Spánek a profesní zátěž učitele
Název práce v češtině: | Spánek a profesní zátěž učitele |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Sleep and Professional Stress of Teacher |
Klíčová slova: | spánek, pracovní zátěž, syndrom vyhoření, spokojenost se životem, učitelé |
Klíčová slova anglicky: | sleep, workload, burnout syndrome, satisfaction with life, teachers |
Akademický rok vypsání: | 2012/2013 |
Typ práce: | diplomová práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Katedra psychologie (21-KPS) |
Vedoucí / školitel: | PhDr. Iva Štětovská, Ph.D. |
Řešitel: | skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd. |
Datum přihlášení: | 06.05.2013 |
Datum zadání: | 06.05.2013 |
Schválení administrátorem: | zatím neschvalováno |
Datum potvrzení stud. oddělením: | 20.05.2013 |
Datum a čas obhajoby: | 23.05.2016 00:00 |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 25.03.2016 |
Datum proběhlé obhajoby: | 23.05.2016 |
Odevzdaná/finalizovaná: | odevzdaná studentem a finalizovaná |
Oponenti: | PhDr. Eva Šírová, Ph.D. |
Zásady pro vypracování |
Profese učitele je charakterizována řadou specifických zátěžových faktorů, které mají dopad zejména v oblasti psychického zdraví. Tím větší význam mají preventivní faktory, které riziko psychické profesní zátěže minimalizují. Psychologická problematika odpočinku (zejména spánkových aktivit) se proto dostává do centra pozornosti. Podstatná část učitelů si přináší práci domů a teprve po zvládnutí domácích a rodinných aktivit se vrací k profesním činnostem, což často vede ke zkracování množství spánku a nedostatečnému odpočinku. Teoretická část diplomové práce se bude zabývat spánkem a jeho funkcemi, učitelskou profesí a profesní zátěží. Empirická část práce se pokusí zmapovat spánkové zvyklosti (rozsah, kvalita, pocit odpočinku) učitelů, resp. učitelek a jejich psychologické souvislosti s vnímáním a zvládáním profesní zátěže, případně i subjektivně vnímanou kvalitou života. |
Seznam odborné literatury |
HLADKÝ, A. (1993). Zdravotní aspekty zátěže a stresu. 1. vyd. Praha: Karolinum. HLADKÝ, A. - ŽIDKOVÁ, Z. (1999) .Metody hodnocení psychosociální pracovní zátěže: metodická příručka. 1. vyd. Praha: Karolinum. LEE-CHIONG, T. L. (2006).Sleep: a comprehensive handbook. Hoboken, N.J.: Wiley. PARMEGGIANI, L. P. – VELLUTI, R. A.(2005). The physiologic nature of sleep. London : Imperial College Press. PAYNE, J. (2005).Kvalita života a zdraví. Vyd. 1. V Praze: Triton. PRŮCHA, J.(2002).Učitel: současné poznatky o profesi. 1. vyd. Praha: Portál. ŘEHULKA, E. - ŘEHULKOVÁ, O.(1998). Učitelé a zdraví 1. Brno: Křepela. |