Komunikace dítěte s poruchou autistického spektra
Název práce v češtině: | Komunikace dítěte s poruchou autistického spektra |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Communication of a child with autism spectrum disorder |
Klíčová slova: | poruchy autistického spektra, atypický autismus, komunikace, narušená komunikační schopnost ve verbální i neverbální rovině, případová studie |
Klíčová slova anglicky: | autism spectrum disorders, atypical autism, communication, impaired communication ability in verbal and non-verbal level, case study |
Akademický rok vypsání: | 2012/2013 |
Typ práce: | diplomová práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Ústav českého jazyka a teorie komunikace (21-UCJTK) |
Vedoucí / školitel: | doc. PhDr. Lucie Saicová Římalová, Ph.D. |
Řešitel: | skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd. |
Datum přihlášení: | 15.03.2013 |
Datum zadání: | 14.05.2013 |
Schválení administrátorem: | zatím neschvalováno |
Datum potvrzení stud. oddělením: | 04.06.2013 |
Datum a čas obhajoby: | 22.06.2015 09:00 |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 13.05.2015 |
Datum proběhlé obhajoby: | 22.06.2015 |
Odevzdaná/finalizovaná: | odevzdaná studentem a finalizovaná |
Oponenti: | Eva Filippová, Ph.D. |
Zásady pro vypracování |
Cílem práce je analyzovat specifika jazyka a komunikace dítěte s poruchou autistického spektra v předškolním věku; základem práce je případová studie konkrétního dítěte. Postup práce: 1. Prostudovat dostupnou odbornou literaturu k tématu, zejm. literaturu o jazyce a komunikaci dětí daného věku, o jazyce a komunikaci dětí s poruchami autistického spektra a o komunikaci s lidmi s danou poruchou. 2. Získat informovaný souhlas zákonných zástupců dítěte, které má být sledováno. 3. Shromáždit materiál k analýze: základním materiálem budou videonahrávky přirozené komunikace sledovaného dítěte, zejména v předškolním zařízení; nahrávání může být podle potřeby doplňováno dalšími metodami (např. rodičovský dotazník, rozhovor s rodiči, řízený rozhovor s dítětem aj.) 4. Videonahrávky transkribovat (zvolit vhodný způsob přepisu). 5. Provést komplexní analýzu získaného materiálu z hlediska jazykových prostředků roviny zvukové, morfologické, syntaktické, slovní zásoby a sémantiky, pragmatiky (včetně vyjadřování komunikačních záměrů, užívaných komunikačních strategií, způsobu zapojování do dialogu atp.). Sledovat rovněž komunikační strategie užívané komunikačním partnerem (komunikačními partnery) dítěte. 6. Na základě provedené analýzy a s oporou o prostudovanou literaturu charakterizovat jazykové a komunikační dovednosti sledovaného dítěte, popsat jejich specifika a charakterizovat i specifické komunikační strategie užívané komunikačními partnery dítěte. |
Seznam odborné literatury |
Bavin, E. L.: The Cambridge Handbook of Child Language. Cambridge et al. 2009. (vybrané části) Gardner, H. – Forrester, M.: Analysing Interactions in Childhood. Chichester 2010. Kolláriková, Z. – Pupala, B. (eds.): Předškolní a primární pedagogika. Praha 2001. Lechta, V.: Symptomatické poruchy řeči u dětí. Praha 2002. (vybrané části) Ninio, A. – Snow, C. E.: Pragamatic Development. Boulder – Oxford 1996. Pačesová, J.: Řeč v raném dětství. Brno 1979. Průcha, J.: Dětská řeč a komunikace. Praha 2011. (relevantní části) Slowík, J.: Komunikace s lidmi s postižením. Praha 2010. (relevantní části) Škodová, E. a kol.: Klinická logopedie. Praha 2003. (vybrané části) Šulová, L.: Raný psychický vývoj dítěte. Praha 2004. (relevantní části) Thorová, K.: Poruchy autistického spektra. Praha 2012. Zezulková, E.: Jazyková a komunikativní kompetence dětí s mentálním postižením. Ostrava 2011. Relevantní časopisecké a sborníkové články, encyklopedická hesla, bakalářské a diplomové práce k tématu |