Osudy matičních školy a jejich učitelů; Ústřední matice školská v jižních Čechách 1880-1918
Název práce v češtině: | Osudy matičních školy a jejich učitelů; Ústřední matice školská v jižních Čechách 1880-1918 |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Desteny of schools of Central School Foundation and their teachers; Central School Foundation in South Bohemia 1880-1918 |
Klíčová slova: | Ústřední matice školská, jižní Čechy, národní menšinové školy, učitelé, přelom 19. a 20. století |
Klíčová slova anglicky: | Central School Foundation, South Bohemia, national minority schools, teachers, the turn of 19th and 20th century |
Akademický rok vypsání: | 2012/2013 |
Typ práce: | diplomová práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Ústav českých dějin (21-UCD) |
Vedoucí / školitel: | PhDr. Luboš Velek, Ph.D. |
Řešitel: | skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd. |
Datum přihlášení: | 23.04.2013 |
Datum zadání: | 23.04.2013 |
Schválení administrátorem: | zatím neschvalováno |
Datum potvrzení stud. oddělením: | 06.05.2013 |
Datum a čas obhajoby: | 02.02.2015 09:00 |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 14.12.2014 |
Datum proběhlé obhajoby: | 02.02.2015 |
Odevzdaná/finalizovaná: | odevzdaná studentem a finalizovaná |
Oponenti: | doc. PhDr. Magdaléna Pokorná, CSc. |
Zásady pro vypracování |
- Na základě dostupných archivních pramenů a odborné literatury zmapovat zřizování a následné fungování menšinových škol Ústřední matice školské v jižních Čechách. Podívat se na problémy, které souvisely s převodem škol do obecní správy. Zjistit zda, popřípadě jak, se ÚMŠ podílela na podpoře škol po jejich „zveřejnění.“ - Zaměřit se na učitele, kteří pro ÚMŠ pracovali. Z jakého důvodu vstoupili do služeb soukromé instituce, jaké to pro ně mělo výhody/nevýhody, jejich školní i mimoškolní aktivity, problematika penzí. |
Seznam odborné literatury |
Základní archivní prameny: Národní Archiv, fond: Ústřední matice školská. Fondy matičních škol a místních (okresních) školních rad ve Státním okresním archivu České Budějovice, Český Krumlov a Prachatice. Státní okresní archiv České Budějovice, fond: Matice školská. Základní tištěné prameny: Menšinová revue : neodvislý časopis menšinového učitelstva : orgán Jednoty matičních učitelů a pěstounek i Jednoty českého učitelstva v Dolních Rakousích. Novosady u Olomouce, 1911-1913. Menšinový učitel : neodvislý politický měsíčník menšinového učitelstva a menšin českých vůbec : orgán Jednoty matičních učitelů a pěstounek i Jednoty českého učitelstva v Dolních Rakousích. red. Rudolf Žižka. Novosady u Olomouce, 1910-1914. Vlastenecké poslání našemu národnímu učitelstvu, vyd. NJP a NJS.Praha, 1892. 16 s. Věstník Ústřední Matice Školské. Praha, 1885 -1938. Výroční zprávy Ústřední matice školské za školní roky 1881-1918. TITĚRA, František. Česká škola v Prachaticích. Praha, 1907. 16 s. TITĚRA, František. České dítě patří do české školy!. Praha, 1913. 16 s. Základní literatura: 1880-1930 : Padesát let Ústřední Matice Školské : Pamětní list vydaný na oslavu půlstoleté činnosti Ústřední Matice Školské v Praze. Praha, 1931. 134s. BĚLOHRÁDEK, František. Školství menšinové a ústřední matice školská. In: Česká politika. Díl V. Kulturní, zvláště školské úkoly české politiky. Red: Zd.V. Tobolka. Praha, 1913. s. 335–433. Československá vlastivěda. díl X. Osvěta. red.Otakar Kádner, Praha 1931. 649s. KOŘALKA, Jiří. Češi v habsburské říši a v Evropě 1815–1914, Praha 1996. 354s. KŘEN, Jan. Konfliktní společenství: Češi a Němci 1780–1918. Praha, 1990. 508s. KYOGOKU, Toshiaki. Národní agitace a obecné školství na Moravě na přelomu 19. a 20. století. Boj o české dítě. In: Místo národních jazyků ve výchově, školství a vědě v Habsburské monarchii 1867-1918. Ed. Binder Harald – Křivohlavá Barbora – Velek Luboš. s 563–578. KYOGOKU, Toshiaki. Vývoj obecného školství na Moravě v 70. letech 19. století: k problematice tzv. „germanizace“ za německo – liberální vlády. In: ČMM, 2001, č.2, s. 433–451. MĚCHÝŘ, Jan. České národní menšinové školství v Čechách 1867–1914. In: Sborník k problematice multietnicity. České země jako multietnická společnost: Češi, Němci a Židé ve společenském životě českých zemí 1848–1918. Ed. Zdeněk Kárník. s. 67-84. MORKES, František. K počátkům spolkového života učitelů v Čechách a na Moravě. (Pohledem dokumentů archivu Pedagogického muzea J.A.Komenského v Praze). Paginae historiae 9, 2001, s. 140-151. MORKES, František. Kapitoly o školství, o ministerstvu a jeho představitelích. (Období let 1848-2001). Praha, 2002. 122 s. MORKES, František. Péče obcí o školy v minulosti. In: Učitelské noviny. Roč. 102, č. 34, 1999, s. 15-16. ŘEHÁČEK, Karel. Ústřední matice školská 1918-1951. In: Paginae historie. Roč. 15, 2007. s. 97-130. ŠAFRÁNEK, Jan. Školy české- obraz jejich vývoje a osudů. II. svazek 1848–1913. Praha, 1918. 447s. ŠPIRITOVÁ, Alexandra. Ústřední matice školská v letech 1880–1919. In: Paginae historiae: sborník Národního archivu. Roč. 1, 1993. s. 178 - 195. TOBOLKA, Zdeněk Václav. Politické dějiny československého národa od roku 1848 až do dnešní doby, III. díl 1879–1914. I. část. Praha, 1934. 357s. URBAN, Otto. Česká společnost 1848–1918. Praha, 1982. 690s. VONDRÁČEK, Karel. 1884–1934 - 50 let Národní jednoty pošumavské. Praha, 1934. 549s. ZAHRA, Tara. Kidnapped souls: National indiference and the battle for children in the bohemian lands, 1900-1948. 1st printing. New York: Cornell University Press, 2008. 279s. ZAHRA, Tara. Reclaiming children for the nation: Germanization, nation ascription, and democracy in the bohemian lands, 1900-1945. In: Central European History, 2004, roč. 37, č.4, s. 501–543. ZAHRA, Tara. The battle for children: Lex Perek, national classification, and democracy in bohemian lands 1900–1938. In: Moravské vyrovnání z roku 1905. Ed. Fasora Lukáš – Hanuš Jiří – Malíř Jiří, 2005. s. 129–143. |