Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 368)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Žáci, jazyk, komunikace. Postoje žáků druhého stupně základních škol ke spisovné češtině
Název práce v češtině: Žáci, jazyk, komunikace. Postoje žáků druhého stupně základních škol ke spisovné češtině
Název v anglickém jazyce: ---
Klíčová slova: žáci, postoje, jazyková kultura, spisovnost, kodifikace, technika spojitých masek
Klíčová slova anglicky: pupils, attitudes, language culture, standard, codification, matched-guise technique
Akademický rok vypsání: 2012/2013
Typ práce: bakalářská práce
Jazyk práce: čeština
Ústav: Ústav českého jazyka a teorie komunikace (21-UCJTK)
Vedoucí / školitel: prof. PhDr. Karel Šebesta, CSc.
Řešitel: skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd.
Datum přihlášení: 10.04.2013
Datum zadání: 09.05.2013
Schválení administrátorem: zatím neschvalováno
Datum potvrzení stud. oddělením: 20.05.2013
Datum a čas obhajoby: 15.06.2015 10:00
Datum odevzdání elektronické podoby:12.05.2015
Datum proběhlé obhajoby: 15.06.2015
Odevzdaná/finalizovaná: odevzdaná studentem a finalizovaná
Oponenti: doc. Mgr. Jan Chromý, Ph.D.
 
 
 
Zásady pro vypracování
Cílem práce je zjistit a popsat vybrané postoje žáků 2. stupně základní školy nebo odpovídajících ročníků víceletých gymnázií k jazykovým a komunikačním jevům, s primárním zřetelem k těm postojům, které jsou předmětem zájmu teorie jazykové kultury, jazykového managementu, konceptu minimální intervence apod. Autorka bude postoje žáků zjišťovat primárně s využitím dotazníkového šetření a následných interview s přihlédnutím k řečové praxi sledovaných žáků.
Předpokládaný postup práce:
1. Studium relevantní odborné literatury (postoje k jazyku, jazyk mládeže ve školním věku, rteorie jazykové kukltury, jazykového managementu, koncept minimální intervence)
2. Upřesnění cíle a postupu práce
3. Sestavení výzkumného vzorku, získání jazykových dat (písemných, ev. též ústních), jejich analýza
4. Příprava dotazníku a následných interview (v úvahu přicházejí částečně strukturovaná interview) - mj. se zřetelem k výslůedkům analýzy jazykových dat
5. Zadání dotazníku, analýza a vyhodnocení výsledků
6. Realizace následných interview, analýza jejich výsledků, jejich konfrontace s výsledky dotazníkového šetření
8. Konfrontace výsledků analýzy jazykových dat, dotazníkového šetření a následných interview
9. Shrnutí výsledků, formulace závěrů
Seznam odborné literatury
ADAM, Robert. K otázce kodifikační pravomoci. Naše řeč. 2005, roč. 88, č. 4.
ADAM, Robert. Znovu a šířeji o formě kodifikace. Naše řeč. 2006, roč. 89, č. 4.
BAYEROVÁ-NERLICHOVÁ, L. (2004): Jazykový úzus vs. postoj k jazyku v Čechách: výsledkyempirického a sociolingvistického výzkumu v západních Čechách a Praze. Slovo a slovesnost,65, s. 174–193.
CVRČEK, Václav. Teorie jazykové kultury po roce 1945. Vyd. 1. Praha: Karolinum, 2006, 123 s. ISBN 8024610442.
CVRČEK, Václav. Teorie intervencí a koncept minimální intervence. Praha: Univerzita Karlova v Praze, 2008. 237 s. Vedoucí práce Petr Sgall.
CVRČEK, Václav. Regulace jazyka a Koncept minimální intervence. Vyd. 1. Praha: NLN, Nakladatelství Lidové noviny, 2008, 230 s. ISBN 9788071066002.
DANEŠ, F. (1999b): Postoje a hodnoticí kritéria při kodifikaci. In: O. Uličný (ed.), Jazyk a text I.Výbor z lingvistického díla Františka Daneše, část 2. Praha: FF UK, s. 277–288.
GAVORA, Peter. Úvod do pedagogického výzkumu. 2., rozš. české vyd. Brno: Paido, 2010, 261 s. ISBN 9788073151850.
CHROMÝ, Jan. Postoje k jazyku, technika spojitých masek a čeština. Naše řeč 92, 2009, č. 5, s. 252 nn.
JANČÁKOVÁ, Jana, Miroslav KOMÁREK a Oldřich ULIČNÝ. Spisovná čeština a jazyková kultura 1993: sborník z olomoucké konference 23. - 27.8. 1993. Praha: Univerzita Karlova, 1995, s.195-399. ISBN 8085899027.
MATHESIUS, Vilém, Bohuslav HAVRÁNEK, Roman JAKOBSON, Jan MUKAŘOVSKÝ a Miloš WEINGART. Spisovná čeština a jazyková kultura. Praha: Melantrich, 1932, 257 s.
PELIKÁN, Jiří. Základy empirického výzkumu pedagogických jevů. 2. nezměn. vyd. Praha: Karolinum, 2011, 270 s. ISBN 9788024619163.
PRŮCHA, Jan. Pedagogický výzkum: uvedení do teorie a praxe. 1. vyd. Praha: Karolinum, 1995, 132 s. ISBN 8071841323.
PRŮCHA, Jan. Dětská řeč a komunikace: poznatky vývojové psycholingvistiky. Vyd. 1. Praha: Grada, 2011, 199 s. ISBN 9788024736037.
STICH, A. (1979): K pojmu jazykové kultury a jeho obsahu. In: Aktuální otázky jazykové kulturyv socialistické společnosti. Praha: Academia, s. 98–108.ULIČNÝ, O. (1995): Spisovná čeština a hodnotová orientace. In: Spisovná čeština a jazyková kultura1993, sv. 1. Praha: FF UK, s. 65–71.
VYGOTSKIJ, Lev Semenovič. Psychologie myšlení a řeči. Vyd. 1. (jako komentovaný výbor, celkově v češtině 3.). Praha: Portál, 2004, 135 s. ISBN 8071789437.
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK