepito a jeho proměna od roku 1960 až do současnosti. Současné podoby kultury chudoby |
---|---|
Název práce v češtině: | Tepito a jeho proměna od roku 1960 až do současnosti. Současné podoby kultury chudoby |
Název v anglickém jazyce: | Tepito and its transformation since 1960 to the present. The present forms of the culture of poverty |
Klíčová slova: | Tepito|vecindades|kultura chudoby|městská chudoba|narkoobchod|barrios populares en Ciudad de México|tianguis|Santa Muerte|Oscar Lewis |
Klíčová slova anglicky: | Tepito|culture of poverty|urban poverty|drugdealing|tianguis|Santa Muerte|dangerous neighborhood|counerfeit |
Akademický rok vypsání: | 2012/2013 |
Typ práce: | diplomová práce |
Jazyk práce: | španělština |
Ústav: | Středisko ibero-amerických studií (21-SIAS) |
Vedoucí / školitel: | prof. PhDr. Josef Opatrný, CSc. |
Řešitel: | skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd. |
Datum přihlášení: | 31.05.2013 |
Datum zadání: | 31.05.2013 |
Schválení administrátorem: | zatím neschvalováno |
Datum potvrzení stud. oddělením: | 02.05.2017 |
Datum a čas obhajoby: | 11.09.2017 10:30 |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 22.08.2017 |
Datum proběhlé obhajoby: | 11.09.2017 |
Odevzdaná/finalizovaná: | odevzdaná studentem a finalizovaná |
Oponenti: | prof. Markéta Křížová, Ph.D. |
Zásady pro vypracování |
Tepito je jedna z nejznámějších čtvrtí hlavního města Mexika. Přes svou dlouhověkou pověst nebezpečné čtvrti se jeho současná podoba vymyká kontrole; Vecindades, budovy ve stylu skromných ubytoven, kam se v první polovině 20. století stěhovaly sociálně nejslabší vrstvy, se změnily na sklady plné pašovaného a padělaného zboží a místo prodeje drog a zbraní. Tato čtvrť nicméně není proslulá pouze negativně: vyvinuly se v ní specifické kulturní projevy jako například kult Santa Muerte, jazykový fenomén albur či velké nadšení pro box. Před více než 50 lety sem zasadil svůj terenní výzkum známý americký antropolog Oscar Lewis, který následně popsal každodenní život jedné rodiny žijící ve vecindad ve slavné knize The Children of Sanchez (1961). Na základě této zkušenosti formuloval až do současnosti hojně citovanou teorii kultury chudoby. Ve své diplomové práci bych se chtěla stručně věnovat historickému vývoji Tepita od vydání zmíněné knihy až po současnost a na základě terénního výzkumu především zaznamenat současné Tepito a podoby kultury chudoby v něm přítomné. |
Seznam odborné literatury |
ARÉCHIGA CÓRDOBA, Ernesto. 2003. Tepito: del antiguo barrio de indios al arrabal. 1868-1929, historia de una urbanización inacabada. México: Ediciones Uníos
CABALLERO, Genoveva. 2007. „Las mafias asiáticas reinan en Tepito.” Contenido, mar2007, Issue 525, p84-89. CROSS, John; HERNANDEZ HERNANDEZ, Alfonso. 2009. „Divergent Theory and Identity Construction: The role of Space and Community in Tepito, Mexico City.” Conference Papers - American Sociological Association, 2009 Annual Meeting. FOLGARAIT, Leonard. 1986. „Murals and Marginality in Mexico City: The Case of Tepito Arte Acá.” Art History. Mar86, Vol. 9 Issue 1, p55-72. GRUZINSKI, Serge. 2004. La ciudad de México: una historia. México: FCE. HINJOSA CARRANZA, Miguel Ángel. 2011. „De violencia, masculinidad y miedo en Tepito.” Versión Nueva Época. Dec2011, Issue 28. LEWIS, Oscar. 1965. The Children Of Sánchez. Autobiography of a Mexican Family. Penguin Books. MEXICO Security Memo : March 15, 2001. Stratfor Analysis; 3/1/2011, p68-68. PARRA, J. 2010. "A sociology of "business" in the Mexican capital." Tempo Social, vol. 22, no. 2, pp. 61-78. ROSS, JOHN. 2003. „Guns, Trade and Control.” NACLA Report on the Americas. Sep/Oct2003, Vol. 37, Issue 2, p18-19. |