Televizní drama v československém odborném diskursu 50. a 60. let.
Název práce v češtině: | Televizní drama v československém odborném diskursu 50. a 60. let. |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Television drama in Czechoslovak specialized discourse of the 1950s and 1960s |
Klíčová slova: | Československá televize, televizní drama, televizní inscenace, televizní teorie, televizní kritika, estetika televize, analýza diskursu |
Klíčová slova anglicky: | Czechoslovak television, television drama, television play, theory of television, television criticism, aesthetics of television, analysis of discourse |
Akademický rok vypsání: | 2012/2013 |
Typ práce: | diplomová práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Katedra filmových studií (21-KFS) |
Vedoucí / školitel: | doc. PhDr. Kateřina Svatoňová, Ph.D. |
Řešitel: | skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd. |
Datum přihlášení: | 19.05.2013 |
Datum zadání: | 19.05.2013 |
Schválení administrátorem: | zatím neschvalováno |
Datum potvrzení stud. oddělením: | 10.07.2013 |
Datum a čas obhajoby: | 05.02.2016 09:00 |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 08.01.2016 |
Datum proběhlé obhajoby: | 05.02.2016 |
Odevzdaná/finalizovaná: | odevzdaná studentem a finalizovaná |
Oponenti: | prof. PhDr. Ivan Klimeš |
Zásady pro vypracování |
Výzkumný záměr diplomové práce souvisí s plánem co nejkomplexněji zmapovat fenomén dramatické tvorby Československé televize v rámci jedné dekády, v níž se z upozaděné tvorby závislé na divadelní a literární sféře stalo specifické umělecké odvětví s vlastním teoretickým i kritickým zázemím. V bakalářské práci jsem získal důležité poznatky ohledně sociopolitických vlivů na tuto oblast a její organizační báze. Od těchto vnějších okolností se chci nyní vydat směrem k samotné reflexi konkrétní podoby televizních děl. Důležitým východiskem pro tuto cestu je poznat, jak se k televizní hře jako svébytnému útvaru přistupovalo v československém odborném a kritickém diskurzu daného desetiletí. V jaké míře byly vnímány rozdíly mezi jejími možnostmi a skutečnými realizacemi na našem území? Jaké specifické znaky byly televizním dramatickým dílům přiznávány? Existovala ideální představa o podobě televizních inscenací, tedy i určitá kritéria, o nichž se mohla opřít dobová televizní kritika? Jakou roli v této reflexi hrála inspirace cizími vzory a krystalizovala nějak představa svébytného českého přínosu do této sféry? A o jaké argumenty se opírala dobová obhajoba televizního filmu jako zcela samostatné tvůrčí oblasti? Stránky dobového tisku poskytovaly překvapivě rozsáhlý prostor pro řadu diskuzí a polemik nad otázkami a úkoly televizní tvorby. V řadě kulturních periodik i v denním tisku již od počátku šedesátých let fungovaly pravidelné televizní sloupky, kterými se rozvíjela televizní kritika spjata se jmény Dušana Havlíčka, Evy Pleskotové, Milana Schulze či Ladislava Smoljaka. Tito se rovněž zúčastňovali řady diskuzí a již před vznikem FITESu byly v těsném spojení s tvůrci televizního obsahu. Mým hlavním cílem je kromě zmapování rozvinuté oblasti televizní kritiky postihnout hlavní otázky a témata dobových diskuzí o televizní hře a sledovat jejich odrazy v měřítkách televizní kritiků. Pokusím se postihnout i vývojové tendence těchto kritérií, které by mohly odrážet zmíněné „osvobozování“ sledovaného druhu televizní tvorby, například i v souvislosti s určitými dramaturgickými etapami vynucenými politickým kontextem (silný nástup původní hry mladých autorů na přelomu let 1960/1961, krátké období společenskokritického realismu souvisejícího s liberálním kurzem kulturní politiky po XII. sjezdu ÚV KSČ v prosinci 1962 či následný vynucený odklon k literárním adaptacím a silnější stylizaci). Důležitou otázkou je, nakolik byla reflexe svázána s konkrétními tvůrčími počiny a tendencemi ČST, zda je brala v potaz jako důležité impulsy, které následně absorbovala, či zda více závisela na abstraktně idealistickém přístupu, případně na zahraničních vzorech. V tomto ohledu mě budou nejvíce zajímat reakce televizních publicistů na televizní hry/filmy, které samy experimentují s formálními prostředky a překračují vlastní hranice. Proto by také bylo zajímavé porovnat veřejné a spíše externí pohyby na poli reflexe televizní hry s teoretickou iniciativou rozvíjející se uvnitř televizní instituce (texty a publikace vydávané Studijním odborem ČST pro interní účely) či v akademickém prostředí (FAMU – Katedra scenáristiky a dramaturgie). Kritický diskurs tedy poslouží jako pevný referenční bod, skrze něj bude odkazováno na podobu dobového teoretického uvažování o televizní hře i na tvůrčí formu reflexe rozvíjenou uvnitř televizních her samotných.Zpracování dat bude předcházet rozsáhlá rešerše dobového tisku, u něhož jsem si ověřil přítomnost pravidelných rubrik zabývajících se televizí. Za cenný zdroj považuji především interní periodikum Televizní tvorba specializované na teorii a estetiku televizního média. V šedesátých letech vyšlo i několik publikací vztahujících se ke zvolenému tématu, včetně překladů a „vzorových“ scénářů z provenience BBC. Co nejúplnější zmapování „horizontu“ textů domácího i zahraničního původu, které měli televizní teoretici i praktici v dané době k dispozici, bude mít pro postihnutí dobového uvažování a vlivů na něj působících značný význam. |
Seznam odborné literatury |
ČEJCHAN, Vladislav, FULÍN, Vladislav, Televizní hry. Praha: Orbis 1966. FORMAN, Zdeněk, Výrazové prostředky filmu a televize. Praha: Státní pedagogické nakladatelství 1970. HAJNÝ, Pavel, Pražská dramaturgie původní televizní hry 1955-60. Praha: AMU – Katedra scenáristiky a dramaturgie 1966. HUGHES, Ken, Sammy. Praha: Studijní odbor Čs. televize 1966. CHAYEFSKI, Paddy, Večírek na rozloučenou. Praha: Studijní odbor Čs. televize 1966. MERCER David, Nedělní svačina. Praha: Studijní odbor Čs. televize 1966. POSPÍŠILOVÁ, Libuše, Využití reportážních prvků v umělecké televizní tvorbě. Praha: AMU – Katedra scenáristiky a dramaturgie 1970. SAPPAK, Vladimír, SCHULZ, Milan, SADKOVÁ, Eva, SMOLJAK, Ladislav, Čtyřikrát o televizi. Praha: Československý spisovatel 1961. SEARLING, Red, Smuteční mše za těžkou váhu. Praha: Studijní odbor Čs. televize 1966. ŠEVČOVIČ, Petr, Niekolko úvah o vnímání televizného příběhu a jeho predpokladoch. Praha: AMU – Katedra scenáristiky a dramaturgie 1966. TAYLOR, John Russell, Anatomie televizní hry I, II. Praha: Československá televize 1964. TARRONI, E., Televizní estetika. Praha: Studijní odbor Čs. televize 1964. Specifika televize. Praha: Ústřední archivy a dokumentace Čs. televize 1962.Periodika Film a doba (1960 – 1969) Filmové a televizní noviny (1965 – 1969) Kultura (1960 – 1962) Kulturní tvorba (1963 – 1968) Kulturní noviny (1968) Literární noviny (1960 – 1968) Rudé právo (1960 – 1969) Svobodné slovo (1960 – 1969) Televizní tvorba (1963 – 1969) |