Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 368)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Komunikace dvojčat v různých komunikačních situacích
Název práce v češtině: Komunikace dvojčat v různých komunikačních situacích
Název v anglickém jazyce: Communication of Twins in Various Communicative Situations
Klíčová slova: dětská řeč, dětský jazyk, komunikace, dvojčata
Klíčová slova anglicky: child speech. child language, communication, twins
Akademický rok vypsání: 2012/2013
Typ práce: diplomová práce
Jazyk práce: čeština
Ústav: Ústav českého jazyka a teorie komunikace (21-UCJTK)
Vedoucí / školitel: doc. PhDr. Lucie Saicová Římalová, Ph.D.
Řešitel: skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd.
Datum přihlášení: 07.02.2013
Datum zadání: 07.02.2013
Schválení administrátorem: zatím neschvalováno
Datum potvrzení stud. oddělením: 25.03.2013
Datum a čas obhajoby: 01.02.2016 10:30
Datum odevzdání elektronické podoby:04.01.2016
Datum proběhlé obhajoby: 01.02.2016
Odevzdaná/finalizovaná: odevzdaná studentem a finalizovaná
Oponenti: prof. PhDr. Karel Šebesta, CSc.
 
 
 
Zásady pro vypracování
Cílem práce je na základě případové studie dvojčat ve věku cca 3 let prozkoumat, jak děti-dvojčata komunikují v různých prostředích (doma a v předškolním zařízení) a v různých komunikačních situacích.
Postup práce:
1. Prostudovat dostupnou odbornou literaturu k tématu, zejm. literaturu o jazyce a komunikaci dětí daného věku a o jazyce, komunikaci a specifikách vývoje dvojčat.
2. Získat informovaný souhlas rodičů dětí, které mají být sledovány.
3. Shromáždit materiál k analýze: základním materiálem budou videonahrávky přirozené komunikace sledovaných dětí v domácím prostředí a v předškolním zařízení, které děti navštěvují; materiál může být podle potřeby doplňován i dalšími metodami (např. rozhovor s rodiči, rodičovský dotazník aj.).
4. Videonahrávky transkribovat (zvolit vhodný způsob přepisu).
5. Získaný materiál analyzovat z následujících hledisek:
- zachycené komunikační situace, jejich charakteristika a specifika;
- pragmaticky orientovaná analýza (se soustředěním na projevy sledovaných dětí): komunikační záměry účastníků a prostředky jejich vyjadřování; otázky organizace komunikace (zapojování komunikantů do komunikace, jejich střídání v dialogu, volba a udržování témat atp.); zdvořilost; rutiny atp.
6. Na základě provedené analýzy charakterizovat specifika komunikace sledovaných dětí v různých prostředích a komunikačních situacích; s pomocí poznatků z odborné literatury naznačit, které ze zjištěných rysů by mohly být typické pro komunikaci dvojčat.
Seznam odborné literatury
Bavin, E. L.: The Cambridge Handbook of Child Language. Cambridge et al. 2009. (vybrané části)
Gardner, H. – Forrester, M.: Analysing Interactions in Childhood. Chichester 2010.
Kesselová, J.: Lingvistické štúdie o komunikácii detí. Prešov 2001.
Ninio, A. – Snow, C. E.: Pragamatic Development. Boulder – Oxford 1996.
Pačesová, J.: Řeč v raném dětství. Brno 1979.
Průcha, J.: Dětská řeč a komunikace. Praha 2011.
Šulová, L.: Raný psychický vývoj dítěte. Praha 2004. (vybrané části)
Vítková Rulíková, K.: Co nevíte o dvojčatech. Praha 2009.
Relevantní časopisecké a sborníkové články, encyklopedická hesla; bakalářské a diplomové práce k tématu (např. P. Gavlasová)
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK