Čtenářská gramotnost dětí na 1. stupni ZŠ : vliv rozdílných vzdělávacích programů
Název práce v češtině: | Čtenářská gramotnost dětí na 1. stupni ZŠ : vliv rozdílných vzdělávacích programů |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Reading literacy of primary school children : educational programmes influence |
Klíčová slova: | gramotnost, čtenářská gramotnost, základní škola, čtení, děti, vzdělávací programy, knihovny |
Klíčová slova anglicky: | literacy, reading literacy, primary school, reading, children, educational programmes, libraries |
Akademický rok vypsání: | 2012/2013 |
Typ práce: | diplomová práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Ústav informačních studií a knihovnictví (21-UISK) |
Vedoucí / školitel: | PhDr. Hana Landová, Ph.D. |
Řešitel: | skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd. |
Datum přihlášení: | 22.05.2013 |
Datum zadání: | 22.05.2013 |
Schválení administrátorem: | zatím neschvalováno |
Datum potvrzení stud. oddělením: | 10.07.2013 |
Datum a čas obhajoby: | 25.05.2015 09:00 |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 13.04.2015 |
Datum proběhlé obhajoby: | 25.05.2015 |
Odevzdaná/finalizovaná: | odevzdaná studentem a finalizovaná |
Oponenti: | Mgr. Michaela Slussareff, Ph.D. |
Zásady pro vypracování |
Cílem práce je analýza vlivu vzdělávacích programů na čtenářskou gramotnost dětí mladšího školního věku. Dále také vliv knihoven a jejich spolupráce se školami a další možnosti a prostředky ke zlepšeníí čtenářské gramotnosti dětí. Osnova: 1) Čtenářská gramotnost: obecná charakteristika konceptu 2) Prostředky a možnosti zlepšování čtenářské gramotnosti dětí 3) Klasické a alternativní vzdělávací programy: vymezení a charakteristika 4) Kvalitativní průzkum - rozdíl v čtenářské gramotnosti dětí na základní škole s klasickým vzdělávacím programem a na základní škole typu Montessori 5) Spolupráce knihoven a škol - aktuální stav a nápady na inovace (na příkladu základních škol ve městě Kladně) |
Seznam odborné literatury |
HAVEL, Jiří a Veronika NAJVAROVÁ. Rozvíjení gramotnosti ve výuce na 1. stupni ZŠ: výzkumná analýza a popis soudobého stavu. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2011, 110 s. ISBN 978-802-1057-142. LEDERBUCHOVÁ, Ladislava a Eva POTUŽNÍKOVÁ. Dítě a kniha: o čtenářství jedenáctiletých. 1. vyd. Plzeň: Aleš Čeněk, 2004, 179 s. Dětská naučná edice. ISBN 80-868-9801-6. METELKOVÁ SVOBODOVÁ, Radana a Marie ŠVRČKOVÁ. Čtenářská gramotnost na 1. stupni ZŠ z pohledu vzdělávacího oboru Český jazyk a literatura: výzkumná analýza a popis soudobého stavu. Vyd. 1. Ostrava: Pedagogická fakulta Ostravské univerzity v Ostravě, 2010, 147, [13] s. ISBN 978-80-7368-878-3. GUERNSEY, Lisa. Are Ebooks Any Good?. School Library Journal. 2011, roč. 57, č. 6, s. 28-32. ISSN 03628930. SCHATZ, Adrienne, Amy PANKO, Kim PIERCE a Stephen KRASHEN. Children underestimate how much their friends & classmates READ. Knowledge Quest. 2010, roč. 38, č. 5, s. 70-71. ISSN 10949046. |