Žáci, jazyk, komunikace. Postoje žáků druhého stupně základních škol ke spisovné češtině
Název práce v češtině: | Žáci, jazyk, komunikace. Postoje žáků druhého stupně základních škol ke spisovné češtině |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | --- |
Klíčová slova: | žáci, postoje, jazyková kultura, spisovnost, kodifikace, technika spojitých masek |
Klíčová slova anglicky: | pupils, attitudes, language culture, standard, codification, matched-guise technique |
Akademický rok vypsání: | 2012/2013 |
Typ práce: | bakalářská práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Ústav českého jazyka a teorie komunikace (21-UCJTK) |
Vedoucí / školitel: | prof. PhDr. Karel Šebesta, CSc. |
Řešitel: | skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd. |
Datum přihlášení: | 10.04.2013 |
Datum zadání: | 09.05.2013 |
Schválení administrátorem: | zatím neschvalováno |
Datum potvrzení stud. oddělením: | 20.05.2013 |
Datum a čas obhajoby: | 15.06.2015 10:00 |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 12.05.2015 |
Datum proběhlé obhajoby: | 15.06.2015 |
Odevzdaná/finalizovaná: | odevzdaná studentem a finalizovaná |
Oponenti: | doc. Mgr. Jan Chromý, Ph.D. |
Zásady pro vypracování |
Cílem práce je zjistit a popsat vybrané postoje žáků 2. stupně základní školy nebo odpovídajících ročníků víceletých gymnázií k jazykovým a komunikačním jevům, s primárním zřetelem k těm postojům, které jsou předmětem zájmu teorie jazykové kultury, jazykového managementu, konceptu minimální intervence apod. Autorka bude postoje žáků zjišťovat primárně s využitím dotazníkového šetření a následných interview s přihlédnutím k řečové praxi sledovaných žáků. Předpokládaný postup práce: 1. Studium relevantní odborné literatury (postoje k jazyku, jazyk mládeže ve školním věku, rteorie jazykové kukltury, jazykového managementu, koncept minimální intervence) 2. Upřesnění cíle a postupu práce 3. Sestavení výzkumného vzorku, získání jazykových dat (písemných, ev. též ústních), jejich analýza 4. Příprava dotazníku a následných interview (v úvahu přicházejí částečně strukturovaná interview) - mj. se zřetelem k výslůedkům analýzy jazykových dat 5. Zadání dotazníku, analýza a vyhodnocení výsledků 6. Realizace následných interview, analýza jejich výsledků, jejich konfrontace s výsledky dotazníkového šetření 8. Konfrontace výsledků analýzy jazykových dat, dotazníkového šetření a následných interview 9. Shrnutí výsledků, formulace závěrů |
Seznam odborné literatury |
ADAM, Robert. K otázce kodifikační pravomoci. Naše řeč. 2005, roč. 88, č. 4. ADAM, Robert. Znovu a šířeji o formě kodifikace. Naše řeč. 2006, roč. 89, č. 4. BAYEROVÁ-NERLICHOVÁ, L. (2004): Jazykový úzus vs. postoj k jazyku v Čechách: výsledkyempirického a sociolingvistického výzkumu v západních Čechách a Praze. Slovo a slovesnost,65, s. 174–193. CVRČEK, Václav. Teorie jazykové kultury po roce 1945. Vyd. 1. Praha: Karolinum, 2006, 123 s. ISBN 8024610442. CVRČEK, Václav. Teorie intervencí a koncept minimální intervence. Praha: Univerzita Karlova v Praze, 2008. 237 s. Vedoucí práce Petr Sgall. CVRČEK, Václav. Regulace jazyka a Koncept minimální intervence. Vyd. 1. Praha: NLN, Nakladatelství Lidové noviny, 2008, 230 s. ISBN 9788071066002. DANEŠ, F. (1999b): Postoje a hodnoticí kritéria při kodifikaci. In: O. Uličný (ed.), Jazyk a text I.Výbor z lingvistického díla Františka Daneše, část 2. Praha: FF UK, s. 277–288. GAVORA, Peter. Úvod do pedagogického výzkumu. 2., rozš. české vyd. Brno: Paido, 2010, 261 s. ISBN 9788073151850. CHROMÝ, Jan. Postoje k jazyku, technika spojitých masek a čeština. Naše řeč 92, 2009, č. 5, s. 252 nn. JANČÁKOVÁ, Jana, Miroslav KOMÁREK a Oldřich ULIČNÝ. Spisovná čeština a jazyková kultura 1993: sborník z olomoucké konference 23. - 27.8. 1993. Praha: Univerzita Karlova, 1995, s.195-399. ISBN 8085899027. MATHESIUS, Vilém, Bohuslav HAVRÁNEK, Roman JAKOBSON, Jan MUKAŘOVSKÝ a Miloš WEINGART. Spisovná čeština a jazyková kultura. Praha: Melantrich, 1932, 257 s. PELIKÁN, Jiří. Základy empirického výzkumu pedagogických jevů. 2. nezměn. vyd. Praha: Karolinum, 2011, 270 s. ISBN 9788024619163. PRŮCHA, Jan. Pedagogický výzkum: uvedení do teorie a praxe. 1. vyd. Praha: Karolinum, 1995, 132 s. ISBN 8071841323. PRŮCHA, Jan. Dětská řeč a komunikace: poznatky vývojové psycholingvistiky. Vyd. 1. Praha: Grada, 2011, 199 s. ISBN 9788024736037. STICH, A. (1979): K pojmu jazykové kultury a jeho obsahu. In: Aktuální otázky jazykové kulturyv socialistické společnosti. Praha: Academia, s. 98–108.ULIČNÝ, O. (1995): Spisovná čeština a hodnotová orientace. In: Spisovná čeština a jazyková kultura1993, sv. 1. Praha: FF UK, s. 65–71. VYGOTSKIJ, Lev Semenovič. Psychologie myšlení a řeči. Vyd. 1. (jako komentovaný výbor, celkově v češtině 3.). Praha: Portál, 2004, 135 s. ISBN 8071789437. |