Informační výchova začínajících čtenářů v Městské knihovně v Praze – v knihovnách Smíchov a Barrandov
Název práce v češtině: | Informační výchova začínajících čtenářů v Městské knihovně v Praze – v knihovnách Smíchov a Barrandov |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Starting Reader and Information Literacy in the Municipal Library of Prague – library Smíchov and Barrandov |
Klíčová slova: | začínající čtenáři, začínající čtenáři AND knihovna, první čtení, informační výchova AND informatická výchova, výchova k práci s informacemi AND děti, Městská knihovna v Praze AND informační výchova |
Klíčová slova anglicky: | early reader, early reader AND library, first reading, information literacy OR informatics literacy, data training work AND children, Municipal library of Prague AND information literacy |
Akademický rok vypsání: | 2012/2013 |
Typ práce: | diplomová práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Ústav informačních studií a knihovnictví (21-UISK) |
Vedoucí / školitel: | PhDr. Hana Landová, Ph.D. |
Řešitel: | skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd. |
Datum přihlášení: | 22.05.2013 |
Datum zadání: | 22.05.2013 |
Schválení administrátorem: | zatím neschvalováno |
Datum potvrzení stud. oddělením: | 10.07.2013 |
Datum a čas obhajoby: | 13.09.2016 09:00 |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 22.07.2016 |
Datum proběhlé obhajoby: | 13.09.2016 |
Odevzdaná/finalizovaná: | odevzdaná studentem a finalizovaná |
Oponenti: | PhDr. Iva Zadražilová, Ph.D. |
Zásady pro vypracování |
Cíl: Přehled vedení informační výchovy začínajících čtenářů v knihovnách Smíchov a Barrandov, které patří mezi pobočky Městské knihovny v Praze. Z něho bude vycházet metodický návod pro práci s těmito čtenáři ve spolupráci s učiteli základních škol a v souladu s rámcovým vzdělávacím programem. Přínos: Přehled způsobů práce se začínajícími čtenáři a metodický návod pro práci s dětmi v 1. a 2. třídách základních škol v knihovně. Osnova: - informační výchova a výchova ke čtenářství – teorie - výchozí potřeby pro informační výchovu v knihovnách Smíchov a Barrandov a to ve spolupráci s rámcovým vzdělávacím programem spádových škol - aktuální stav – rozhovory s knihovnami a školami (dotazník) - možnosti rozvoje vedení informační výchovy – metodický návod - závěry |
Seznam odborné literatury |
CHALOUPKA, Otakar. Rozvoj dětského čtenářství. 1. vyd. Praha : Albatros, 1982. 572 s. Information literacy for 21st. century life. Slidershare.net [online]. [cit. 2013-05-02]. Dostupné z: www.slidershare.net/sheilawebber/information-literacy-for-21st-century-life NEJEZCHLEBOVÁ, Jana. Podpora rozvoje informační gramotnosti ve veřejných knihovnách. In Podpora informační gramotnosti ve veřejných knihovnách – cesta k budoucnosti. 1. vyd. Praha : Národní knihovna ČR, 2006, s. 7-20. ISBN 80-7050-500-1. VÁCLAVÍKOVÁ HELŠUSOVÁ, Lenka. Čtenářství v ČR podle výsledků sociologických výzkumů. In Podpora informační gramotnosti ve veřejných knihovnách – cesta k budoucnosti. 1. vyd. Praha : Národní knihovna ČR, 2006, s. 73-92. ISBN 80-7050-500-1. VÁGNEROVÁ, Marie. Kognitivní a sociální psychologie žáka základní školy. 1. vyd. Praha : Nakladatelství Karolinum, 2001. 304 s. ISBN 80-246-0181-8. |