Dialektická metoda a jedno v dialogu Filébos
Název práce v češtině: | Dialektická metoda a jedno v dialogu Filébos |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Dialectic method and one in dialogue Philebus |
Klíčová slova: | čisté jedno, dialektická cesta, dialektická schopnost, dobro, henáda a monády, příčina, rod a druhy |
Klíčová slova anglicky: | pure One, dialectical way, dialectical ability, good, henad and monads, cause, genus and species |
Akademický rok vypsání: | 2012/2013 |
Typ práce: | diplomová práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Ústav filosofie a religionistiky (21-UFAR) |
Vedoucí / školitel: | doc. MUDr. Štěpán Špinka, Ph.D. |
Řešitel: | skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd. |
Datum přihlášení: | 13.02.2013 |
Datum zadání: | 13.02.2013 |
Schválení administrátorem: | zatím neschvalováno |
Datum potvrzení stud. oddělením: | 29.04.2013 |
Datum a čas obhajoby: | 15.09.2015 09:00 |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 15.08.2015 |
Datum proběhlé obhajoby: | 15.09.2015 |
Odevzdaná/finalizovaná: | odevzdaná studentem a finalizovaná |
Oponenti: | prof. PhDr. Karel Thein, Ph.D. |
Zásady pro vypracování |
Tato práce se na základě Platónova dialogu Filébos zabývá povahou toho, co lze označit jako jedno. Tuto problematiku lze rozvinout na základě interpretace dialektické metody, která rozpoznává mnohoznačnost jedna a rozlišuje jeho různé podoby. Problematika jedna se nejprve objevuje v souvislosti s epistemologickými problémy ohledně sporu mezi věděním a slastí o to, co je dobro. Ukazuje se totiž, že nemusí být rovnocenně přijatelné, že je slast prohlášena za jednu stejně jako za mnohou. Tato problematika je dále prohloubena metodicky. Dialektická metoda představuje způsob, jak se zabývat každým jednem. Právě díky tomuto potenciálu dialektické metody vzniká otázka ohledně přechodů od dialektické metody k trojímu vymezení dobra a posléze k ontologii čtyř rodů. V jakém smyslu je jednem dobro a jaké místo by mohlo mít v ontologii čtyř rodů? Snažím se ukázat, že dobro může být tematizováno pomocí dialektické metody jako naprosté jedno a také může být nalezeno v rámci ontologie čtyř rodů. Zároveň však uznávám, že je s dobrem spojena určitá výlučnost, která se projevuje již na úrovni textových přechodů. To je také základem k obecnějším úvahám ohledně vztahu etiky a dialektiky. Zatímco etiku, pro niž je dobro tím nejdůležitějším, lze pomocí dialektiky vyjasnit a prohloubit, dialektika se k myšlení dobra jako něčeho zcela zásadního jak v epistemologickém, tak v ontologickém smyslu dopracovat nemusí. Proto je ale třeba také promyslet možnosti dialektické metody. Je pro dialektickou metodu minimálním předmětem dvojice, protože se jedno musí lišit od něčeho, čím není, nebo lze myslet jedno bez jakéhokoli vztahu k jinému? Pokud by pro dobro jakožto naprosté jedno platila druhá možnost, nemohlo by být ani základem blaženého života. |
Seznam odborné literatury |
Platonis opera (vydání: J. Burnet. Oxford 1900-1907) Platón: Filébos (překlad: F. Novotný). Oikoymenh. Praha. 1994 Carpenter, A.: Phileban Gods. in.: Ancient Philosophy 23. 2003 Carpenter, A,: Putting the Philebus´s indispensable Method to use. in.: Ancient Philosophy 27. 2007 Frede, D.: Philebus. Indianopolis/Cambridge: Hackett. 1993 Gadamer, H.-G.: Idea Dobra mezi Platónem a Aristotelem. Oikoymenh. Praha. 2010 Hackforth, R.: Plato´s examination of pleasure. Cambridge: Cambridge University Press. 1945 Hamilton, A.: Plato´s theory of forms reconsidered. in.: Ancient Philosophy 25. 2005 Muniz, Redebusch: Plato Philebus 15b a problem solved. in.: Classical Quarterly 54.2. 2004 Špinka, Š.: Dialog a analogie. Karolinum. Praha. 2005 |