Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 368)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Komunikace dítěte s poruchou autistického spektra
Název práce v češtině: Komunikace dítěte s poruchou autistického spektra
Název v anglickém jazyce: Communication of a child with autism spectrum disorder
Klíčová slova: poruchy autistického spektra, atypický autismus, komunikace, narušená komunikační schopnost ve verbální i neverbální rovině, případová studie
Klíčová slova anglicky: autism spectrum disorders, atypical autism, communication, impaired communication ability in verbal and non-verbal level, case study
Akademický rok vypsání: 2012/2013
Typ práce: diplomová práce
Jazyk práce: čeština
Ústav: Ústav českého jazyka a teorie komunikace (21-UCJTK)
Vedoucí / školitel: doc. PhDr. Lucie Saicová Římalová, Ph.D.
Řešitel: skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd.
Datum přihlášení: 15.03.2013
Datum zadání: 14.05.2013
Schválení administrátorem: zatím neschvalováno
Datum potvrzení stud. oddělením: 04.06.2013
Datum a čas obhajoby: 22.06.2015 09:00
Datum odevzdání elektronické podoby:13.05.2015
Datum proběhlé obhajoby: 22.06.2015
Odevzdaná/finalizovaná: odevzdaná studentem a finalizovaná
Oponenti: Eva Filippová, Ph.D.
 
 
 
Zásady pro vypracování
Cílem práce je analyzovat specifika jazyka a komunikace dítěte s poruchou autistického spektra v předškolním věku; základem práce je případová studie konkrétního dítěte.
Postup práce:
1. Prostudovat dostupnou odbornou literaturu k tématu, zejm. literaturu o jazyce a komunikaci dětí daného věku, o jazyce a komunikaci dětí s poruchami autistického spektra a o komunikaci s lidmi s danou poruchou.
2. Získat informovaný souhlas zákonných zástupců dítěte, které má být sledováno.
3. Shromáždit materiál k analýze: základním materiálem budou videonahrávky přirozené komunikace sledovaného dítěte, zejména v předškolním zařízení; nahrávání může být podle potřeby doplňováno dalšími metodami (např. rodičovský dotazník, rozhovor s rodiči, řízený rozhovor s dítětem aj.)
4. Videonahrávky transkribovat (zvolit vhodný způsob přepisu).
5. Provést komplexní analýzu získaného materiálu z hlediska jazykových prostředků roviny zvukové, morfologické, syntaktické, slovní zásoby a sémantiky, pragmatiky (včetně vyjadřování komunikačních záměrů, užívaných komunikačních strategií, způsobu zapojování do dialogu atp.). Sledovat rovněž komunikační strategie užívané komunikačním partnerem (komunikačními partnery) dítěte.
6. Na základě provedené analýzy a s oporou o prostudovanou literaturu charakterizovat jazykové a komunikační dovednosti sledovaného dítěte, popsat jejich specifika a charakterizovat i specifické komunikační strategie užívané komunikačními partnery dítěte.
Seznam odborné literatury
Bavin, E. L.: The Cambridge Handbook of Child Language. Cambridge et al. 2009. (vybrané části)
Gardner, H. – Forrester, M.: Analysing Interactions in Childhood. Chichester 2010.
Kolláriková, Z. – Pupala, B. (eds.): Předškolní a primární pedagogika. Praha 2001.
Lechta, V.: Symptomatické poruchy řeči u dětí. Praha 2002. (vybrané části)
Ninio, A. – Snow, C. E.: Pragamatic Development. Boulder – Oxford 1996.
Pačesová, J.: Řeč v raném dětství. Brno 1979.
Průcha, J.: Dětská řeč a komunikace. Praha 2011. (relevantní části)
Slowík, J.: Komunikace s lidmi s postižením. Praha 2010. (relevantní části)
Škodová, E. a kol.: Klinická logopedie. Praha 2003. (vybrané části)
Šulová, L.: Raný psychický vývoj dítěte. Praha 2004. (relevantní části)
Thorová, K.: Poruchy autistického spektra. Praha 2012.
Zezulková, E.: Jazyková a komunikativní kompetence dětí s mentálním postižením. Ostrava 2011.
Relevantní časopisecké a sborníkové články, encyklopedická hesla, bakalářské a diplomové práce k tématu
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK