Psychosociální intervence po hromadných kritických událostech s přihlédnutím k potřebám osob nevidomých a slabozrakých
Název práce v češtině: | Psychosociální intervence po hromadných kritických událostech s přihlédnutím k potřebám osob nevidomých a slabozrakých |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Psychosocial intervention after mass critical incidents with respect to the needs of blind and visually impaired persons |
Klíčová slova: | Psychosociální intervence, hromadné kritické události, osoby nevidomé a slabozraké |
Klíčová slova anglicky: | Psychosocial intervention, mass critical incidents, blind and visually impaired persons |
Akademický rok vypsání: | 2012/2013 |
Typ práce: | bakalářská práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Katedra psychologie (21-KPS) |
Vedoucí / školitel: | PhDr. Mgr. Simona Hoskovcová, Ph.D. |
Řešitel: | skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd. |
Datum přihlášení: | 24.04.2013 |
Datum zadání: | 24.04.2013 |
Schválení administrátorem: | zatím neschvalováno |
Datum potvrzení stud. oddělením: | 20.05.2013 |
Datum a čas obhajoby: | 23.06.2015 00:00 |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 03.05.2015 |
Datum proběhlé obhajoby: | 23.06.2015 |
Odevzdaná/finalizovaná: | odevzdaná studentem a finalizovaná |
Oponenti: | PhDr. David Čáp, Ph.D. |
Zásady pro vypracování |
V práci bude zpracována problematika psychosociální intervence po kritických událostech, jako jsou přírodní katastrofy, hromadné dopravní nehody, teroristické útoky aj. V práci budou zpracovány nejen odborné texty na dané téma, ale bude vytvořen i přehled dostupných vodítek pro záchranné složky z ČR a dalších zemí. Návazně se bude práce zabývat způsoby psychosociální intervence osob nevidomých a slabozrakých, pojmenuje specifické potřeby této skupiny osob a shrne doporučení pro pomáhající osoby a záchranné složky. V druhé části bude navržen výzkum, který ověří účinnost některých popsaných intervenčních metod v přímém kontaktu s osobami s poruchou zraku. |
Seznam odborné literatury |
Adler, M. A. (1987). Psychosocial interventions with deaf-blind youths and adults. In B. W. Heller, L. M. Flohr, L. S. Zegans (Eds.), Psychosocial interventions with sensorially disabled persons (pp. 187-207). Orlando, FL England: Grune & Stratton, Inc/Harcourt, Bra.
Barton, A.H. (1969). Communities in Disaster. A sociological analysis of collective stress situations. New York: Garden City. Baštecká, B. a kol. (2005). Terénní krizová práce. Praha, Grada. Bedlánová, M. (2012). Životní příběhy lidí se získanou ztrátou zraku se zřetelem na proces adaptace (Diplomová práce). Masarykova univerzita, Brno. Brewin, C. R., Andrews, B., & Valentin, J. D. (2000). Meta-analysis of risk factors for postraumatic stress disorder in trauma-exposed adults. Journal of Consulting and Clinical Psychology. Fillerová, G. (2012). Informovanost sociálních pracovníků o službách krizových center (Diplomová práce). Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích, České Budějovice. Galvas, Z. Psychologická pomoc a krizová intervence zaměřená na dospělé hluchoslepé. Retrieved from: http://www.braillnet.cz/sons/docs/tl98/studie9.htm Hanuš P., Hellebrandová K. (2006). Krizová intervence. Praha: Vzdělávací institut ochrany dětí. Hoskovcová, S. (2009). Psychosociální intervence. (1. vyd., 184 s.) Praha: Karolinum. MV GŘ HZS ČR: Zásady komunikace s osobami se zdravotním postižením na místě zásahu. Bojový řád JPO – taktické postupy zásahu, Metodický list č. 12S z 30.11.2007. Rozbořilová, E. (2013). Specifika výuky prostorové orientace a samostatného pohybu dospělých osob s hluchoslepotou (Diplomová práce). Masarykova univerzita, Brno. Vodáčková, D. a kol. (2002). Krizová intervence. Praha: Portál. |