Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 368)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Interpretace a využití pohádkového materiálu ve vybraných příbězích C. P. Estés pro osobnostní rozvoj
Název práce v češtině: Interpretace a využití pohádkového materiálu ve vybraných příbězích C. P. Estés pro osobnostní rozvoj
Název v anglickém jazyce: Interpretation and use of fairy tales in the selected stories of C. P. Estés for personal development
Klíčová slova: poradenství, dospělí, pohádky, osobnostní rozvoj
Klíčová slova anglicky: counseling, adults, fairy tales, personal development
Akademický rok vypsání: 2012/2013
Typ práce: diplomová práce
Jazyk práce: čeština
Ústav: Katedra andragogiky a personálního řízení (21-KANPR)
Vedoucí / školitel: doc. PhDr. Dagmar Marková, Ph.D.
Řešitel: skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd.
Datum přihlášení: 27.05.2013
Datum zadání: 27.05.2013
Schválení administrátorem: zatím neschvalováno
Datum potvrzení stud. oddělením: 04.06.2013
Datum a čas obhajoby: 03.02.2016 17:30
Odevzdaná/finalizovaná: ne
Zásady pro vypracování
Cílem této práce je zhodnocení a analýza možností využití pohádkového materiálu a jeho interpretací pro rozvoj osobnosti v rámci poradenského procesu pro dospělé. Konkrétně se chci v první řadě zaměřit na reflexi zpracování vybraných příběhů z knihy Ženy, které běhaly s vlky spisovatelky C.P.Estés. Na knihu navazuje divadelní představení Ženy Luny, které představuje určitou specifickou interpretaci jednotlivých témat. V této práci tedy budu nejprve hodnotit a deskriptivně analyzovat tuto divadelní interpretaci. Zaměřím se především na významy, které může tato interpretace původního pohádkového textu skýtat pro dospělého, a to z pohledu diváka i aktéra (herce). K tomuto účelu využiji empirické šetření formou krátkých polostrukturovaných rozhovorů, kde se následně budu snažit hledat podobnosti (překryvy) témat a dle toho výroky uspořádávat (metoda vytváření trsů), popř. použiji metodu kontrastů a srovnání mezi jednotlivými rolemi (pasivní x aktivní role).
Těžiště práce však bude spočívat v jednoduché případové studii sledující vnímání a interpretaci divadelního představení klientkou docházející na pravidelné konzultace v oblasti osobnostního rozvoje. Pomocí vyprávění klientky, přímého dotazování a poradenského rozhovoru bude shromážděn materiál pro posouzení vlivu vybraných pohádkových příběhů na její sebepojetí a sebevědomí. Bude se tedy jednat o kvalitativní šetření v podobě případové studie, které budu provádět formou nestrukturovaného rozhovoru převážně narativního charakteru. Informace budu zaznamenávat písemně formou podrobných poznámek. Podle toho, které motivy klientku osloví nejvíce, se budu blíže věnovat nanejvýše třem z následujících témat, která se vyskytují v knižním i divadelním zpracováním: Dualita, Smrt, Pláč, Očista, Intuice, Vášeň, Kreativita, Identita, Vnitřní Síla, Hněv, Přijetí, Intimita, Celistvost a Svoboda.
Na základě získaných dat a studia odborné literatury se v závěru pokusím zhodnotit využití tohoto pohádkového materiálu pro potřeby praxe poradenství pro dospělé. Zaměřím se zejména na způsob, jakým se interpretace a reflexe pohádkového materiálu podílí na podpoře osobnostního rozvoje dospělého, popřípadě jaké jsou další možnosti jeho využití pro oblast vzdělávání a rozvoje dospělých.

Předpokládaná struktura:
Úvod
1 Andragogický přístup k rozvoji osobnosti
1.1 Poradenství
1.2 Téma pohádky v poradenství
2 Definice pohádky
3 Význam a možnosti využití pohádky v poradenství
4 Zpracování knihy Ženy, které běhaly s vlky C. P. Estés
5 Divadelní zpracování
5.1 Interpretace a význam zpracování pro diváka a pro herce
6 Empirické šetření
6.1 Popis situace (divadelní zpracování)
6.2 Popis klienta
6.3 Vnímání a interpretace z pohledu klienta
6.4 Reflexe a vývoj
6.5 Výstupy
6.6 Zhodnocení použitých výzkumných metod
7 Zhodnocení využití pohádky pro osobnostní rozvoj
Závěr
Použité zdroje
Přílohy
Seznam odborné literatury
Literatura:
BAYNE, Rowan, Jenny BIMROSE a Ian HORTON. New directions in counselling. London: Routledge, 1996, x, 321 p. ISBN 0-203-43521-4.
BENEŠ, Bohuslav. Česká lidová slovesnost: výbor pro současného čtenáře. Vyd. 1. Praha: Odeon, 1990, 363, [5] p. of music. ISBN 80-207-0181-8.
BETTELHEIM, Bruno. Za tajemstvím pohádek: proč a jak je číst v dnešní době. Přel. L. Lucká. Praha: Lidové noviny, 2000. 335 s. ISBN 80-7106-290-1
BOBEK, Milan a Petr PENIŠKA. Práce s lidmi: učebnice poradenství, koučování, terapie a socioterapie pro pomáhající profese : s úvodem do filozofie práce s lidmi, systémových věd a psychologie. Vyd. 1. Brno: NC Publishing, 2008, 286 s. ISBN 9788090385825.
CAMPBELL, Joseph. Tisíc tváří hrdiny: Archetyp hrdiny v proměnách věků. 1. vyd. Praha: Portál, 2000, 339 s. ISBN 80-717-8354-4.
COREY, Gerald, Marianne Schneider COREY a Patrick CALLANAN. Issues and ethics in the helping professions. 8th ed. Australia: Brooks/Cole/Cengage Learning, c2011, xxv, 587 s. ISBN 9780495812418.
ČERNOUŠEK, Michal. Děti a svět pohádek: výbor pro současného čtenáře. 1. vyd. Praha: Albatros, 1990, 187 p. ISBN 80-000-0060-1.
FOBEL, Pavel. Etika & poradenstvo & prax. Vyd. 1. Banská Bystrica: Univerzita Mateja Bela, Fakulta humanitných vied, 2012, 198 s. ISBN 9788055703855.
FRANZ, Marie-Louise von. Psychologický výklad pohádek: smysl pohádkových vyprávění podle jungovské archetypové psychologie. 1. vyd. Přel. K. a J. Černí. Praha: Portál, 1998. 182 s. ISBN 80-7178-260-2.
KINDEL-BEILFUSS, Carmen. Umění ptát se: v koučování, poradenství a systemické terapii. Vyd. 1. Praha: Portál, 2012, 211 s. ISBN 9788026200895.
MACHOVCOVÁ, Kateřina. Nesamozřejmé perspektivy: genderová analýza v psychoterapii a psychologickém poradenství. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, Mezinárodní politologický ústav, 2011, 186 s. ISBN 9788021056053.
MOCNÁ, Dagmar. Encyklopedie literárních žánrů. 1. vyd. Praha: Paseka, 2004, 699 s. ISBN 80-718-5669-X.
NELL, Renée. Používání snů v párovém poradenství a terapii: jungiánský přístup. Vyd. 1. Brno: Emitos, 2009, 140 s. ISBN 9788087171080.
NEUBAUER, Zdeněk. Do světa na zkušenou čili o cestách tam a zase zpátky. 1. vyd. Praha: Hrnčířská dílna a redakce Třebonice, 1990, 32 s. ISBN 80-7111-000-0
PLHÁKOVÁ, A. Učebnice obecné psychologie. 1. vyd. Praha: Academia, 2005. 472 s. ISBN 80-200-1387-3.
ŠERÁK, Michal a Miroslava DVOŘÁKOVÁ. Kapitoly z teorie a praxe vzdělávání dospělých. Praha: Česká zemědělská univerzita v Praze, 2009, 138 s. ISBN 9788021320017.

Periodika:
ADLER, Felix. The moral education of children: The Use of Fairy Tales. The American Journal of Nursing. Vol. 1, No. 11 (Aug., 1901), s. 811-812. Dostupné z:http://www.jstor.org/stable/3402388
BROWN, Nina W. The Therapeutic Use of Fairy Tales with Adults in Group Therapy. Journal of Creativity in Mental Health. 2008-03-04, roč. 2, č. 4, s. 87-96. ISSN 1540-1383. DOI: 10.1300/J456v02n04_08. Dostupné z:http://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1300/J456v02n04_08

Ostatní zdroje:
STRUKOVÁ, Silvie. Možnosti využití pohádky v psychoterapii. Praha, 2003. Diplomová práce. Filozofická fakulta Univerzity Karlovy v Praze. Vedoucí práce Iva Štětovská.
ŠALAMOUNOVÁ, Zuzana. Výchovné akcenty v tradičních a autorských pohádkách [online]. 2007 [cit. 2013-03-17]. Bakalářská práce. Masarykova univerzita, Filozofická fakulta. Vedoucí práce Milada Rabušicová. Dostupné z: <http://is.muni.cz/th/109084/ff_b_b1/>.
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK